رييس جمهور؛وقتي برق را در اختيار روستاييان قرار مي ...

به گزارش پايگاه خبري توانير ،حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني عصر دوشنبه در بيست و هفتمين هفته «پويش ملي تدبير و اميد براي جهش توليد»، در آيين افتتاح و بهره برداري از طرح هاي ملي حوزه روستايي و عشايري كه به صورت ويديو كنفرانس برگزار شد، با تبريك روز روستا از تلاش هاي انجام شده در وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي ودستگاه هاي اجرايي براي روستاييان و عشاير تشكر كرد و گفت: تا پايان كار دولت اين خدمات را به عنوان يك وظيفه مهم اجتماعي ادامه مي دهيم.

رييس جمهوري با گراميداشت ايام اربعين حسيني اظهارداشت: امروز بيش از 13هزار ميليارد تومان طرح در سراسر كشور و در بخش هاي دولتي و نهادهاي انقلاب، بسيج سازندگي، كميته امداد و همچنين ستاد اجرايي فرمان امام و همه ارگان هايي كه فعال بودند، در 13 استان افتتاح شد. البته افتتاح طرح ها مربوط به سراسر كشور بود. اما مسوولين از 13 استان در تماس بودند و  اين طرح ها افتتاح شد.

روستاييان توليدگران بزرگ كشور هستند

وي با اشاره به اهميت روستاييان و عشاير در زمينه امنيت غذايي گفت: روستاييان توليدگران بزرگ كشور هستند. در شرايط جنگ اقتصادي و البته هميشه بايد در مساله مواد غذايي و محصولات كشاورزي روي پاي خود بايستيم و اين بار اصلي روي دوش روستاييان است. آنها توليدگران در همه بخش هاي كشاورزي، زراعي، دامي و باغي هستند.

روحاني اضافه كرد: روستاها غير از توليد محصولات كشاورزي در صنايع دستي نقش زيادي دارند و در سال هاي اخير در زمينه گردشگري هم نقش ارزشمندي پيدا كردند. روستاها بايد هم مراكز گردشگري و هم پاسدار فرهنگ ايران زمين و فرهنگ ديني و اسلامي باشند و هم  مرزبانان سراسر كشور هستند.

رييس جمهوري يادآورشد: همه دولت ها بعد از انقلاب اسلامي به روستاييان خدمت كردند. كار دولت يازدهم و دوازدهم قابل مقايسه با دولت هاي گذشته است و براي اين خدمت از همه كارگزاران، مردم، كارگران، كشاورزان و كارمندان سراسر كشور تشكر مي كنم كه كار عظيمي در اين مدت صورت گرفته است.

نه تحريم دشمن و نه بدگويي در روحيه و كار ما تاثير ندارد

وي با بيان اينكه تلاش و خدمت ما تا روز و ساعت آخر اين دولت مثل روز اول ادامه خواهد يافت و در روحيه ما هيچ تزلزلي ايجاد نخواهد شد، تصريح كرد: نه تحريم دشمنان و جنگ اقتصادي آنها در اين دو سال و نيم اخير و نه بدگويي كانال هاي ضد انقلاب و فارسي زبان خارج از كشور و نه سخنان نارواي بعضي از افراد كه ناآگاهانه سخن مي گويند در روحيه ما و كار ما تاثير ندارد.

روحاني خاطرنشان كرد: ما از خداوند استمداد و كمك مي طلبيم و دستمان را به سوي مردم عزيز خودمان از روستايي و شهري دراز مي كنيم و اين ملت ما هستند كه در همه جا مي توانند يار كشور و استقلال و آزادي سرزمين بزرگ ما باشند.
رييس جمهوري اضافه كرد: به لطف خدا در بخش هاي مختلف خدمات بسيار ارزشمندي را خدمت روستاييان و عشاير عرضه كرديم. البته معنايش اين نيست كه خدمات ما بدون نقص و حداكثري بوده است ولي در شرايط جنگ اقتصادي با همه توان توانستيم اين كار را انجام دهيم.

