آخرین جزئیات برقی‌شدن خط‌آهن تهران مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیاء

آخرین جزئیات برقی‌شدن خط‌آهن تهران مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الاوصیاء

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز به کار قرارگاه خاتم‌الاوصیاء برای ساخت خط‌آهن برقی تهران-مشهد در روز جاری خبر داد و گفت: صرفه‌جویی ۴۴۴ میلیون لیتر سوخت در سال، افزایش سرعت سیر و کاهش آلودگی از مزایای خط‌آهن برقی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب ‌محمدی در گفت‌وگو با فارس در خصوص کلنگ زنی عملیات اجرایی پروژه برقی کردن مسیر ریلی تهران - مشهد اظهار داشت: این پروژه براساس قراداد BOT بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه خاتم‌الاوصیاء ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه طول این مسیر ۹۲۶ کیلومتر است، اضافه کرد: ‌دوره ساخت در فاز اول دو سال و دوره بهره‌برداری ۳۹ سال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این پروژه در بعد‌از‌ظهر امروز، ادامه داد: سرمایه‌پذیر این پروژه، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذار آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیاء است.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در این پروژه ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، خاطر نشان کرد: از این رقم یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش زیرساخت و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بخش ناوگان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی موجب افزایش سرعت و کاهش زمان سیر خواهد شد، گفت: این طرح شامل ۱۲ پروژه است

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: اصلاح و ارتقاء خطوط ریلی، طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی شبکه بالاسری، طراحی، تأمین، نصب و راه‌اندازی مراکز اصلی کنترل و پشتیبانی، توسعه زیرساخت‌ها، اصلاح و توسعه سیستم‌های سیگنالینگ و مخابرات، اصلاح و تکمیل پست‌های شبکه ملی جهت انشعاب، برق‌رسانی از شبکه ملی جهت اتصال به پست‌ها، تأمین و راه‌اندازی لکوموتیوهای برقی اصلی و مانوری، تهیه و تامین قطارهای خودکشش برقی و تهیه و تأمین واگن‌های باری و مسافری، جزو ۱۲ پروژه‌ای است که قرار است در این قرارداد اجرایی شده و به مرور فعال می‌شود.

* دستاورد‌های اجرای پروژه خط‌آهن برقی تهران-مشهد برای کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص دستاوردهای اجرای این پروژه برای صنعت ریلی کشور، اظهار داشت: برای اولین بار است که پروژه‌ای به صورت BOT (سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری) در صنعت ریلی کشور اجرایی می‌شود ضمن آنکه این پروژه بزرگترین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی در بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطر نشان کرد: همچنین از دیگر مزایای اجرای این پروژه باید گفت این اولین واگذاری کامل و بهره‌برداری ‌بخش خصوصی است یعنی همزمان سرمایه‌گذاری، احداث و مدیریت خط به بخش خصوصی سپرده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اولین تجربه واگذاری کامل تامین و نگهداری زیرساخت و ناوگان ریلی یک محور به بخش خصوصی در این پروژه صورت گرفته است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر‌نشان کرد: نگهداری خطوط و لکوموتیو‌ها تا‌کنون برعهده راه‌آهن بوده است، اما در این پروژه برای اولین بار نگهداری خط، تامین زیرساخت، نگهداری لوکوموتیو و واگن به بخش خصوصی سپرده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بزرگترین پروژه راه‌آهن برقی کشور با تکنولوژی جدید، در قالب این پروژه توسط بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

صاحب‌محمدی اظهار داشت: سبک سازی ساختار راه‌آهن از دیگر محاسن اجرای این مسیر ریلی توسط بخش خصوصی است که در اصل به معنای کامل خصوص‌سازی اجرای شده است و یک محور به طور کامل خصوصی می‌شود یعنی سرمایه‌گذاری، ساخت و بهره‌برداری برعهده بخش خصوصی خواهد بود.

* نتایج کیفی اجرای پروژه خط‌آهن برقی تهران - مشهد با حضور بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد:‌همچنین اجرای این مسیر ریلی اهداف کیفی خاصی دارد که بومی سازی صنعت برقی شدن خط‌آهن در کشور، از این قبیل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وقتی قرار باشد ۹۳۲ کیلومتر خط‌اهن برقی برای دو خط رفت و برگشت اجرایی شود به طور طبیعی بخش قابل ملاحظه‌ای از این صنعت در کشور بومی می‌شود و این مورد هدف مهمی برای ما است زیرا کشور به این تکنولوژی دست پیدا می‌کنیم که شامل کسب دانش فنی طراحی لکوموتیو برقی، راه‌آهن برقی و خودکشش برقی و کسب دانش شبکه بالاسری است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: کاهش وابستگی به موتورهای سنگین دیزلی، کاهش تلفات جاده‌ای و استقبال بیشتر از حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت برخی دیگر از مزایایی اجرای این پروژه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش بهره‌وری با اجرای این مسیر ریلی، گفت‌:‌ ناوگان کشنده در مسیر برقی ریلی قدرت بیشتری خواهد داشت و در نوسانات دما و مسیرهای مختلف جغرافیایی افت کشش وجود ندارد.

وی ادامه داد: قطار برقی دود ندارد بنابراین امکان افزایش طول تونل برای چنین مسیرهایی وجود دارد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: افزایش ظرفیت حمل‌ و نقل بار و مسافر در فاز یک اجرای این پروژه به ۲۰ میلیون نفر مسافر و ۵ میلیون تن بار و در فاز دوم افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر به ۵۰ میلیون نفر ‌از مزایای اجرای این خط‌آهن برقی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به کاهش مصرف سوخت اشاره کرد و افزود: کاهش مصرف سوخت راه‌آهن برقی نسبت به دیزلی به میزان ۸۵ درصد، از مزایای دیگر اجرای این مسیر است؛ در فاز یک ۳۰۰ میلیون لیتر سوخت در سال و در فاز دوم مسیر ۴۴۴ میلیون لیتر در سال صرفه‌جویی می‌شود.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه نسبت مصرف سوخت کشنده برقی به دیزلی ۶٫۹ معادل یک هفتم است، تصریح کرد:‌ افزایش سرعت متوسط قطارها و کاهش زمان سیر به ۶٫۵ ساعت، کاهش آلودگی زیست محیطی به میزان ۵۰ درصد، کاهش هزینه‌های تامین و نگهداری، افزایش آماده به کاری ناوگان برقی نسبت به دیزلی و کاهش تاخیرها، از دیگر مزایای اجرای این مسیر ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش تعداد لوکوموتیو برقی نسبت به دیزلی به میزان ۴۸ درصد و اشتغال در دوره ساخت و بهره‌برداری در فاز یک به طور مستقیم ۴ هزار و ۲۶۵ نفر و غیر مستقیم هزار و ۴۲۵ نفر از دیگر مزایای اجرای این خط‌آهن است ضمن آنکه در فاز دو ۵ هزار و ۲۱۳ نفر اشتغال مستقیم و هزار و ۷۳۸ نفر اشتغال غیرمستقیم خواهیم داشت.

صاحب‌محمدی خاطر نشان کرد: جمعاً با اجرای این خط‌آهن برقی در فاز یک و دو، ۹ هزار و ۴۷۸ نفر اشتغال مستقیم خواهیم داشت.

 

    نظرات