واریز ۵ میلیارد تومان به صندوق حمایت ‌صنایع دریایی

واریز ۵ میلیارد تومان به صندوق حمایت ‌صنایع دریایی

http://www.bananews.ir/کارشناس انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن تشریح انتظار صنایع دریایی کشور برای اختصاص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار به این صندوق طبق قانون حمایت از صنایع دریایی، گفت: ‌تاکنون مبلغ ۵ میلیارد تومان به حساب صندوق واریز شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی انجمن مهندسی دریایی ایران،‌ امیر بابایی در جلسه کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران به تشریح اقدامات انجام‏شده از سوی شورایعالی و صندوق حمایت از صنایع دریایی پرداخت و افزود: تاکنون سه جلسه شورایعالی صنایع دریایی در حضور معاون اول رئیس‏جمهور تشکیل شده است و مصوبات مختلفی که کارگروه‏های چهارگانه دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی داشته‏اند‌ در جلسه شورا مطرح و تصمیمات خوبی نیز اتخاذ شده است.

وی همچنین با بیان اینکه ‌ساختار صندوق حمایت از صنایع دریایی تصویب و ابلاغ شده است، از انتظار صنایع دریایی کشور برای اختصاص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار طبق قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی به این صندوق در بودجه سال آینده خبر داد.

بابایی توضیح داد: تاکنون مبلغ ۵ میلیارد تومان به حساب صندوق واریز شده و قرار است ۴۰ میلیارد تومان تا سال آینده واریز شود.

وی با اشاره به اختصاص ۵ درصد از درآمد کشتی‏سازی‏ها و ۱۰ درصد از محل درآمد حمل نفت و گاز توسط ناوگان خارجی به صندوق حمایت از صنایع دریایی، گفت: از این دو محل، جمعاً ۱۳۰ میلیارد تومان باید در بودجه سال آینده برای صندوق در نظر گرفته شود.

وی به اختصاص مبلغ یک میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی به صندوق حمایت از صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: با توجه به تبدیل حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی، اختصاص این مبلغ با اشکال روبرو شده است زیرا با توجه به اساسنامه صندوق توسعه ملی، منابع این صندوق به بخش خصوصی تعلق می‏گیرد و به همین دلیل نمی‏تواند به صندوق حمایت از صنایع دریایی واریز شود؛ به همین دلیل‌ قرار است با تغییر قانون، این مطلب در قالب تبصره‏ای به اساسنامه صندوق توسعه ملی اضافه شود تا منابع لازم در اختیار صندوق قرار گیرد و خود این صندوق به کشتی‏سازی‏ها وام دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه ‌در صورت اختصاص حتی یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صنایع دریایی سود بازپرداخت تسهیلات آن ۵ درصد و مدت آن ۷ ساله خواهد بود‌، یادآور شد: این در حالی است که پیش از این، مدت بازپرداخت تسهیلات از محل حساب ذخیره ارزی ۱۲ سال با سود ۳ درصد بود.

بابایی تأکید کرد: با توجه به سود کم و بازده دیرهنگام صنایع دریایی، سود و مدت بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی باید در مورد این صنایع، تغییر کند.

* ارائه طرح ملی برای ساخت شناور در داخل

رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه از ارائه طرح دو و نیم میلیارد دلاری این کمیته به شورایعالی صنایع دریایی خبر داد و گفت: در قالب این طرح ملی، چهار نوع شناور شامل دکل‏های حفاری دریایی، شناورهای پشتیبانی فراساحل، شناورهای کروبوت (نفربر) و کشتی‏های حمل گاز طراحی و ساخته خواهد شد.

به گفته بابایی، با سرمایه ‏گذاری دو و نیم میلیارد دلاری در عرض ۵ سال (سالانه ۵۰۰ میلیون دلار) می‏توان ۵۰ فروند شناور ساپلای بوت، ۲۰ فروند کروبوت، ۸ دستگاه دکل حفاری دریایی و دو کشتی حمل LNG ساخته خواهد شد.

وی در مورد محل تأمین منابع مالی این طرح نیز گفت: ۸۰ درصد این منابع از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۰ درصد توسط صندوق حمایت از صنایع دریایی و ۱۰ درصد مابقی توسط متقاضیان قابل تأمین است. در مقابل نیز شرکت نفت باید تعهد کند شناورهای ساخته‏شده در داخل را بدون مناقصه به کار گیرد.

* بیمه‌های جدید برای کشتی‌سازان

رییس کمیته کشتی‏سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه این نشست به تصمیمات شورایعالی صنایع دریایی درباره بیمه‏های دریایی اشاره کرد و گفت: در مورد بیمه، مقرر شد بیمه مرکزی شرکت‏های بیمه را موظف به ورود در بحث دریا کند.

وی توضیح داد: در حال حاضر مباحث دریایی فقط در بیمه باربری و صرفاً در حوزه کشتیرانی مطرح است؛ در حالیکه بخش‏های کشتی‏سازی، تست دریانوردی و مهمتر از همه، سرمایه‏گذاری در بحث ساخت کشتی نیز باید بیمه شود.

به گفته وی، مسؤولان بیمه مرکزی برای اضافه کردن بیمه‏های مربوط به کشتی‏سازی‏ها و تست دریانوردی مشکلی ندارند و قرار است آن را به بیمه‏های دریایی اضافه کنند؛ اما در بخش ریسک سرمایه‏گذاری دوره ساخت کشتی، معتقدند این مسأله کار بیمه نیست و این موضوع به شرکت‏های سرمایه‏گذاری برمی‏گردد.

 

    نظرات