كساني كه عليه ايران صحبت مي كنند را به مجادله مي طلبيم

رييس جمهوري كارهاي دولت در حوزه عمران روستايي را پرافتخار ارزيابي و تصريح كرد: همه آنهايي كه عليه ايران صحبت مي كنند را به مجادله مي طلبيم و از آنها مي خواهيم به صحنه بيايند و آمار و ارقام را بياورند و ببينيم در حوزه برق در سراسر كشور چند درصد مردم شهري و روستايي داراي برق هستند و در كشورهاي ديگر وضعيت چگونه است و آمارهاي بين المللي به طور متوسط چه ميگويند.

روحاني يادآور شد: الان صد درصد شهرهاي ما و بالاي 99 درصد روستاهاي ما برق دارند.  تقريبا تا پايان دولت صد درصد روستاهاي ما هم صاحب برق خواهند شد كه  اين موضوع بسيار مهم است.

وي درباره اثرات تامين برق روستايي در حوزه محيط زيست گفت: به غير از رفاه مردم، مسئله محيط زيست هم مطرح است. وقتي برق را در اختيار روستايي قرار مي دهيم يعني بيابان ها، مراتع و جنگل ها را حراست و حفاظت مي كنيم.

رييس جمهوري خاطرنشان كرد: در زمينه آبرساني به روستاها هر هفته 35 روستا در شرايط آب سالم پايدار قرار مي گيرد و اين خدمت بزرگ در سطح جهان كم نظير است.

روحاني با بيان اينكه در آغاز اين دولت كمتر از يك ميليون نفر داراي آب سالم بهداشتي پايدار بودند، خاطرنشان كرد: اين مقدار تا پايان اين دولت به نزديك 10ميليون نفر مي رسد و الان هشت ميليون نفر داراي آب آشاميدني سالم هستند و تا پايان دولت يك ميليون و 400 هزار نفر ديگر از آب سالم و بهداشتي برخوردار مي شوند.

رييس دولت تدبير و اميد افزود: كاري كه در زمينه گاز در اين 7 سال و چند ماه انجام گرفته قابل توجه است. ما قبل از انقلاب تقريباً روستايي كه داراي گاز باشد، نداشتيم و در همين مركز كشور و در تهران، به جز چند محله، بسياري از محلات كشور داراي گاز نبودند.

رييس جمهوري با اشاره به صحبت هاي امروز يكي از مسئولين كه عنوان كرد، روستاييان در بسياري از مناطق كپسول گاز بر دوش داشتند و از دوش آنها برداشتيم، اظهار داشت: در تهران هم همين وضعيت بود در بسياري از محلات تهران صف بسته مي شد تا كاميون گاز بياورد و مردم كپسول خالي را بدهند و كپسول پر شده را بگيرند. ما كاملاً سال هاي قبل از انقلاب را به ياد داريم.

گازرساني به روستاها در دولت تدبير و اميد دو برابر شد

روحاني خاطرنشان كرد: ما در گاز خودكفا هستيم و روي پاي خودمان ايستاديم و قادر هستيم گاز را حتي در فصل زمستان به كشورهاي همسايه صادر كنيم و تقريبا بخش اعظم روستاها در پوشش گاز قرار گرفته اند.

رييس جمهوري اظهارداشت: در حالي كه تا قبل از اين دولت گازرساني به 14 هزار روستا رسيده بود در اين دولت اين رقم حدود دو برابر شده و به 32 هزار روستا گازرساني شده است.

وي با اشاره به اقدامات دولت در بخش بهداشت گفت: امروز معاون وزير بهداشت اعلام كرد كه ما در هر ماه، 100 پروژه روستايي بهداشتي را به افتتاح مي رسانيم. كاري كه در زمينه طرح تحول سلامت انجام گرفته و امروز در مقابله با كرونا تقريباً با خودكفايي اين مقابله را انجام مي دهيم و شركت هاي دانش بنيان، دانشمندان، پزشكان، پرستاران اين كار عظيم و بزرگ را انجام مي دهند.

رييس جمهوري با بيان اينكه امروز بهداشت به سراسر روستاهاي ما گسترش پيدا كرده است، اظهار داشت: اين موضوع نشان دهنده اين است كه خدمات روز به روز ادامه پيدا مي كند.

روحاني خاطرنشان كرد: ارتباطات در شبكه ملي اطلاعات قبل از اين دولت در روستاها خبري نبوده است و بسياري از روستاهاي ما داراي ارتباطات موبايلي نبودند. در اين دولت كار بزرگي كه در اين مدت خصوصا در شرايط كرونايي انجام گرفته است و همه روستاهاي ما بتدريج به شبكه هوشمند ارتباطي متصل مي شوند.

