رشد صددرصدی پروژه‌های عمرانی استانها در لایحه بودجه ۹۱

رشد صددرصدی پروژه‌های عمرانی استانها در لایحه بودجه ۹۱

http://www.bananews.ir/معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: میزان وابستگی لایحه بودجه ۹۱ به نفت کاهش یافته و تعداد پروژه های عمرانی استانی با رشد صددرصدی از ۸۵۸ به حدود ۱۷۳۰ مورد افزایش یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) داوود منظور در گفت‌وگو با فارس، در مورد ویژگی لایحه بودجه ۹۱ گفت: در این لایحه به منابع حاصل از مالیات توجه بیشتری شده و برای سال آینده ۴۵ هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض پیش‌بینی شده است. بخش دیگری از منابع درآمدی بودجه از واگذاری دارایی‌های مالی و بخش دیگری از محل درآمدهای اختصاصی دولت تأمین می‌شود.

منظور یادآور شد: به نظر می‌رسد در مجموع وابستگی بودجه به نفت در لایحه سال ۱۳۹۱ کاهش یافته است، چرا که نسبت مالیات به بودجه عمومی نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

وی گفت: درآمدهای مالیاتی در سال ۹۰ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از کل بودجه ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی بود که امسال سهم مالیات از بودجه عمومی بهتر شده است.

منظور با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده شامل سهم عوارض طبق قانون برنامه پنجم سال آینده یک درصد افزایش می‌یابد و از ۴ درصد به ۵ درصد افزایش می‌یابد، گفت: سهم خالص مالیات از ۲٫۲ درصد سال جاری به ۲٫۹ درصد در سال آینده از کل رقم ۵ درصد مالیات ارزش افزوده افزایش می‌یابد و بقیه ۲٫۱ درصد عوارض خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد یکی از ویژگی‌های برجسته لایحه بودجه گفت: یکی از نقاط مثبت لایحه بودجه ۹۱ افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای استانی است که بودجه‌ها به سمت استانی سوق داده می‌شود و تعداد اعتبارات طرح‌های ملی استانی (ویژه استانی) افزایش یافته است.

وی یادآور شد: تعداد طرحهای عمرانی از ۸۵۸ طرح ویژه استانی سال ۹۰ به حدود ۱۷۳۰ طرح در سال آینده افزایش یافته که دو برابر شده است. یعنی طرح‌های ملی به سمت استانی شدن می‌رود.

منظور گفت: انتقال طرح‌های ملی به استان‌ها باعث بالا رفتن ظرفیت مدیریت اجرای طرح در استان‌ها و جلوگیری از تمرکزگرایی می‌شود.

وی در مورد اینکه آیا با انتقال طرح‌های ملی به استان، بودجه استانی جذب این طرح‌ها می‌شود، گفت: بودجه‌های استانی همچنان به قوت خود باقی است و رقم اعتبارات طرح‌های ملی استانی از ۱۸۹۰ میلیارد تومان در سال ۹۰ به هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ یعنی حدود ۴ برابر افزایش خواهد یافت.

منظور گرفت: همچنین دولت تصمیم دارد مصوبات سفرهای استانی را در قالب طرح‌های اجرایی انجام دهد. در سال آینده تعداد طرح‌های پیوست بودجه با احتساب ۱۳۴ طرح خاتمه سال جاری به ۲ هزار و ۸۳۱ طرح می‌رسد که بدین ترتیب ۴۱۵ طرح جدید در لایحه ۹۱ اضافه شده است و هدف این است که مصوبات سفرهای استانی دولت به مرحله اجرا برسد.

منظور گفت: در قانون برنامه پنجم یک بخش مورد تأکید قرار گرفته است که در لایحه بودجه سال آینده نیز به خوبی منعکس شده است، که همان بودجه بخش بهداشت و سلامت است که افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی گفت: سرجمع اعتبارات بهداشت، درمان در قانون بودجه سال جاری ۹۵۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در لایحه بودجه ۹۱ به ۱۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و بخش سلامت جهش مناسبی در جهت اجرای نظام پزشک خانواده، نظام ارجاع و توسعه بخش درمان خواهد داشت.

منظور گفت: بدین ترتیب، یک افزایش ۵۰ درصد در اعتبارات بخش سلامت دیده شده است که علاوه بر آن بر اساس بند ۲ ماده واحده منابع مازاد از فروش نفت بین بخش‌های مختلف از جمله بخش سلامت توزیع می‌شود.

منظور گفت: بودجه فصل کشاورزی ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، فصل آب ۵ هزار میلیارد تومان، بخش حمل‌ونقل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بخش مسکن و عمران شهری و روستایی ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که بیشترین اعتبارات عمرانی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه در بودجه ۹۰ درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی بسیار کمتر از ارقام مصوب تحقق یافت، برای شفاف شدن بودجه و جلوگیری از عدم تحقق‌های بودجه‌ای، رقم پیش‌بینی درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه بودجه واقعی‌تر در نظر گرفته شده و از رقم ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته به رقم ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ کاهش یافته است.

منظور افزود: بدین ترتیب پیش‌بینی درآمد حاصل از واگذاری‌ دارایی‌های مالی در لایحه سال ۱۳۹۱ به یک سوم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از سرجمع ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد واگذاری، ۶٫۵ هزار میلیارد تومان مربوط به حصه نقدی فروش شرکت‌های دولتی است.

 

    نظرات