برخی واحدهای چوبی ساخته شده مپسا هنوز تائید نشده است

برخی واحدهای چوبی ساخته شده مپسا هنوز تائید نشده است

http://www.bananews.ir/رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان از افتتاح ۴۸۰ واحد مسکونی صنعتی سازی که در ۴۵ روز ساخته می شود در هشتگرد خبر داد و گفت: برای اولین واحدهای چوبی ساخته شده در کشور با همکاری شرکت "مپسا" ضعف و مشکلاتی وجود داشت که هنوز هم ۳ بلوک ۲۷ واحدی آن به تأیید مرکز تحقیقات نرسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید محمود فاطمی عقدا که برای ارائه گزارش عملکرد مرکز تحقیقات مسکن در سال ۹۰ در جمع خبرنگاران با تأخیری یک ساعته حاضر شده بود افزود: فناوریهای ساخت خانه‌های چوبی یکی از فناوری‌های رایج در دنیاست و برای کشورهایی که از داشتن چوب مشکلی ندارند عالی است.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان نیز از فناوریهای چوبی ساخت مسکن به عنوان فناوری قابل طرح استفاده کرد و اقدامی که در «مپسا» (شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران) رخ داد پروژه اولی بود که دارای ضعف و مشکلاتی بود.

فاطمی عقدا تأکید کرد: ۲۷ مورد ضعف برای این واحدهای مسکونی وجود داشت که قابل اصلاح نیز بود که به مرور زمان با دیدن آموزش‌های لازم برطرف شد و سایر تولید کننده‌ها به مرور با به دست آوردن تجربه ،فناوری روز دنیا را به کشور وارد کردند.

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان ادامه داد: پروژه‌های نخست خانه‌های چوبی که ۳ بلوک ۲۷ واحدی بود و با همکاری «مپسا» تولید شده و دارای ضعف و مشکلاتی بود تأییدیه صادر نشده است بنابراین به آنها اعلام کرده‌ایم که اگر ضعف و مشکلات برطرف شد این واحدهای مسکونی را نیز تأیید می‌کنیم.

ساخت دو هزار واحد مسکونی ۴۵ روزه

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت ساخت واحدهای مسکونی ۴۵ روزه گفت: در حال حاضر دو هزار واحد مسکونی از فناوری ۴۵ روزه در حال ساخت است.

وی افزود: تعداد قطعات این واحدهای مسکونی کم بوده و در هفت قطعه است که سازه آن در مدت ۲۴ ساعت قابل نصب است.

فاطمی عقدا گفت: در شهر جدید هشتگرد ۴۸۰ واحد مسکونی که با این فناوری تولید شده در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی، این واحدهای مسکونی با ارتفاع ۱۰٫۵ متر و در سه طبقه در کارخانه ساخته می‌شود و امید است تا فاز جدید مسکن مهر در سال ۹۱ کمک کند تا این واحدهای مسکونی به تولید انبوه برسد.

نصب ۱۱۶۵ ایستگاه شتاب نگاری در کشور و ۱۴۵ ایستگاه در تهران

رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان از خود کفا شدن کشور برای ساخت دستگاه‌های ایستگاه شتاب نگاری خبر داد و گفت: در حال حاضر کشور به سمت خودکفا شدن در ساخت دستگاه‌های ایستگاه‌های شتاب نگاری که کمک زیادی به ثبت زلزله خواهد کرد رفته است.

وی افزود: خوشبختانه با مصوبه مجلس و اختصاص اعتبار لازم می‌توانیم با نصب ایستگاه‌های شتاب نگار در مناطق مختلف کشور و به خصوص ساختمان‌ها و مراکز مهم، زلزله را ثبت و پس از آن رفتار ساختمان‌ها و زمین را بررسی و برای کاهش تلفات در آینده به کار ببریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ۱۱۶۵ ایستگاه شتاب نگاری در کشور فعال شده که این عدد باید به ۳۵۰۰ ایستگاه برسد.

به گفته وی در تهران نیز ۱۴۵ ایستگاه نگاری نصب شده که این عدد باید به ۲۰۰ ایستگاه برسد.

فاطمی‌عقدا با بیان این‌که ارتقای مدیریت بحران کشور در حوادث لرزه‌ای اهمیت بسیاری دارد، تصریح کرد: ‌مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بحث‌های نرم افزاری و سخت افزاری با هزینه خود در دستور کار قرار داده است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به توسعه شبکه شتاب‌نگاری کشور تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف شده به‌ازای هر ۲۵ هزار نفر یک ایستگاه شتاب‌نگری تاسیس کند زیرا این ایستگاه‌ها نقش اساسی در ثبت رکوردهای زلزله که اساس کار مهندسی زلزله است دارند.

وی با بیان این‌که فارغ از آثار ناخوشایند و تخریبی زلزله ثبت لرزه‌ها فرصتی ارزشمند است، گفت: ‌نباید این فرصت‌ها را از دست بدهیم زیرا با ثبت رکوردها می‌توانیم گام مثبت در جهت شناخت رفتار زمین و ساخت ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله برداریم.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به ساخت میز لرزان برای شبیه‌سازی زلزله اشاره و تصریح کرد: ‌این امر نقش بسزایی در کاهش خطرات لرزه‌ای خواهد داشت.

وی در ادامه به مقاوم سازی ساختمان‌های موجود و نیاز به تخصص ویژه در این بخش اشاره و اضافه کرد: همچنین بحث جایگزینی آجر با فن‌آوری‌های نوین از محورهای اصلی است که در دستور کار ما قرار دارد.

فاطمی‌عقدا در ادامه به پروژه نیک سیستم(ساخت سریع مسکن) اشاره و تصریح کرد: این پروژه‌ها برای مناطق شهری تا هشت طبقه و برای مناطق روستایی تا دو طبقه طراحی شده است که هزینه ساخت آن در شهرها حدود متری ۳۰۰ هزار تومان و در روستاها تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن یکی از مشکلات اصلی کیفیت پایین مصالح و استاندارد نبودن آن‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: اواخر سال ۸۴ که استانداردسازی مصالح آغاز شد تنها ۳۷ درصد مصالح استاندارد بودند اما اکنون ۸۰درصد مصالح ساختمانی استاندارد هستند.

وی در ادامه با بیان این‌که متاسفانه مصالح اصلی ماند شن و ماسه هنوز تا حدی غیراستاندارد هستند، گفت: ‌حتی یک درصد غیراستاندارد بودن این نوع مصالح قابل قبول نیست.

فاطمی عقدا در ادامه با بیان این‌که به‌دنبال گسترش استفاده از بتن‌های آماده هستیم، اضافه کرد:‌ قصد داریم تهیه بتن در محل اجرای پروژه را ممنوع کنیم.

    نظرات