رييس جمهوري گفت: اثر بزرگ اين خدمات اين است كه ما ببينيم كه روستايي ما داراي سلامت بيشتر، امكانات آموزشي بيشتر، رفاه بيشتر، بهداشت و رفت و آمد بهتر است. تا پايان اين دولت 15 هزار كيلومتر راه روستايي تكميل مي شود و امروز هم دو هزار و 500 كيلومتر جاده روستايي افتتاح شد.

وي با اشاره به اقدامات دولت در زمينه مقاوم سازي مسكن روستايي عنوان كرد: از همه اينها مهم تر اين است كه ما شرايط روستا را به گونه اي قرار مي دهيم كه مسئله مهاجرت روستا به شهر متوقف شود و اين موضوع بسيار مهمي است.

با توسعه روستايي مي توان به مهاجرت معكوس رسيد

روحاني اظهار داشت: با تخليه مراكز توليد در روستاها و خالي از سكنه شدن آنها، حاشيه نشيني در شهرهاي بزرگ كشور ايجاد مي شود كه آن هم باعث بروز مشكلات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در كشور مي شود. براي همين مهم اين است كه روستاهاي كشور داراي جاذبه شوند و جوانان عزيز روستايي براي ادامه تحصيل در دوره متوسطه و دبيرستان به شهر نرود.

رييس جمهوي ادامه داد: پيش از اين روستاها در حد دبستان امكانات آموزشي داشتند و اگر يك روستايي مي خواست رشد كرده و دوره متوسطه را هم ادامه دهد، ناچار بايد بين شهر و روستا رفت و آمد مي كرد امروز دبيرستان ها و مراكز آموزشي در بيشتر نقاط كشور فعال هستند و حتي شركت هاي دانش بنيان در سراسر كشور گسترش پيدا كرده كه اميدواريم اين سبب عدم مهاجرت يا كاهش مهاجرت از روستا به شهر شود.

رييس دولت تدبير و اميد ابراز اميدواري كرد كه توسعه روستاها باعث مهاجرت معكوس شود و گفت: ان شاالله قدم به قدم شرايطي حاصل شود تا مردمي كه از روستاها به شهر آمده اند، به روستاهاي خود بازگردند و اين نقطه بسيار مطلوب براي كشور است.

اعتبار 22 هزار ميليارد توماني براي اشتغالزايي روستايي

روحاني در ادامه از اقدامات دولت در زمينه اشتغال روستاييان گفت و افزود: يكي از كارهاي بزرگي كه بايد در روستاها صورت مي گرفت، موضوع اشتغال زايي بود يعني خدمات در روستاها فعال شود. زيرا اگر اشتغال در روستا نباشد، جوان روستايي چگونه مي خواهد زندگي خود را بدون شغل پيش ببرد؟ البته اين اشتغال مي تواند در بخش كشاورزي يا صنايع كوچك و متوسط و بخش خدمات باشد، اما اينكه روستايي داراي شغل و درآمد باشد تا بتواند زندگي كند بسيار مهم است.

رييس جمهوري با بيان اينكه در طرح اشتغالزايي روستايي، يك ميليارد دلار دولت از صندوق توسعه ملي با اجازه رهبر معظم انقلاب برداشت كرده است، افزود: در 2 تا 3 سال اخير اشتغال روستائيان براي دولت مهم بود و حدود 22 هزار ميليارد تومان اعتبار به روستاها براي اشتغال در نظر گرفتيم و امروز كارها و طرح اشتغال زايي كه از ابتداي سال انجام گرفته بود به صورت رسمي افتتاح شد.

به روستايي بودن خود افتخار مي كنم

رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه روستائيان بايد از شغل و درآمد مكفي برخوردار باشند، عنوان كرد: بايد جايگاه روستايي حفظ شود. زيرا در فرهنگ و تبليغات روستائيان اينگونه در ذهن آنها متبلور شده كه روستايي بودن يا شهري بودن چگونه با هم مقايسه مي شوند؟

روحاني خاطرنشان كرد: البته چون خودم فرزند روستا هستم به روستايي بودن افتخار مي كنم و اين براي همه آنهايي كه روستايي بودند افتخار است. زيرا آنها در شرايط سخت در روستاها براي توليد تلاش كردند و الحمدالله روز به روز شرايط روستاها آسان تر مي شود.

