آخرین اخبار آزاد‌راه تهران‌شمال و راه‌آهن غرب

آخرین اخبار آزاد‌راه تهران‌شمال و راه‌آهن غرب

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به ارائه درخواست افزایش قیمت عوراض آزادراه‌ها به شورای رقابت گفت: از ۴۰۰۰ میلارد تومان اوراق مشارکت ۱۰۰۰ میلیارد تومان به آزاد‌راه تهرران-شمال و ۳۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن غرب اختصاص می‌یابد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید احمد صادقی در گفت‌وگو با فارس درباره اخذ عوارض از آزادراه‌ها اظهار داشت: اخذ عوارض آزادراه‌ها در کنار احداث آزادراه‌ها، جزو وظایف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.

وی ادامه داد: پس از اتمام عملیات اجرایی آزاد‌‌راه، در راستای بازگشت سرمایه، برای دوره مشخص نگهداری و اخذ عوارض از آزادراه‌ها به سازنده تحویل می‌شود و پس از اتمام دوره بهره‌برداری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای نگهداری سپرده می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه‌ زیربناهای حمل و نقل ادامه داد‌:‌ میزان عوارض منتاسب با هزینه‌‌های آزاد‌راه دریافت می‌شود تا حداقل سود مورد نیاز سرمایه‌گذار ‌تأمین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آزاد‌راه‌های قدیمی اغلب توسط دولت ساخته شده‌اند، تصریح کرد: این مسیر‌های آزاد‌راهی بدان دلیل که اغلب توسط دولت ساخته شده‌اند و یا دوران مشارکت آنها به اتمام رسیده است، میزان عوارض آنها کم است.

صادقی ضمن تأکید بر اینکه ‌با افزایش قیمت آب،برق، گاز، نفت‌گاز و از این قبیل میزان عوارض آزاد‌راه‌ها نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: در راستای افزایش قیمت عوارض به خصوص در گام دوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها پیشنهاداتی به شورای رقابت ارائه شده و منتظر بررسی این موضوع توسط شورای رقابت هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه بازگشت سرمایه سریع و مطمئن یکی از مشوق‌های بخش خصوصی برای جذب سرمایه است، خاطرنشان کرد: برای افزایش قیمت عوارض برنامه خاصی داریم و در این راستا پیشنهاد خود را به شورای رقابت ارائه داده‌ایم که این موضوع کماکان توسط این شورا در حال بررسی است

* اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به آزاد‌راه تهران-شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آخرین جزئیات ساخت آزادراه تهران ـ شمال اظهار داشت: در این مسیر آزادراهی چهار منطقه یک، دو، سه و چهار وجود دارد که مناطق یک و چهار توسط پیمانکار در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه منطقه چهار این آزاد‌راه هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: همچنین منطقه یک آزاد‌راه تهران - شمال حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هر دو پیمانکار قطعات یک و چهار در حال فعالیت هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در مناطق دو و سه این آزاد‌راه هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده تصریح کرد: در ابتدای سال جاری با کنسرسیومی داخلی برای این پروژه صحبت کردیم که این کنسرسیوم فعلاً مطالعات اجرای قطعات دو و سه را آغاز کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه مطالعات قطعات دو و سه این آزادراه مربوط به حدود ۲۰ سال پیش است، تصریح کرد: این مطالعات نیز مطالعات اولیه بوده است‌ یعنی تنها با یک خط کریدور مشخص شده است که طبیعی است با آن خط نمی‌توان این دو قطعه صعب‌العبور را ساخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احتمال تغییر مسیر آزاد‌راه، یادآور شد: هم‌اکنون کنسرسیوم در حال مطالعات این پروژه است و مشخص نیست که این دو قطعه مسیر آزاد‌راه چه میزان تغییر خواهد یافت.

صادقی خاطرنشان کرد: هنوز مسیر نهایی این آزاد‌راه در قطعات دو و سه مشخص نشده و در صورت نهایی شدن مسیر عملیات اجرایی در این قطعات آغاز خواهد شد؛ مطالعات این قطعات هنوز به پایان نرسیده زیرا منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: در سال جاری وزارت راه ۲۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرد و بنیاد نیز سهم ۲۰ میلیارد تومانی خود را ارائه داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعات ۲ و ۳ آزاد‌راه توسط سهم کنسرسیوم اجرا خواهد شد، ادامه داد: تنها در قطعات ۲ و ۳ این آزادراه طبق برآورد تقریبی بین ۲ هزار و ۵۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع لازم داریم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: برای این پروژه از محل فروش ۴۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت، حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان ‌اختصاص می‌یابد.

* اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به راه‌آهن غرب

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مسیر ریلی راه‌آهن غرب کشور، اظهار داشت: این راه‌آهن از منطقه سمنگان در استان مرکزی آغاز خواهد شد و پس از عبور از شهر اراک در اولین نقطه به ملایر در استان همدان می‌رسد و سپس به کنگاور در استان کرمانشاه و سپس از آنجا به کرمانشاه و اسلام‌آباد و خسروی متصل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این مسیر ریلی در ادامه به راه‌آهن کشور عراق و از آن طریق به بندر لاذقیه سوریه و آب‌های آزاد متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۹۰ کیلومتر از این خط‌آهن در سال جاری از اراک تا ملایر به بهر‌ه‌برداری رسید و مردم در حال استفاده از آن هستند، گفت: در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۱ این خط ریلی به ایستگاه راه‌آهن نهاوند خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به اینکه تمامی قطعات این مسیر ریلی از ملایر تا کرمانشاه فعال است، اظهار داشت:‌ به زودی عملیات اجرایی راه‌آهن کرمانشاه تا خسروی توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء آغاز خواهد شد و جبهه این مسیر ریلی در قطعه کرمانشاه تا خسروی فعال می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پیشرفت پروژه در تمامی قطعات این مسیر ریلی با وجود مشکلات ساخت خط آهن و هزینه‌بر بودن آن، مناسب است اظهار داشت: خصوصاً صعب‌العبور بودن این مسیر ریلی و لزوم احداث تونل‌های فراوان یکی از سختی‌های پیش روی عملیات اجرایی است که در این راستا فعالیت‌ها به نحو احسن در حال انجام است

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: همچنین دیگر قطعه این مسیر ریلی از ملایر تا کرمانشاه توسط ۷ پیمانکار درحال انجام است که به خوبی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این مسیر ریلی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است و برآورد می‌شود این مسیر طولانی در صورت وجود منابع مالی به سرعت به بهره‌برداری برسد، اما تلاش می‌کنیم تا پایان عمر دولت دهم راه‌آهن غرب کشور تکمیل شود و خط آهن به کرمانشاه برسد.

صادقی اظهار داشت: از ۴ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی که مقرر شده بود برای اجرای پروژه‌های راه و ریلی وزارت راه ‌منتشر شود حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن برای اجرای راه‌آهن غرب اختصاص می‌یابد.

 

    نظرات