گاز مشترکان پرمصرف دولتی قطع می‌شود

گاز مشترکان پرمصرف دولتی قطع می‌شود

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نفت با اشاره به ورود موج جدید سرمای زمستانی به کشور از افزایش ظرفیت تولید گاز ایران به ۶۲۰ میلیون متر مکعب در روز خبر داد و اعلام کرد: گاز مشترکان دولتی پرمصرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جواد اوجی در گفتگو با مهر با اشاره به ورود موج جدید سرمای زمستانی به اکثر استان‌های کشور از آغاز بارش شدید برف و باران در اکثر استان‌ها خبر داد و گفت:‌پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در بخش های مختلف کشور ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه در هفته‌های اخیر آب وجود کاهش شدید دمای هوا در کشور هیچگونه قطعی یا افت فشار گاز گزارش نشده است، تصریح کرد:‌این در حالی است که از ابتدای هفته جاری ترکمنستان صادرات گاز خود به ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه با ساخت لوله جدید انتقال در حوزه‌های شمال و شمال شرق کشور و با وجود کاهش شدید واردات گاز از ترکمنستان هیچگونه قطعی گازی در این مناطق به وجود نیامده است، اظهار داشت: در حال حاضر رکورد مصرف گاز ایران از مرز ۵۵۶ میلیون متر مکعب در روز عبور کرده است که این میزان مصرف در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه در شرایط فعلی ۸۰ درصد گاز تولیدی کشور در بخش خانگی تجاری مصرف می‌شود، خواستار صرفه جویی بیشتر مشترکان خانگی و تجاری در مصرف گاز شد و افزود: تا پیش از فرارسیدن موج سرما در بخش خانگی نسبت به سال گذشته ۲۵ میلیون متر مکعب معادل تولید گاز یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی حاصل شده است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ایران پس از روسیه دومین شبکه انتقال گاز بزرگ جهان را با وسعتی ۲۰۰ هزار کیلومتری در اختیار دارد افزود: همچنین هم اکنون با فعالیت همزمان ۱۳ پالایشگاه ظرفیت تولید گاز شیرین کشور به بیش از ۵۴۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

وی ظرفیت تولید گاز ترش و شیرین کشور را در بخش بالادستی بیش از ۶۲۰ میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر حدود ۱۳ هزار و ۲۵۰ روستا و حدود ۹۲۰ شهر کشور که جمعیتی را بالغ بر ۶۵ میلیون نفر شامل می‌شود از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون حدود ۷۵ درصد جمعیت شهری روستایی کشور از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، تاکید کرد: با فعالیت شبانه روزی کارکنان و مدیران صنعت گاز تا کنون گاز هیچ شهر و روستایی قطع نشده است.

این مقام مسئول همچنین از افتتاح هزار و ۵۳۷ پروژه گازی در دهه فجر خبر داد و گفت:‌در بهمن ماه سال جاری حدود یک هزار و ۵۰ روستا و ۱۴ شهر جدید به شبکه ملی گاز متصل شده‌اند.

به گفته وی همچنین در دهه فجر امسال ۳۰۰ واحد صنعتی گازدار شده‌اند و در مجموع در این مدت حدود ۳۷۰ میلیارد تومان پروژه گازی در ایران افتتاح و در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

اوجی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ۲۶۰ میلیارد تومان پروژه گازی در قالب ساخت خطوط لوله گازرسانی به شهر و صنایع و پروژه‌های زیربنایی خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر ایران با ۳۵ تریلیون متر مکعب دومین ذخایر گاز جهان را پس از روسیه در اختیار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین با یادآوری اینکه در حال حاضر ایران چهارمین تولید کننده گاز و سومین مصرف کننده گاز جهان است، تاکید کرد:‌ با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف کشور اخیراً گشت‌های نامحسوس شرکت ملی گاز برای بررسی وضعیت مصرف این حامل انرژی در سطح ادارات و سازمان‌های دولتی فعالیت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که برخی از ادارات و سازمان‌های دولتی پس از پایان ساعات کار اداری سامانه‌های گرمایشی خود را خاموش نکنند انشعاب گاز این واحدها به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع می‌شود.

 

 

    نظرات