یخچالهای پرمصرف حدود یک سوم برق خانگی را می بلعند

یخچالهای پرمصرف حدود یک سوم برق خانگی را می بلعند

۲۸http://www.bananews.ir/ درصد از برق بخش خانگی کشور به وسیله یخچال هایی مصرف می شود که یا فاقد برچسب انرژی و یا دارای رتبه انرژی پایین E وF هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از سازمان بهره­ وری انرژی ایران(سابا)، به منظور افزایش راندمان یخچال ها و با توجه به مصرف زیاد برق سیکل تبرید آنها، سابا پروژه بررسی فنی، اقتصادی و تجربی استفاده از مبرد R600a در سیکل تبرید یخچال ها را در سال ۹۰ در دستور کار خود قرار داده است.

بر اساس این گزارش ، مطالعات سابا در زمینه آخرین دستاوردهای جهانی در حوزه مبردهای جایگزین (R600a)، نشان می دهد که جایگزینی مبرد R600a به جای مبرد R134a در سیکل تبرید یخچال ها، ضمن کاهش آلاینده های زیست محیطی، سبب افزایش راندمان سیکل تبرید، کاهش مصرف انرژی و همچنین ارتقای حداقل یک رتبه انرژی یخچال ها خواهد شد.

دفتر ساختمان سازمان بهره­وری انرژی ایران در فاز دوم پروژه فوق در نظر دارد در قالب اجرای یک طرح جامع نسبت به جایگزینی مبرد R600a در کارخانجات یخچال سازی کشور اقدام نماید. از جمله مزایای مبرد R600a می توان به افزایش راندمان سیکل تبرید، کاهش مصرف انرژی، ارتقاء حداقل یک رتبه انرژی محصول، عدم تخریب لایه ازن ، پتانسیل گرمایی کره زمین در حد خیلی کم و کاهش حجم گاز مبرد و کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد.

در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون دستگاه یخچال و یخچال و فریزر در بخش ساختمان های کشور در مدار مصرف بوده که برخی فاقد برچسب انرژی و یا دارای رتبه انرژی پایین F و E هستند، این در حالی است که این وسیله به تنهایی حدود ۲۸% از مصرف برق بخش خانگی را به خود اختصاص داده است.

 

 

    نظرات