کارنامه ساخت مسکن مهر

کارنامه ساخت مسکن مهر

www.BanaNews.irشورای‌عالی مسکن شنبه‌شب در حضور رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد و با گزارشی که مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی درباره آخرین وضعیت ساخت‌وسازهای مسکونی به شورا ارائه کردند، مشخص شد سرعت عرضه دولتی به بازار مسکن طی ۴ ماه اخیر دست‌کم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) آمارهای جدید از روند پیشرفت طرح مسکن‌مهر که بر مبنای آن هم‌اکنون یک میلیون و ۷۲۷‌هزار واحد مسکونی در دست احداث قرار دارد، حاکی است: نزدیک به یک میلیون واحد‌ از مرحله اصلی ساخت‌وساز عبور کرده‌اند که از این تعداد، ۵۱۱ هزار واحد پایان «مرحله تکمیل» را می‌گذرانند. به این ترتیب حجم قابل‌توجهی از آپارتمان‌های حمایتی، ظرف دو فصل آتی به متقاضیان واجد شرایط تحویل خواهد شد. نکته حائز توجه در کارنامه جدید مسکن‌مهر، ورود زودرس انبوه‌سازان به طرحی است که وزیر راه‌وشهرسازی اخیرا اجرای گسترده آن را برای سال آینده وعده داده بود. آن طور که در شورای عالی مسکن اعلام شده، از ۱/۷ میلیون مسکن‌مهر در حال ساخت، ۵۱۲ هزار واحد روی زمین‌های ملکی احداث شده است؛ به این معنی که ۳۰ درصد از کل مسکن‌مهر بدون اتکا به زمین‌های رایگان دولتی و در قالب طرح «خودمالکی» شکل گرفته است که این آمار نشانه‌ کشش بازار مسکن برای پذیرش طرح جدید است.

شورای عالی مسکن بعد از ۴ ماه از آخرین جلسه‌اش، شنبه‌شب برگزار شد؛ به‌طوری‌که تازه‌ترین آمار از وضعیت ساخت‌وسازها در کشور، در اختیار رییس‌جمهور قرار گرفت.در گزارشی که توسط وزارت راه‌وشهرسازی برای رییس‌ شورای عالی مسکن تهیه شده، علاوه بر تشریح وضعیت مسکن‌مهر، ردپایی از «طرح‌جدید» در «انبوه‌سازی‌های یک‌سال اخیر» دیده می‌شود که حکایت از چراغ‌سبز بازار مسکن برای اجرای گسترده «مسکن‌مهر خودمالکی» دارد.

طبق آنچه دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرده در حال حاضر از هر سه واحد مسکونی‌‌مهر، یک واحد روی زمین‌ملکی -که انبوه‌ساز آن را خریداری کرده- احداث شده است؛ به‌طوری‌که از مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن‌مهر در حال ساخت، ۵۰۰ هزار واحد شکل «خودمالکی» دارند و مابقی روی «زمین‌های رایگان دولتی» بنا شده‌اند. به این ترتیب بازار مسکن به پیشواز طرح جدید وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر «اعمال محدودیت در واگذاری زمین‌ رایگان به ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر» رفته است که این تمایل زودرس از جانب انبوه‌سازان، نشان می‌دهد برای سال۹۱ امکان ساخت مسکن ارزان‌قیمت با اتکا به زمین‌هایی که انبوه‌سازان خودشان ارائه می‌کنند، وجود دارد.

از یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد مسکونی‌مهر تعداد ۵۱۲ هزار و ۷۲۵ واحد به‌صورت خودمالکی در حال احداث است؛ به‌طوری‌که از کل مسکن‌مهر، ۵۱۱ هزار واحد مراحل نهایی – نازک‌کاری- را طی می‌کند و ۱۵۲ هزار واحد که روی زمین‌های غیر۹۹ساله احداث شده نیز به زودی تحویل بازار مسکن خواهد شد.

طبق این آمار، ۳۰ درصد مسکن‌مهر در حال ساخت، آپارتمان‌هایی هستند که سازنده‌ها آنها را در دل شهرها و روی زمین‌های غیردولتی بنا کرده‌اند.گزارش ارائه شده به رییس‌جمهور در خصوص مسکن‌مهر همچنین نشان می‌دهد سرعت ساخت‌‌وسازهای مسکونی در ۴ ماه اخیر –حد فاصل دو جلسه اخیر شورا- به‌طور متوسط ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ طوری‌که در این مدت به هر کدام از مراحل پی‌سازی، اسکلت، سفت‌کاری و نازک‌کاری حدود ۲۰۰ هزار واحدمسکونی اضافه شده است.براساس این گزارش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی‌مهر، حدود ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های ‌فرسوده در دست ساخت است و ۳۱۸ هزار واحد نیز در شهرهای جدید احداث می‌شود.همچنین در جدول مربوط به پیشرفت عملیات تکمیلی واحدهای مسکونی‌مهر، از ۵۱۱ هزار واحدی که در مرحله نازک‌کاری قرار گرفته‌اند، ۶۶ هزار واحد در بافت‌فرسوده، ۵۳ هزار واحد در شهرهای جدید، ۲۸۶ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت و مابقی در سایر شهرها هستند.

طرح افزایش وام ساخت در شورا

در جلسه شنبه‌شب شورای عالی مسکن، یکی از اعضا طرح افزایش تسهیلات ساخت مسکن را پیشنهاد کرد که با نظر رییس‌جمهور، مقرر شد این طرح در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار بگیرد.

یک عضو شورای عالی مسکن در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در این جلسه پیشنهاد شد تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی همچنین افزود: رییس‌جمهور در جمع اعضای شورای عالی مسکن بر تکمیل سریع واحدهای مسکونی‌مهر تاکید کرد و در عین حال از مسوولان مربوطه خواست خدمات زیربنایی مسکن‌مهر قبل از آنکه واحدها به مرحله بهره‌برداری برسد، ایجاد و برقرار شود.

در این جلسه همچنین گزارشی از وضعیت آب و برق و گاز مسکن‌مهر ارائه شد.

«صندوق» جزو دستور جلسه نبود

در دستور جلسه شورای عالی مسکن در حالی که موضوعاتی همچون تسهیلات نوسازی بافت‌فرسوده و بررسی وضعیت خدمات زیربنایی مسکن‌مهر وجود داشت، بحث برداشت ۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی که در جلسه ماقبل دستور آن داده شد، مورد بحث و بررسی قرار نگرفت.

برداشت ۷ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی طرحی بود که برای تامین اعتبار ساخت‌وسازهای مسکونی تعریف شد، اما در حال حاضر ظاهرا ضرورتی برای پیگیری آن، دیده نمی‌شود.

یک عضو شورای عالی مسکن گفت: بانک‌مرکزی تاکنون ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۲۰ و ۲۵ میلیون تومانی به انبوه‌سازان مسکن‌مهر ارائه کرده و تا سقف ۴۲ هزار میلیارد تومان نیز از این طرح حمایت کرد که با این رقم، مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت، تامین مالی خواهد شد.

 

    نظرات