محقق ایرانی روش صریحی از فرمول شروود ارایه کرد

محقق ایرانی روش صریحی از فرمول شروود ارایه کرد

www.BanaNews.irمحقق گروه مهندسی عمران دانشگاه اصفهان برای اولین بار در جهان و بعد از ۵۰ سال موفق به ارایه رابطه صحیح و تحلیلی از رابطه شروود شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر کاوه سوخک لاری در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: رابطه تقریبی شروود در دهه ۵۰ میلادی ارایه شده و این در حالی است که تاکنون این امکان وجود نداشت که رابطه صریحی از لحاظ ریاضی برای آن ارایه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در این تحقیق از طریق تئوری حدی توربولانس رابطه بنیادی 'شروود' به صورت تحلیلی درآورده شده است.

وی اضافه کرد: رابطه شروود استفاده ویژه ای در در فرآیندهای انتقال جرم و سایر داده های مهندسی های عمران، شیمی، مکانیک و هسته ای و به ویژه مهندسی خوردگی، تبادل های حرارتی ، زوال آلاینده ها ودیگر موارد کاربرد دارد.

وی گفت: اساس علم سیالات در مهندسی های یاد شده انتقال مومنتوم، انرژی و جرم است و معادله شروود انتقال جرم را در این مهندسی ها مدل می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: دقت این فرمول دقت تحلیلی ریاضی است و روش های حل مسایل نه صورت عددی بلکه به صورت تحلیلی است که در آن مسایل بدون وارد شدن تقریب حل می شود.

سوخک لاری گفت: نتایج تحقیق آن در شماره اخیر ژورنال انجمن سلطنتی علوم انگلیس به چاپ رسیده است.

وی گفت: چاپ یک مقاله آخرین مرحله اثبات یک فرمول است؛ با ارسال مقاله به دفتر ژورنال داوری های بین المللی توسط استادان رشته خاص درباره آن انجام می شود و با بحث و تبادل نظر در مدت زمان طولانی مقاله برای پذیرفتن ارایه می شود.

سوخک لاری افزود: ژورنال انجمن سلطنتی علوم انگلستان یک نشریه معتبر علمی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که بسیاری از مهمترین مقالات علمی تاریخ از قبیل تئوری الکترومغناطیس ماکسول و ساختار دی ان ای سلولی برای اولین بار در این ژورنال منتشر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ادامه این تحقیق درحال انجام است و بناست این فرمول در کتاب های مرجع 'پدیده های انتقال' وارد شود.

براساس این گزارش، دکتر کاوه سوخک لاری عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه اصفهان این تحقیق را با همکاری دکتر مارتین فان ریک از دانشکده مهندسی عمران کالج سلطنتی (امپریال کالج) لندن انجام داده است.

گفتنی است لینک چکیده این تحقیق در آدرس الکترونیکی http://rspa.royalsocietypublishing.org/content/early/2012/02/16/rspa.2011.0538.abstract

 

    نظرات