اقدامات عملی برای مناطق کم‌برخوردار مشهد در دوره  ...

اقدامات عملی برای مناطق کم‌برخوردار مشهد در دوره ...

اقدامات عملی برای مناطق کم‌برخوردار مشهد در دوره پنجم کم‌نظیر بوده است/در شورای پنجم به دنبال تغییر در رویکردها بودیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، شهناز رمارم که در جلسه «بررسی عملکرد شورای پنجم» در جمعیت «روایت شهر» سخن می گفت با بیان اینکه شورای پنجم حاصل یک لیست با برنامه‌های مشخص و شعارها مشخص بود، گفت: بنابراین خاستگاه رای آوری ما یک خاستگاه سیاسی بود اما بنده شهادت می دهم در طی 40 ماه گذشته مجموعه همکاران ما در شورای پنجم هیچگاه و در هیچ عرصه ای سیاسی کاری نکرده و جانبدارانه رفتار نکردند.

وی ادامه داد: در موضوع توجه به مناطق کم برخوردار و پیرامونی، شورای پنجم تاکنون عملکرد بسیار خوبی از خود بروز داده در کنار همه پروژه های عمرانی که در این مناطق به اجرا درآمده و در حال اجراست از قبیل انواع پروژه های فضای سبز و مجموعه های ورزشی و خدماتی و...، موضوع بازآفرینی شهری و توسعه محلات ناکارآمد شهر مشهد از اولویت‌های اساسی شورا بوده و در این راستا با تأسیس سازمان بازآفرینی شهری در شهرداری مشهد اقدام به ایجاد دفاتر تسهیلگری در محلات ناکارآمد و پیرامونی کردیم.

رمام افزود: همچنین با حمایت‌های قانونی، معنوی و مالی مختلف کمک کردیم تا دفاتر در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی و به مرحله عملیات اجرایی برسند. در حال حاضر با وجود آن که تنها یک سال از تاسیس این دفاتر می‌گذرد اما در بسیاری از محلات ما سند توسعه محله که نقشه راه اصلاح، بهسازی و بازآفرینی محلات با مشارکت مردم است طراحی شده و در مراجع قانونی در حال بررسی و تصویب است.

به گفته رمارم ایجاد بسته‌های تشویقی برای ترغیب سرمایه‌گذاران به پرداختن به این موضوع و در نظر گرفتن فضاهای فرهنگی و اجتماعی در پروژه های تجاری، تخفیف و معافیت در عوارض پروانه و پایان کار این پروژه ها و مسائلی از این دست از جمله اقداماتی بود که به ابتکار و اصرار کمیسیون فرهنگی در این دوره انجام شد به ویژه این مشوق ها را به نوعی طراحی کردیم تا ترغیب و تشویق بیشتری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: در سال جاری مجموع درآمد حاصل از منابع ۴ و ۵ درآمدی یعنی محلات پیرامونی و کم برخوردار شهر، ۵۸۰ میلیارد تومان بوده این در حالی است که مجموعه پروژه های در جریان و در حال اجرا در این مناطق ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که نشان از توجه ویژه مدیریت شهری به این مناطق و تاکید ما بر توسعه متوازن شهر دارد.
با شعار تغییر آمدیم!
رمارم با اشاره به اینکه شورای پنجم حاصل رای اعتماد مردم بوده و این رای منجر به کارنامه‌ای شده که موظفیم آن را به اطلاع مردم برسانیم گفت: بنده گواهی می دهم در تمام دوره، توجه به قوانین و وظایف شوراها در قوانین بالادستی و آیین نامه ها و دستورالعمل ها سرلوحه کار شورا بوده است.

وی ادامه داد: لباسی که برای حضور در شورا به تن کردیم لباس خدمت بود و برای خود ماموریت اجتماعی قائل بوده و می دانیم که شهر ها موجوداتی زنده و پویا هستند و اگر بخواهیم در مسیر توسعه و مدیریت صحیح شهر گام برداریم باید از نگاه صرفاً عمرانی فاصله گرفته و شهر را با دید اجتماعی بنگریم و مأموریت خود را با تکیه بر این نگاه و تعریف تعیین کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد تصریح کرد: امروز نیز به استناد آمار و ارقام و اسناد در میابیم که شورای پنجم در حدود 40 ماه گذشته کارنامه پربار و قابل دفاعی در عملکرد خود به جای گذاشته است.

وی اضافه کرد: در دوره انتخابات با دو شعار «امید و زندگی» و «تغییر» از مردم رای گرفتیم. طبیعتاً منظور ما از تغییر تغییر در برنامه‌ها و رویکردها بوده است و از آنجا که حوزه عمرانی و آبادانی شهر در تمام دوره ها با نگاه های مختلف جریان داشته منظور ما از تغییر بیشتر موضوع و نگاه فرهنگی را شامل می‌شد.

وی تاکید کرد: شورا نهادی مدنی، اجتماعی و مردمی است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که حاصل خون هزاران هزار انسان پاک و خالص و عاشق بوده است نه اصل به طور مستقیم به جایگاه و اهمیت شوراها تاکید کرده و از این نظر می‌توان گفت هیچ نهادی به اندازه شوراها در قانون مترقی کشور ما مهم تلقی نشده است. هدف نوشتن چنین قانونی نهادینه کردن اراده مردم در تعیین سرنوشت خود و کشورشان بوده و قانون اساسی تلاش داشته جمهوریت نظام را در رای مردم متبلور کند.

از نظر وی وظایف و اختیارات شورای شهر در قانون به وضوح تعیین و مشخص شده و اگر چه افرادی که با رای مردم به شورای شهر می رسند ممکن است در نگاه و سلایق متفاوت باشند اما وظیفه دارند در چهارچوب حدود تعیین شده در قانون برای شورا به تمام مردم شهر خدمت کنند و تمام گرایش ها و جوانب و جناح‌ها را در نظر بگیرند. ما در شورای پنجم با این نگاه که خدمت را آغاز کردیم و امروز کارنامه عملکرد خود را به مردم ارائه کنیم.
توجه به حوزه اجتماعی فراتر از قانون
عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: هرچند شوراهای شهر اختیار و وظیفه ای در موضوع طراحی طرح تفصیلی فرهنگی آن ندارند و اساساً چنین طرحی در در نظام قانونگذاری کشور جایگاهی نداشته و تعریف نشده اما شورای پنجم و به ویژه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا در قالب طرح تفصیلی در حال مطالعه شهر، نیازهای اساسی حوزه فرهنگی و اجتماعی را برای تمام مناطق و محلات لحاظ کرده و بر تامین سرانه های مورد نیاز برای اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی، هنری و تفریحی از جمله سرانه های ورزشی و اماکن فرهنگی شهر بر روحیات جمعی و اجتماعی اثر مثبت دارد مورد توجه ویژه قرار دهند.

رمارم یادآور شد: در موضوع نظارت عام مردم بر عملکرد مدیریت شهری نیز شورای شهر مشهد در این دوره عملکرد بسیار خوبی از خود بروز داده و مهمترین شاخص آن طراحی و راه اندازی سامانه فاش بوده است. از ابتدای دوره تاکنون نظرسنجی‌های متعددی از مردم در باب اولویت‌های پاسخگویی به ایشان انجام شده و در بالاترین اولویت‌ها عناوینی چون سلامت اداری و کاهش فساد اداری رصد شده بود و طبیعتاً باید راهکار ها، ابزارها و اقداماتی را برای ایجاد شفافیت بیشتر از عملکرد مدیریت شهری و امکان نظارت دقیق و جامع مردم لحاظ میکردیم.

وی همچنین گفت: برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری «حقوق و مسئولیت های شهرنشینی» در دوره پنجم شورای شهر مشهد طراحی تصویب و منتشر شد تا همه شهروندان به حقوق متقابل خود و مدیریت شهری و سایر سازمانهای خدماتی آگاه بوده و همه برای تحقق حق خود تلاش کنند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات