زیان‌دهی کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز

زیان‌دهی کارخانه‌های سیمانی مازوت‌سوز

http://www.bananews.ir/دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران با اشاره به مازوت سوز بودن ۹ کارخانه سیمان در کشور گفت: گاز‌سوز شدن این کارخانه‌ها بین یک تا چهار سال طول می‌کشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدحسن پورخلیل در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به کاهش فروش و زیان‌دهی کارخانه‌های سیمان مازوت‌ سوز بعد از اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها گفت: در حال حاضر کارخانه‌های سیمان زابل، خاش، سبزوار، جوین، بهروک‌ یزد، آزادگان خوی، قشم، لارستان و بوکان مازوت ‌سوز بوده و هزینه سوخت آنها ماهانه بین ۱٫۵ تا دو میلیارد تومان می‌شود، در حالی که هزینه سوخت کارخانه‌های مشابه که با گاز کار می‌کنند، ماهانه تنها ۶۰۰ میلیون تومان است.

به گفته وی گاز‌سوز شدن کارخانه‌های زابل و خاش حدود چهار سال طول می‌کشد، چرا که این کارخانه‌ها حدود ۵۰۰ کیلومتر با زاهدان فاصله داشته و خط لوله گاز هنوز به آن منطقه نرسیده است و شرکت گاز باید اعتبارات لازم برای گازرسانی به این منطقه را تامین کند. این در حالی است که با توجه به قیمت سه برابری مازوت نسبت به گاز، کارخانه‌های سیمانی مازوت سوز با افزایش هزینه شدیدی مواجه شده‌اند.

دبیر انجمن سیمان با بیان این‌که به ازای هر ۲۰ درصد افزایش قیمت حاملهای انرژی هفت درصد به قیمت تمام شده صنعت سیمان اضافه می‌شود، افزود: این در حالی است که امسال تنها با چهار درصد افزایش قیمت سیمان موافقت شده است.

پورخلیل اضافه کرد: گازسوز شدن سایر کارخانه‌های سیمان مازوت ‌سوز نیز بین چند ماه تا چند سال زمان می‌برد.

دبیر انجمن سیمان با انتقاد از عملکرد دولت گفت: متاسفانه مسئولان در شرایط فعلی توجه چندانی به مشکل کارخانه‌های سیمان مازوت سوز نداشته و این در حالی است که بعد از قانون هدفمند‌ی یارانه‌ها و افزایش قیمت حاملهای انرژی قرار بود تسهیلات لازم برای گاز‌سوز شدن کارخانه‌های سیمانی به سرعت تامین شود.

او با بیان این‌که ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی صنعت سیمان متعلق به بخش خصوصی است، افزود: همین ۴۰ درصد مشکلاتی را از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها متحمل شده است.

 

 

    نظرات