باران، آب لرستان را گل‌آلود می‌کند

باران، آب لرستان را گل‌آلود می‌کند

http://www.bananews.ir/مردم بروجرد از گل‌آلود بودن آب این شهر گلایه‌مند هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) میزان آب آشامیدنی موجود در روی زمین برای مصرف ساکنان آن ناکافی است و بنا به گفته‌ کارشناسان، تنها سه درصد از کل آب موجود در کره زمین برای مصرف انسانها مناسب است که فقط یک درصد از این مقدار آب قابل مصرف، در دسترس انسانها بوده و دو درصد دیگر به شکل یخهای موجود در نقاط سرد کره زمین نهفته است.

جمع‌آوری آب باران، عدم استفاده از آب برای اهداف غیرضروری، استفاده از آب تصفیه نشده یا آب تصفیه شده حاصل از فاضلاب برای آبیاری باغها و شستشوی خودرو و کارهای مشابه اقدامهایی هستند که در تمام دنیا توسط دولتها به کار گرفته می‌شوند تا مردم را از نیاز به حفظ این منبع بسیار با ارزش آگاه کنند.

یک آب به ظاهر سالم و زلال ممکن است محتوی انواع میکروارگانیزمهای زنده بیماری‌زا و آلوده باشد و به همین دلیل باید قبل از مصرف آب جهت شرب از سالم بودن آن مطمئن شد.

در اینکه آب مایه حیات است، شکی نیست و باید به صورت کاملا بهداشتی بوده تا مصرف شود، در این بین مردم بروجرد از گل‌آلود بودن آب این شهر گلایه‌مند هستند.

یکی از شهروندان بروجردی گفت: بعد از بارندگی، آب این شهر گل‌آلود می‌شود و رنگ آن کاملا تغییر می‌کند.

محسن لطفی، افزود: به همین خاطر آب معدنی خریداری می‌کنم و با توجه به قیمت بالای آن مبلغ قابل توجهی باید بپردازیم، در حالی که وظیفه تأمین آب سالم بر عهده شرکت آب و فاضلاب است.

یکی دیگر از شهروندان بروجردی اظهارکرد: با اینکه دستگاه تصفیه آب خریداری کرده‌ام، اما کارشناسان مصرف مداوم از آن را توصیه نمی‌کنند و معتقدند حذف املاح آب باعث ایجاد برخی مشکلات در سیستم دفاعی بدن می‌شود.

لیلا حسنی، تصریح کرد: آب شهرستان بیشتر در مواقع بارندگی کدر و گل‌آلود می‌شود که مسئولان این شهرستان باید چاره‌ای برای برطرف کردن این مشکل بیندیشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بروجرد در این رابطه گفت: از ابتدای سال ۸۸، چهار مرکز کلرزنی در سطح شهر بروجرد راه‌اندازی و افتتاح شده و در این زمینه هیچ مشکلی وجود ندارد.

حبیب‌الله حدادی، افزود: مطلوبیت کلر طبق آماری که به مجمع عمومی شرکت و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود، مطلوبیت صددرصد را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه همچنین شبکه بهداشت شهرستان نیز به صورت نامحسوس، کار شرکت را کنترل کرده و مطلوبیت کلر را تایید می‌کند، اظهار کرد: برای شهر اشترینان نیز دستگاه کلرزنی گازی خریداری و نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب بروجرد با بیان اینکه آب بروجرد در دو ماه از سال بیشترین کدورت را دارد، گفت: آب شهر زمان بارندگیهای سیل‌آسای پاییزه و بارندگی سیل آسای بهاره به صورت گل‌آلود است.

حدادی تصریح کرد: برای مدیریت این موضوع، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دست اقدام بوده و در برنامه کوتاه‌مدت قصد احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ "چشمه‌غازی" جنوب شهر به تپه "چغا" را داریم.

وی افزود: با احداث این خط، زمان گل آلود شدن، آب از سرچشمه منحرف شده و اجازه ورود به شبکه را پیدا نمی‌کند و تامین آب شهر به چاهها واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بروجرد تاکید کرد: ساخت چند فیلترشنی و پکیج تصفیه آب را برای برنامه میان‌مدت در دستور کار داریم که فقط کدورت آب را می‌گیرند.

حدادی با بیان اینکه برای این برنامه، مشاوره مطالعاتی انجام شده است، خاطرنشان کرد: اگر بودجه آن مصوب شود و به نتیجه برسد، ظرف یک الی دو سال آینده این فیلترها نصب خواهند شد.

وی با اشاره به هدف بلندمدت گفت: آبرسانی شهر در افق ۱۴۰۵ به بعد شامل احداث تصفیه خانه می‌شود که مطالعات آن شروع شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب بروجرد، تصریح کرد: طی جلسات با نمایندگان شهر، مطالعه طرح احداث تصفیه‌خانه و مکان‌یابی آن در شرکت آب و فاضلاب کشور مطرح شده است.

حدادی کرد: با توجه به موقعیت شهر بروجرد، تامین آب شرب شهر از دو سد "آبسرده" و "گلرود"، که در دست ساخت هستند، قطعا نیازمند احداث تصفیه‌خانه است.

وی گفت: در این راستا عملیات تصفیه خانه در دست اقدام قرار خواهد گرفت و به زودی آغاز خواهد شد.

نماینده مردم بروجرد نیز در این رابطه به ایسنا گفت: پیگیری برای تصفیه آب شرب انجام شده، ولی هزینه آن برای مردم گران است.

هادی مقدسی، افزود: تصفیه آب شرب یکی از پروژه‌هایی بوده که دنبال آن هستیم و این در صورتی تحقق پیدا می‌کند که خط لوله ورود به هر منزل دو خط شامل آب شرب و بهداشتی شود.

نماینده مردم بروجرد تصریح کرد: چون آب شرب تصفیه شده به همان میزان آب معدنی برای مردم هزینه خواهد داشت، تا تحقق پیدا کردن این امر، توصیه ما به مردم این بوده که از آبهای معدنی استفاده کنند.

 

 

    نظرات