گلابچی: کرسی یونسکو ، فرصت ارائه توان علمی و تخصصی ما را در معماری فراهم می‌کند

گلابچی: کرسی یونسکو ، فرصت ارائه توان علمی و تخصصی ما را در معماری فراهم می‌کند

http://www.bananews.ir/کرسی یونسکو در حوزه فناوری معماری اسلامی و گفت‌وگوی بین فرهنگی صبح امروز با اهدای آن به محمود گلابچی در پردیس هنرهای زیبا افتتاح شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مراسمی که صبح امروز- هشتم اسفندماه- در نگارخانه پردیس‌ هنرهای زیبا برپا شده بود،‌ محمد مهدی عزیزی - رئیس این پردیس - با خیر مقدم به حاضران گفت: ‌دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی در کشور،‌ همواره در بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پیشگام بوده است.

او برپایی این مراسم و افتتاحیه کرسی یونسکو در حوزه فناوری معماری اسلامی را یکی از روزهای به یادماندنی دانشگاه تهران دانست و افزود:‌ این پروژه بزرگ طی یکی دو سال گذشته از سوی محمود گلابچی تعریف شده است و با حمایت‌های دبیر کل یونسکو در ایران و پیگیری‌های ایشان در سطوح بین‌المللی امروز شاهد تثبیت و اهدای این پروژه به دانشگاه تهران هستیم.

عزیزی خاطر نشان کرد:‌ آقای گلابچی در تعریف‌، هدایت و به سرانجام رساندن این کرسی مسئولیت سنگیی بر عهده داشته و دارد و برای چهارسالی که مسئولیت این کرسی به دانشگاه تهران ابلاغ شده است برای ایشان و همکارانشان آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم در سال‌های آتی نیز این کرسی در دانشگاه تهران تمدید شود.

محمدرضا سعید آبادی - دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران- نیز با تبریک راه‌اندازی این کرسی عنوان کرد: امروز کرسی معماری اسلامی ایران که حرف دین‌، فرهنگ و هنر است در دانشگاه تهران پایه‌ریزی می‌شود و چنین گنبد مینایی قرار است در این مجموعه به عنوان دانشگاه مادر تحقق پیدا کند تا در زیر چتر آن گردهم آییم و این اتفاق را برای گفت وگویی بین فرهنگی میان شرق و غرب و ملاقات آنها در جهت بهتر شدن زندگی مردم و سخن از صلح و ارامش به وجود آوریم.

سعید آبادی متذکر شد: در طول تاریخ ،تعاملات فرهنگی هنری میراث بشری در سه دسته تقسیم بندی می‌شود. دسته نخست وام گیری‌های فرهنگی است، به طوری که کشورها و تمدن‌های مختلف در طول تاریخ بنا بر دلایل مختلف کشوری را از طبقه دیگری وام می‌دهند و بالنده می‌کنند تا عرصه برای هنر و خلاقیت جدیدی فراهم شود.

او دسته دوم را تبادلات فرهنگی هنری نامید و افزود: در این نوع تبادل نیز داد و ستد در جهت خلاقیت شکل می‌گیرد تا رنگ دیگری از حوزه معماری اتفاق ‌افتد. اما دسته سوم تحمیل فرهنگی است که گاه به ناچار با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی فراهم می‌گردد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران خاطر نشان کرد: امروز میراث فرهنگی بشریت در دو حوزه میراث فرهنگی مادی و میراث فرهنگی معنوی طبقه بندی‌ می‌شود و این میراث از میدان امام اصفهان،‌ بافت تاریخی یزد‌، باغ‌های ایرانی و ... متعلق به بشریت است و دیگر تعلق به یک و قوم قبیله خاص ندارد.

او ادامه داد: تمام میراثی که هویت و زندگی ما را تشکیل می‌دهد میراث فرهنگی ناملموسی تلقی می‌گردد که امروز چنان اهمیت پیدا کرده که حتی سازمان جهانی یونسکو برای تقویت این آثار و فعالیت‌های آن تلاش بی‌شماری را صورت داده است و ما نیز برای جهانی کردن این میراث اسلامی و ایرانی تلاش می‌کنیم و پروژه‌هایی را هر بار جهت ثبت معنوی و جهانی معرفی می‌نماییم.

او یکی از مباحث مهم در حوزه تنوع فرهنگی را مربوط به عرصه معماری دانست و افزود: معماری تنها یک هنر و دانش نیست بلکه رابطه مستقیمی با فرهنگ،‌ تمدن‌، اندیشه و تعالیم زندگی ما دارد و از همین رو امروز کرسی دانشگاهی یونسکو در حوزه معماری اسلامی و گفت وگوی بین فرهنگی در دانشگاه تهران راه اندازی شده است.

