رشد نرخ میلگرد در نخستین هفته اسفند

رشد نرخ میلگرد در نخستین هفته اسفند

http://www.bananews.ir/هفته گذشته با ورود بازار آهن به آخرین ماه سال، تقاضا برای میلگرد افزایش پیدا کرد و میلگرد دوباره به ۱۲۴۵ تومان رسید. تیرآهن نرمال طی این مدت نوسان نداشت و ثابت بود و فقط سایزهای سنگین که در پروسه اصلاح قیمت قرار گرفته بودند ۲ تا ۳ هزار تومان کاهش داشتند. تنها سایزی که نرخ آن رشد داشت تیرآهن سایز ۲۷ بود که میانگین قیمت آن ۱۰ هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عوامل اصلی رشد قیمت‌ها در هفته گذشته، توقف بارندگی در برخی شهرها و بهبود شرایط حمل‌ونقل، تلاش تجار برای بالا بردن موجودی انبار در پایان سال، عرضه‌های محدود بورسی، بالا رفتن میزان ساخت و سازهای شخصی و تلاش سازندگان برای به پایان رساندن پروژه‌ها تا قبل از آغاز سال جدید و در نهایت رشد قیمت پیشنهادی شمش وارداتی بود که باعث شد خریداران برای دریافت کالا از یکدیگر پیشی گرفته و فروشنده‌ها هم در مقابل تعدیل نرخ مقاومت کنند.

در معاملات هفته گذشته قیمت میلگرد نرمال از ۱۱۹۰ تومان در روز شنبه با رشد نیم تا یک درصدی به ۱۲۰۰ تومان رسید.

تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ هم تا ۵ هزار تومان رشد کرد و سایز ۱۸ به ۲۷۳ هزار تومان رسید. روز یکشنبه نرخ‌های بورس، بازار آزاد و قیمت‌های پیشنهادی فولادسازان تغییری نداشت و ثابت ماند.

اما روز دوشنبه قیمت میلگرد به ۱۲۰۵ تومان رسید و تیرآهن نرمال هم ۲ هزار تومان رشد کرد اما تیرآهن سنگین ۱۳ هزار تومان کاهش یافت.فولادسازان هم که با تقاضای بیشتری روبه‌رو شده بودند تا نیم درصد نرخ میلگرد خود را بالا بردند.

اما از روز سه‌شنبه هیجان در بازار بیشتر شد و با پیشنهاد خریدهایی که در بازار پیچیده شد، میانگین نرخ میلگرد تا ۵ درصد جهش کرد.

در این روز قیمت میلگرد در بازار تهران به یک‌هزار و۲۴۰ تومان و در انبار کارخانه نیز به یک‌هزار و۲۳۵ تومان رسید. پایین‌ترین نرخ پیشنهادی در این روز برای میلگرد یک‌هزار و۱۹۰ تومان بود.

روز سه‌شنبه شمش در بنادر، یک‌هزار و ۹۰ تومان تا یک‌هزار و ۱۰۰ تومان پیشنهاد شد. روز چهارشنبه با توجه به رشد قابل توجه قیمت‌ها در روز سه شنبه، نرخ‌ها ثابت ماند.

با ثبت نرخ‌های بالا برای میلگرد پیش‌بینی‌ها نسبت به بالا رفتن قیمت‌ها برای سال آینده قوی‌تر شد و خریدهای انباری جهش پیدا کرد.

در مقابل خریدهای مصرفی نیز علاوه بر خریدهای انباری وارد بازار شد و بعضی از پروژه‌ها ترجیح می‌دادند خرید مصالح و آهن‌آلات را قبل از سال جدید انجام دهند.

کمبود واردات شمش نیز تاثیر زیادی بر این جو روانی گذاشت و هزینه انرژی و هزینه تولید که برای سال آینده افزایشی پیش‌بینی می‌شود نیز به خریدهای هیجانی پایان سال سرعت بخشیده است.

البته در مقایسه با سال‌های قبل حجم معاملات بالا نیست اما بعضی‌ها از آنجا که بالاخره وجوه پروژه‌های عمرانی حداکثر تا

۲ تا ۳ ماه دیگر واریز می‌شود انتظار بالا رفتن تقاضا را هم دارند. البته طی هفته گذشته به‌رغم رشد قیمت میلگرد و شمش در بازار آزاد، نرخ شمش بورسی همچنان روی۹۰۰ تومان باقی ماند.

 

 

    نظرات