تجمیع مراکز پژوهشی برای بهره گیری از ایده های جدید و نوآورانه است

تجمیع مراکز پژوهشی برای بهره گیری از ایده های جدید و نوآورانه است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه وشهرسازی گفت : تجمیع مراکز مختلف آموزشی و پژوهشی این وزارتخانه تحت عنوان مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی  به منظور بهره گیری از ایده های جدید ، نوآورانه و استفاده مطلوب از منابع صورت گرفت .

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید محمود فاطمی عقدا روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت : ماموریت جدید مرکز بویژه در حوزه راه ، مهندسی راه سازی به منظور کاهش هزینه های ساخت راه و راه آهن صورت می گیرد .

پیش از این ' مرکز تحقیقات ساختمان ومسکن ' به عنوان مجموع رسمی وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی سابق در بخش ساخت وساز فعالیت های پژوهشی خود را انجام می داد ، اما با شکل گیری وزارت راه وشهرسازی موضوع تجمیع تشکیلات مشابه پیگیری شد ،تا سرانجام شورای عالی اداری ،تحقق این مهم را تصویب کرد .

دولت امسال هشت هزار میلیارد ریال برای نگهداری و تجهیز راهها تخصیص داده و علاوه بر این ۶۰۰ هزار میلیارد ریال نیز برای حمل ونقل عمومی هزینه کرده است .

وی افزود: بهینه سازی سیستم حمل ونقل ریلی به منظور افزایش سرعت ناوگان هم در حوزه بار و نیز مسافر با استفاده از زیر ساخت های موجود پیگیری می شود.

دولت در سال جاری به منظور توسعه بخش ریلی ۹ هزار میلیارد ریال اختصاص داده و طی ۹ ماهه نخست سال جاری ۴۲ میلیون تن بار در کشور از طریق حمل ونقل ریلی جابه جا شد.

فاطمی عقدا گفت : در بخش معماری و شهرسازی ،سیاست کلی این مرکز سوق دادن ساخت وساز ها و برنامه ریزیها به سمت بهبود فضاهای شهری براساس الگوی معماری اسلامی - ایرانی است .

وی از راه اندازی بخش قیر و آسفالت در مرکز یادشده به عنوان گامی در جهت بهبود کیفیت آسفالت راه ها و دوام بهره برداری از انها یاد کرد.

براساس مصوبه شورای عالی اداری مؤسسه قیر و آسفالت ایران با همه امکانات، اموال، تجهیزات، وظایف، اختیارات و نیروی انسانی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادغام می‌شود.

طی دوره هشت ساله (دولت نهم و دهم ) در مجموع آسفالت شش هزار و ۲۰۰کیلومتر برنامه ریزی شد و در این دوره ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی همراه با آسفالت پیش بینی شده است .

رئیس مرکز تحقیقات راه ،مسکن و شهرسازی پیش بینی کرد : در آینده بخش های دریایی ، هوایی و فرودگاهی در این مرکز دایر خواهد شد و اکنون تحقیقات مربوط به راه آهن آغاز شده و مراکز تحقیقاتی که در بخش راه آهن و فرودگاهی نبوده ، شکل می گیرد .

مصوبه ایجاد مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از سوی محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی اداری برای اجرا ابلاغ شده است.

' مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ' در قالب پروژه عمرانی سازمان ملل متحد ' UNDP' از سال ۱۳۵۰ تاسیس شد و تا سال ۱۳۵۲که رسماً فعالیت خود را آغاز کرد، وظیفه تحقیق و پژوهش در زمینه ساختمان و مسکن، توسط ' دفتر مطالعات و معیارهای ساختمانی' وزارت مسکن و شهرسازی وقت را انجام داد.

در سال ۱۳۵۰، براساس توافقنامه بین وزارت مسکن و شهرسازی و UNDP این وظیفه به مرکز واگذار شد و در سال ۱۳۵۲، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، فعالیت‌های خود را به شکل رسمی آغاز کرد.

اساسنامه پیشنهادی مرکز در سال ۱۳۵۶، به تصویب مجلس شورای ملی رسید و از آن زمان مرکز دارای شخصیت سازمانی مستقل شد و به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی به وظایف تعیین شده در اساسنامه مبادرت می‌ورزد.

 

 

    نظرات