دبیر کل یونسکو با تاکید بر اینکه این کرسی قصد دارد از چنین جایگاهی در یک گفت‌وگوی فرهنگی به عنوان ضرورتی جهانی استفاده کند، عنوان کرد: چه جایگاهی بهتر از هنرهای زیبا برای تحقق اهداف چنین کرسی وجود دارد؟

او همچنین به راه اندازی و تشکیل کرسی‌های دانشگاهی یونسکو طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: این کرسی‌ها در حوزه‌های مهندسی و علوم انسانی فعال شده است که از آن جمله می‌توان به کرسی کارآفرینی ‌، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ارتباط صنعت و دانشگاه، مدیریت آب و محیط زیست ،انرژی‌های جایگزین‌ و ... اشاره کرد و امروز نیز در ادامه این برنامه کرسی معماری اسلامی راه‌اندازی می‌شود.

سعیدآبادی متذکر شد: این کرسی تنها متعلق به دانشگاه تهران نیست بلکه تمام علاقه‌مندان حوزه معماری اسلامی می‌توانند پیشنهادات و نظرات خود را ارائه دهند و در پیشبرد اهداف این کرسی نقش آفرین باشند. از سوی دیگر این شبکه وسیع را باید با دانشگاه‌های جهانی هم ایجاد کنیم و قطعا پردیس هنرهای زیبا با حمایت خود چنین اتفاقی را در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی جلو خواهد برد.

او اظهار امیدواری کرد تا این آغاز و شروع یک فرایند باشد و همچنان ادامه پیدا کند.

در بخش دیگری از این مراسم ،حسن احمدی - مدیرعامل شرکت ساختمانی کولهام- که با راه‌اندازی کرسی معماری اسلامی در دانشگاه تهران حمایت خود را از ابعاد مختلف این طرح اعلام کرده و به همین منظور مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال برای پیشبرد اهداف این کرسی به حساب دانشگاه تهران واریز نموده است‌، در بیانیه‌ای گفت: ‌معماری حاصل عشق انسان به آبادانی و انسان است و با توجه به اهمیت راه‌اندازی کرسی معماری اسلامی در پردیس هنرهای زیبا باید به نقش این برنامه در جامعه شدن دستاوردهای ماندگار سرزمین ایران توجه داشت، لذا امیدوارم تک تک ما از هیچ کوشش و تلاشی برای هرچه بهتر شدن این برنامه دریغ نکنیم و به ویژه از بخش خصوصی این انتظار می‌رود تا در این عرصه همکاری‌های نزدیک‌تری انجام دهد تا شاهد اعتلای بزرگان عرصه معماری باشیم.

محمود گلابچی که عنوان چهره ماندگار معماری را در سال گذشته کسب کرده و بارها به عنوان استاد نمونه دانشگاه و پژوهشگر و مهندس نمونه کشور انتخاب شده است، مسئولیت کرسی یونسکو در معماری اسلامی را عهده دار شد.

او در این مراسم با قدردانی از اعطای کرسی یونسکو بیان کرد: این مجموعه فرصت ارائه توان عظیم علمی و تخصصی کشور را در عرصه معماری و فناوری فراهم خواهد کرد تا همچون گذشته شاهد درخشش دوباره ایران باشیم.

گلابچی تصریح کرد: ایرانیان از دیرباز در خلق آثار برجسته معماری و هنر شوق و توانایی ویژه‌ای داشته و این توفیق را پیدا کردند که در گذر تاریخ پرشکوه‌ترین پدیده‌ها را ارائه کنند. از شگفتی تخت جمشید تا عظمت مسجد امام اصفهان و محراب دلنواز مسجد شیخ لطف‌الله و نقش برجسته‌های بدیع و کاشی‌کاری‌های مساجد اسلامی همگی نشان از شکوه‌، عشق و عرفان انسان‌هایی دارد که از تمام وجود، هستی خویش برای تحقق این آثار بدیع زمان گذاشتند.

گلابچی خلق این آثار معماری را نشأت گرفته از ظرافت‌، پاکی‌،احساس،عشق و زیبایی دانست و گفت:‌ این چنین است که جهان متمدن در طی هزاران سال نبوغ مردم این سرزمین را برای درک زیبایی ستوده‌اند و در همین راستا امروز شاهد راه‌اندازی کرسی‌ یونسکو در معماری اسلامی هستیم زیرا نه تنها در کلاس‌های درس باید معماری تدریس شود بلکه باید به عنوان بخشی از دانش و فرهنگ سرزمین ما به جامعه ایران و جامعه جهانی معرفی گردد تا از عظمت آن با خبر شوند.

این معمار افزود: امروز مردمان باید بدانند که اگر طاق کسری برای خاقانی عبرت بود،‌ طراحی آن برای معماران ایرانی افتخاری بزرگ است و چه بسا که گنبد سلمانیه مبنای ساخت آثار بزرگ هنری در مغرب زمین شد و به خوبی توان ما را به جهانیان نشان داد. پس باید در جهت این شناخت هرچه بیشتر تلاش کنیم.