روحاني ادامه داد: من از همه مردم و روستاييان تشكر مي كنم. آن روز كه روز دفاع مقدس بود و روزي بود كه دشمن به ناروا به ما حمله كرد و جنگي را بر ما تحميل كرد، جنگ نظامي، همه مردم به جبهه ها رفتند و روستاييان تقريبا در خط مقدم بودند.

رييس جمهوري با بيان اين كه در افتتاح پروژه اي اعلام شد كه در اين روستا 3 هزار شهيد داده شده است، گفت: اين خيلي مهم است كه ما در روستاهايي كه چند هزار نفر جمعيت دارد صدها شهيد تقديم كردند كه نشان مي دهد در روز دفاع روستاييان و عشاير در خط مقدم آمدند و مقاومت كردند.

وي گفت: امروز هم با يك جنگ تحميلي ديگر مواجهه هستيم. ديروز جنگ تحميلي نظامي عليه ملت ما بود و دو سال و نيم است كه يك جنگ تحميلي اقتصادي بر عليه ملت و كشور ما آغاز شده است. مردم مقاومت و ايستادگي كردند و روستاييان در اين مقاومت نقش بسيار ارزشمندي داشتند.

روحاني افزود: اين كه امروز مي توانيم در گندم روي پاي خود بايستيم و نياز سفره مردم را روستاييان در اين شرايط سخت تامين مي كنند به خاطر مقاومت است و اگر تلاش روستاها و توليد در بخش غذايي نبود نياز ما به خارج از كشور خيلي بيشتر مي شد. امروز هم هنوز در همه ابعاد به خودكفايي نرسيديم باز هم روستاييان هستند كه بايد در زمينه خودكفايي تلاش بيشتر كنند.

وي ادامه داد: امروز روز مقاومت و ايستادگي و حضور در جبهه جنگ تحميلي اقتصادي است و بايد از همه ملت ايران تشكر كنيم كه با زندگي و شرايط سخت اما با روحيه بلند و باقامتي استوار در برابر توطئه ها ايستادند.

جنگ عليه ملت ايران نمي تواند براي مدت طولاني ادامه داشته باشد

رييس جمهوري گفت: مهم اين است كه ملت ما  از شهري و روستايي دشمن را شكست داد. دشمنان هدفشان تسليم ما بود و ما تسليم نشديم و نخواهيم شد. اين جنگ نمي تواند براي مدت طولاني ادامه پيدا كند اما اگر ادامه پيدا كند ملت در برابر بيگانگان تسليم نمي شود. بيگانه در نهايت تسليم منطق و تسليم ايستادگي ملت ايران خواهند شد. شكي نداريم كه دشمن را وادار به تسليم مي كنيم و اين مقاومت و ايستادگي براي ملت ما بسيار ارزشمند است.

وي افزود: فردا كه روز روستاها است و امروز به استقبال آن رفتيم هديه اي هم براي روستاييان داشتيم و آن بحث تامين اجتماعي روستاييان بود. من از اول دولت به وزارت كار تاكيد مي كردم كه مساله تامين اجتماعي براي زندگي روستاييان آنهايي كه در سن پيري قرار مي گيرند و تكيه گاهي بايد داشته باشند و زندگي شان تامين شود بنابراين امروز شاهد يك رقم 1.5ميليون بيمه بوديم علاوه بر بيمه اي كه سالهاي قبل داشتيم.

روحاني ادامه داد: به روستاييان سلام و درود مي فرستم و به آنها مي گويم تا پايان راه در كنار آنها خواهيم بود و همه با هم در كنار يكديگر در اين مقاومت بزرگ ملي شاهد روز پيروزي خواهيم بود.

رييس جمهوري در پايان با اشاره مجدد به اربعين حسيني گفت: اربعين امسال به خاطر رعايت دستورالعمل بهداشتي مردم نتوانستند به زيارت عتبات عاليات مشرف شوند. اما حتما خداوند ارج و مزد نيت پاك مردم را براي آنها منظور مي كند. بنابراين سلام مي كنيم به اباعبدالله الحسين (ع) و ياران بزرگوارش و افتخار ملت ما اين است كه همواره پيرو راه و مسير شهداي كربلا باشيم.

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر

    شرکت سهامی مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران - توانیر یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات