سرازیر شدن فاضلاب‌ چند شهرستان به تالاب انزلی!

سرازیر شدن فاضلاب‌ چند شهرستان به تالاب انزلی!

http://www.bananews.ir/معاون برنامه‌ریزی استانداری گیلان گفت: جلوگیری از کاهش ورود حجم رسوبات به تالاب انزلی از اولویت‌های کاری زیست محیطی استان است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیهان هاشم‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که تالاب‌ها، بهترین زیستگاه برای انواع پرندگان و آبزیان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون ستاد دائمی احیای تالاب انزلی در استانداری گیلان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اختصاص ۹۰۰ میلیارد ریال برای احیای تالاب بین‌المللی بندرانزلی، خاطرنشان کرد: مرحله‌ی نخست لایروبی عرصه‌ی آبی - خاکی با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد ریال و با نصب دستگاه رسوب‌گیری برای جمع‌آوری گل و لای دو رودخانه "پیربازار" و "پسیخان" که به این تالاب می‌ریزد، اجرا شده است.

هاشم‌نیا با بیان این‌که کاهش عمق تالاب بین‌المللی انزلی موجب شده که صید انواع ماهی از این تالاب از ۶۰۰۰ تن در روز به ۵۰۰ تن کاهش یابد، افزود: فاضلاب‌های صنعتی و خانگی چند شهرستان به تالاب می‌ریزد و باید هرچه سریع از این اقدام جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، طرح احیای تالاب بین‌المللی انزلی با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسیده است که مرحله اول ابلاغ اعتبار آن در سال ۱۳۸۹ به مبلغ ۷۰ میلیارد ریال انجام شد. با تخصیص بخشی از این اعتبار شش پروژه عملیاتی و پنج پروژه مطالعاتی برای ساماندهی و احیای تالاب انزلی در سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

چهار پروژه از ۶ پروژه عملیاتی شامل ساخت چهار دهانه سد رسوبگیر در دهانه رودخانه‌های اصلی ورودی تالاب به منظور جلوگیری از ورود حجم عظیم رسوبات به تالاب انزلی و دو پروژه دیگر شامل احیای آبراهه‌های قدیمی برای برقراری مجدد ارتباط بیولوژیک و اکولوژیک بخش‌های مختلف تالاب و همچنین لایروبی بخشی از پهنه تالاب است.

 

 

    نظرات