گلابچی خاطر نشان کرد:‌امروز میدان نقش جهان به عنوان بزرگترین میدان‌ها در عرصه شهرسازی معرفی می‌گردد و تمام انسان‌ها باید شاهکارهای مهندسی پل در ایران را به لحاظ روش ساخت‌، صلابت و پایداری بشناسند و بدانند که سازه‌های آبی شوشتر پیشگام مهندسی آب در ایران بوده است و البته که این تنها بخشی از دستاوردهای ما محسوب می‌شود و باید این توانایی در عرصه هنر معماری و فناوری را به جهانیان هرچه بیشتر معرفی کرد.

او این اتفاق را سخن تمامی مردمان این سرزمین در طول تاریخ دانست و افزود:‌ برای جاودانه ماندن این عشق پاک‌، خون دل‌ها خورده و می‌خوریم تا به جایگاه شایسته خود دست پیدا کنیم و قطعا این اتفاق بخشی از اهداف یونسکو در عرصه معماری و فناوری است.

گلابچی سپس با نمایش نمونه‌هایی از معماری با شکوه ایران به اهداف و برنامه‌های کرسی یونسکو در معماری اسلامی اشاره کرد و افزود: ‌آماده شدن مسیر فعالیت‌های کرسی و تصویب آن را امروز در این مراسم شاهد هستیم و به دنبال آن باید برای ایجاد همکاری‌های مشترک بین دانشگاهی که از اهداف اصلی کرسی در سطح منطقه محسوب می‌شود، نام ببریم و بدانیم که آموزش هنر معماری و ارتقای آن در دستور کار این کرسی قرار دارد.

او برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی معماری اسلامی،‌ ایجاد رشته‌ها و زمینه‌های تکنولوژی و معماری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و ایجاد زمینه‌های علمی در ارتقای معماری ایران را از دیگر اهداف این کرسی دانست.

گلابچی دربخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه انتقال دانش بین کشورها و امکان ارائه مشاوره علمی و تخصصی به دانشگاه‌ها‌، NGOها و شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی خصوصی در کنار انتشار مجلات علمی و پژوهشی در حوزه معماری اسلامی‌، تکنولوژی معماری و ایجاد شبکه‌ای از یافته‌ها یکی دیگر از برنامه‌های اساسی ماست.

این معمار تصریح کرد: حمایت کرسی یونسکو از نشریات سایر کشورها و یا سایر دانشگاه‌های فعال در این حوزه و تعریف زمینه تحقیقات رسمی در یونسکو برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید و همچنین انجام مطالعات تطبیقی در کشور و منطقه یکی دیگر از برنامه‌های ماست تا در کنار آن بتوانیم برای ایجاد کرسی‌های دیگر و برنامه‌های علمی و آموزشی حمایت‌های جدی انجام دهیم.

او پیش بینی کرد تا انتشار کتاب‌های فارسی و بین‌المللی برای معرفی معماری اسلامی و ارزش‌های آن در آینده هرچه نزدیک انجام شود و اهداف کرسی به صورت بین‌المللی دنبال گردد.

مسوول کرسی یونسکو در معماری اسلامی تصریح کرد: ‌باید با انجام چنین فعالیت‌هایی برای آیندگان الگو باشیم و نشان دهیم که چگونه آینده تعریف می‌شود و معماری چگونه این پاسخ‌ها را ارائه می‌کند لذا فعالیت‌های این کرسی باید با حمایت‌هایی از ابعاد مختلف صورت بگیرد. به طوری که امروز تمام برنامه‌های ما برای پاریس ارسال می‌گردد و تفاهم‌نامه‌ها بر این مبنا انجام می‌پذیرد و دانشکده‌های معماری و پردیس هنرهای زیبا نیز از دیگر حامیان این کرسی به شمار می‌آین که د در کنار آنها کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفاتر منطقه‌ای در سطح منطقه و بین‌الملل از دیگر حامیان ما محسوب می‌شوند. سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها باید از این توان حمایت کنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، در بخش پایانی این مراسم با حضور رئیس دانشگاه تهران‌، رئیس پردیس هنرهای زیبا‌، رئیس دانشکده معماری‌، گلابچی و سعید آبادی از سایت کرسی یونسکو در معماری اسلامی رونمایی شد و سپس حاضران از دفتر این کرسی در ساختمان گروه معماری پردیس هنرهای زیبا بازدید کردند.

همچنین قرار است لوح تقدیر و تندیس پردیس هنرهای زیبا در جلسه هیات مدیره این مجموعه به حسن احمدی برای حمایت از کرسی یونسکو اعطا شود.

    نظرات