آب مورد نیاز گندم‌کاران میناب پس از عقد قرارداد تامین می‌شود

آب مورد نیاز گندم‌کاران میناب پس از عقد قرارداد تامین می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، "هوشنگ ملایی" در نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل گندم‌کاران شهرستان میناب که با حضور فرماندار ویژه میناب، نماینده کشاورزان شبکه شمالی دشت میناب و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان همواره تلاش کرده است که نظرات و مشورت‌های بدنه جامعه هدف و نخبگان را در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری‌های این حوزه اتخاذ کند.

وی با اشاره به چند وجهی بودن مدیریت منابع آبی یک منطقه، عنوان کرد: برای مدیریت صحیح منابع آب یک منطقه، باید به مولفه‌های مختلفی توجه کرد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها میزان بارندگی سالیانه و ذخایر دریاچه سدها است.

‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره به تاثیر مدیریت صحیح منابع آب بر حوزه‌های صنعت، کشاورزی و اجتماعی، ابراز داشت: با توجه به کاهش وقوع بارندگی در سال‌جاری، اهمیت مدیریت منابع آب دو چندان می‌شود و در این راستا تلاش خواهیم کرد که کشاورزان سراسر استان هرمزگان به خصوص شهرستان میناب با کم‌ترین تنشی سال زراعی را پشت سر بگذارند.

ملایی با اشاره به عدم وقع بارندگی در سال 1396، تصریح کرد: از سال 1395 برای احیاء سفره‌های زیر زمینی دشت میناب، تصمیم به خاموش‌سازی چاه‌های آب شرب بندرعباس گرفتیم و خوشبختانه تا کنون این چاه‌ها روشن نشده‌اند.


آب گندم‌کاران دشت میناب پس از انعقاد قرارداد با آب منطقه‌ای تامین خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان اظهار کرد: تقویت کشاورزی و کشت‌ محصولات استراتژیک نظیر گندم همواره  در دستور کار آب منطقه‌ای هرمزگان قرار داشته است و به همین جهت با جهاد کشاورزی استان هرمزگان برای افزایش کشت‌های استراتژیک به توافق دست پیدا کرده‌ایم.

ملایی با اشاره به اضافه برداشت برخی از زارعین بخش شمالی دشت میناب، بیان داشت: بر اساس گزارش‌ها، بیش از چهار میلیون و 900 هزار متر مکعب اضافه برداشت نسبت به قرارداد و میزان خود اظهاری در این منطقه ثبت شده است.

وی تشریح کرد: حجم آب که در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد بر اساس الگوی مصرف کشت و خود اظهاری است که برای مدیریت صحیح منابع آب نیازمند اطلاعات صحیح و دقیق هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان با اشاره عوامل موثر بر اضافه برداشت صیفی‌کاران، مطرح کرد: عدم اعلام سطح زیر کشت واقعی در زمان ثبت قرار داد و توسعه اراضی تحت کشت از جمله دلایل ثبت اضافه برداشت توسط صیفی‌کاران است.

ملایی با اشاره به جریمه اضافه برداشت‌های پرداخت نشده، افزود: تامین آب گندم‌کاران پس از انعقاد قرار داد انجام خواهد شد و در این راستا جریمه اضافه برداشت سال گذشته این افراد بخشیده خواهد شد.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت توزیع آب توسط مردم، تشریح کرد: مشارکت تعاونی‌ها برای توزیع آب در مناطق مختلف از جمله اهداف شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان است و در این راستا جلسات مختلفی در سراسر هرمزگان برگزار شده است. شهرستان میناب نیز پتانسیل مناسبی برای این حوزه دارد و تحقق این امر بسیاری از چالش‌های موجود را حل خواهد کرد.

تامین آب صیفی‌کاران میناب در قالب قرارداد انجام می‌شود
فرماندار ویژه میناب با ذکر این نکته که تامین آب صیفی‌کاران میناب در قالب قرارداد انجام می‌شود، گفت: هزینه استحصال و تامین آب با قیمت فروش آن قابل مقایسه نیست و آب منطقه‌ای هرمزگان تا کنون تمام تلاش خود را برای توسعه کشت‌ محصولات استراتژیک به کار گرفته است.

«مجید سلحشور» در نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل گندم‌کاران شهرستان میناب که با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان، نماینده کشاورزان شبکه شمالی دشت میناب و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در سالن جلسات این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: از زمان تصدی دکتر ملایی در آب منطقه‌ای استان هرمزگان، اقدامات زیر بنایی بسیار خوبی انجام شده است؛ اقداماتی که مردم میناب سال‌ها منتظر آن بودن و آثار مثبت آن نیز بر هیچ کس به خصوص کشاورزان میناب پوشیده نیست.

وی عنوان کرد: تامین آب چهار هزار هکتار از اراضی شمال دشت میناب از سدهای استان هرمزکان اقدامی بسیار بزرگ است و نقش مهمی در توسعه کشاورزی شهرستان میناب دارد.

فرماندار ویژه میناب ضمن تاکید به عمل کردن به مقررات و قوانین، ابراز داشت: کشاورزان بر اساس قانون برای تامین آب، باید اقدام به انعقاد قرار داد می‌کردند.

سلحشور تفاوت میزان آب اعلامی مورد نیاز بهره‌برداران و مصرف کشاورزان را از دیگر دلایل بروز چالش دانست و تصریح کرد: نیاز آبی برای تحقق مدیریت صحیح منابع باید به صورت صحیح و واقع اعلام شود، چراکه در غیر اینصورت برای دیگر بهره‌برداران و مدیریت توزیع نیز چالش ایجاد می‌شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم تامین آب گندم‌کاران، خاطرنشان کرد: گام اول برای تامین آب گندم‌کاران اصلاح و انعقاد قراردادها بر اساس سطح زیر کشت و نیاز آب واقعی است. کشاورزان نیز این موضوع را پذیرفته‌اند و برای انعقاد اقدام خواهند کرد.

سلحشور با ذکر این نکته که شرکت‌های آب منطقه‌ای در سراسر کشور به صورت درآمد، هزینه اداره می‌شوند، اذعان کرد: این شرکت‌ها باید برای اداره سیستم، اجرای پروژه‌های مختلف در سطح استان و تداوم خدمت‌رسانی به مردم، درآمد کسب کنند.

وی ضمن تاکید بر نماینده کشاورزان شبکه شمالی دشت میناب برای انعقاد قرارداد تامین آب، تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد که در سالیان آتی کشاورزان بع تعهدات خود عمل کند چراکه باعث ارتقاء شاخص های خدمات رسانی آب منطقه ای در شهرستان میناب و سراسر استان هرمزگان خواهد شد.

معاون استانداری هرمزگان و فرماندار ویژه میناب در پایان گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای با وجود اینکه دستگاهی دولتی محسوب می‌شوند اما مظلوم واقع شده‌اند؛ ما نیز تلاش خواهیم کرد تامین آب صیفی‌کاران سال آینده بر اساس قانون در قالب قرارداد انجام شود و اعتبارات شهرستانی مناسبی را برای اجرای طرح‌های این شرکت در شهرستان میناب در نظر خواهیم گرفت.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات