سدهای استان اصفهان در مسیر صنعت گردشگری قرار گرفت

سدهای استان اصفهان در مسیر صنعت گردشگری قرار گرفت

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "افشین رضایی" در «سومین همایش سالانه گردشگری محور توسعه پایدار استان اصفهان با محوریت جاذبه‌های آبی و فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری پیرامون سدهای استان اصفهان» اظهار کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه وزارت نیرو با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه گردشگری تاسیسات آبی، سدهای استان اصفهان در مسیر صنعت گردشگری قرار گرفت.
مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه از صنعت گردشگری به عنوان صنعتی کلیدی و سبز یاد می‌شود و نسبت به فعالیت‌های دیگر اقتصادی از گردش مالی بیشتری برخوردار است، افزود: رشد فناوری و افزایش ساعات اوقات فراغت نیاز به تامین زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کرده است.
رضایی با تاکید بر گردشگری پایدار گفت: دولت‌ها و حکومت می‌تواند با اقدامات ساده‌ای به سود چندبرابری از توسعه صنعت گردشگری آبی دست یابد و رشد اقتصادی جوامع محلی را هم دربرخواهد داشت.
مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بر اجرای تفکر سیستمی در توسعه صنعت گردشگری تاکید کرد و گفت: نکته مهم این است که صنعت گردشگری نقش مهمی در مدیریت بهم پیوسته منابع آبی داشته باشد.
وی تصریح کرد: تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری با رویکرد تنوع بخشی به بهره برداری از منابع و تاسیسات آبی و بهره برداری بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی دراختیار و کمک به ایجاد زمینه‌های اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی بخشی از اهداف تفاهم‌نامه منعقدشده است.
مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری، تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها اشاره کرد و گفت: تشویق و ترغیب سرمایه گذاران بخش غیردولتی در زمینه گردشگری در منابع و تاسیسات آبی و افزایش رقابت پذیری در صنعت گردشگری و شفافیت مسئولیت‌ها و نحوه صدور مجوز برای فعالیت گردشگری هم بخشی از تفاهم‌نامه وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از دوسال پیش تاکنون است.
رضایی با اشاره به مشخصات سدها و تاسیسات آبی مهم استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 16 سد و تاسیسات آبی وجود دارد که برخی از آنها برای مردم ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به مدل مفهومی اولویت‌بندی تاسیسات آبی مهم استان اصفهان برای توسعه فعالیت‌های گردشگری گفت: در این مدل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها شناسایی شده است تا اولویت‌بندی از دیدگاه توسعه فعالیت گردشگری بررسی شود.
وی از سد زاینده رود به عنوان مهمترین و بزرگترین سد استان اصفهان یاد کرد و گفت: توسعه گردشگری در پهنه‌های این سد توسط دولت انجام شده و ظرفیت بالایی در جذب سرمایه‌گذاری به‌ویژه در پایین دست و پهنه‌های سد برای بخش خصوصی فراهم شده است.
وی به سد خمیران که در شهرستان تیران و کرون قرار دارد، اشاره کرد و اظهار داشت: سد خمیران با کاربرد بخش کشاورزی و 6 میلیون مترمکعب ظرفیت برای جامعه محلی شناخته شده است و لازم است توسعه واحدهای اقامت گاهی بوم گردی در جوامع پیرامون سد خمیران انجام شود.
مدیر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به قابلیت های ویژه سدو تونل چشمه لنگان و سد باغکل نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به جانمایی سد باغکل در مجاورت گلستان کوه و منطقه حفاظت شده خوانسار این سد هم می‌تواند به صنعت گردشگری یاری برساند. سد گلپایگان هم با توجه به سرریز بودن و جاذبه های طبیعی بسیار برای سرمایه گذاران از جذابیت ویژه ای برخوردار است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات