ساخت دستگاهی که ساختمانها را در برابر زلزله نامرئی می‌کند

ساخت دستگاهی که ساختمانها را در برابر زلزله نامرئی می‌کند

http://www.bananews.ir/دانشمندان بر این باورند که در آینده نزدیک، یک دستگاه پوششی می‌تواند برجها و آسمان‌خراشها را در برابر زلزله نامرئی و ایمن کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) این شیوه بر اساس تحقیقات در مورد دستگاه‌های پوششی بوده که به نامرئی کردن اجسام می‌پردازند.

دستگاه پوشش دهنده ساختمان‌ها در برابر زلزله، از لاستیک فشرده برای هدایت امواج زمین‌لرزه در اطراف ساختمان استفاده می‌کند.

ریاضیدانان دانشگاه منچستر اظهار کرده‌اند که امواج الاستیکی زمین‌لرزه‌ها را می‌توان به شیوه مشابه انحراف امواج نوری در اطراف اجسام در آزمایش‌های اخیر، در اطراف جسم منحرف کرد.

به گفته این محققان، نظریه آنها می‌تواند به کاهش تلفات جانی بلایای طبیعی آینده منجر شود.

آنها بر این باورند که استفاده از لاستیک فشرده در سازه‌هایی مانند نیروگاه‌های انرژی اتمی، تیرهای برق و ادارات دولتی می‌تواند آنها را در برابر آسیب محافظت کند.

به گفته دکتر ویلیام پارنل، مسؤول این پروژه، پیشرفت‌های قابل توجهی از لحاظ نظری یا عملی در حوزه پوشش‌دهی نامرئی‌کننده حاصل شده و این محققان توانسته‌اند از لحاظ نظری نشان دهند که پیش فشار بر روی یک ماده طبیعی در دسترس مانند لاستیک می‌تواند به یک اثر پوششی از یک نوع خاص موج الاستیک منجر شود.

در سال ۲۰۱۱ محققان دانشگاه کورنل توانستند طی پژوهشی به نمایش نامرئی کردن بخشهایی از زمان با منحرف کردن پرتوهای نور بپردازند.

تیم دیگری از دانشگاه تگزاس نیز موفق به نامرئی کردن یک جسم در برابر نور پرتو ایکس شدند.

محققان اکنون قصد دارند یک جسم سه بعدی را با استفاده از نور مرئی، نامرئی کنند.

تاکنون کار زیادی در مورد استفاده از این شیوه بر روی امواج الاستیکی یا ساختمانها انجام نشده بود.

به گفته پارنل، این پژوهش نشان دهنده امکان کنترل جهت و سرعت امواج نوری بوده و در صورت امکان بالا بردن مقیاس آن می‌توان از این فناوری برای ساخت پوششهای نامرئی‌کننده محافظ بر روی ساختمانها یا بخشهای خاصی از آنها استفاده کرد.

 

 

    نظرات