برگزاری سمینار بین‌المللی کاهش بار تصادف‌های جاده‌ای

برگزاری سمینار بین‌المللی کاهش بار تصادف‌های جاده‌ای

http://www.bananews.ir/مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز سمینار بین‌المللی کاهش بار تصادف‌های جاده‌ای را برگزار می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از ظهر امروز با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سمینار بین‌المللی با همکاری سازمان بهداشت جهانی و یکی از دانشگاه‌های ایالتی آمریکا در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفند ماه جاری در مجموعه فرهنگی ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می‌شود.

کامران باقری لنکرانی افزود: حدود ۲۵۰ مقاله به دبیرخانه این سمینار ارسال شد که ۲۰ مقاله آن به صورت سخنرانی و ۶۰مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.‌

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: بر اساس تحقیق‌های صورت گرفته سالانه در جهان یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بر اثر تصادف‌های جاده‌ای فوت می‌کنند که در روز به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد.

لنکرانی اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته ۲۵۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی جان باخته‌اند که از سال ۸۵ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد کاهش تصادف‌ها و حوادث ترافیکی بوده‌ایم.

وی ابراز داشت: در سال گذشته کاهش ۹،۲ درصدی در کاهش تصادف‌های جاده‌ای و ترافیکی داشته‌ایم که امسال به ۲،۱۴ درصد رسیده است که باید به تایید پزشک قانونی برسد.

وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آخرین آمار تلفات ناشی از تصادف‌های جاده‌ای و ترافیکی در کشور اشاره و تصریح کرد: در تهران سالانه ۲ هزار و ۲۷۳ نفر، پس از آن فارس با یک‌هزار و ۸۶۳ نفر و خراسان رضوی با یک‌هزار و ۸۴۹ نفر بیشترین آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای و ترافیکی را به خود اختصاص داده‌اند.

لنکرانی اضافه کرد: با وضعیت موجود و مقایسه جمعیت تهران و فارس به این نتیجه می‌رسیم که استان فارس در تلفات جاده‌ای مقام نخست کشور را دارد.

وی بیان داشت:‌ در فارس میزان مرگ و میر به ازای تصادف‌های جاده‌ای از هر ۱۰۰ نفر ۴۲ نفر است که در بین ساعت‌های شبانه‌روز بیشترین تصادف بین چهار تا هفت صبح در این استان رخ داده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه متوسط مرگ و میر عابرین پیاده در استان فارس ۴۷ سال و متوسط سن راکبان ۳۲ سال است تصریح کرد: ۷۰ درصد فوتی‌ها در افراد پیاده را آقایان و ۷۸ درصد راکبان را نیز آقایان تشکیل می‌دهند.

لنکرانی اضافه کرد:‌ با توجه به آمار موجود برای کاهش تلفات جاده‌ای نیازمند همکاری بین بخشی بین وزارت راه‌ و شهرسازی، پلیس، وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه‌های متولی هستیم.

وی بیان داشت: بخش مهمی از تصادف‌ها و تلفات ناشی از رفتار رانندگان بوده که با تحقیق در این زمینه متوجه شدیم برخی مشکلات نوع دید افراد به رانندگی است.

این پزشک خاطرنشان کرد: برخی از جوانان رانندگی را یک رقابت می‌دانند و این یکی از موضوع‌هایی است که سبب تصادف‌های ترافیکی و جاده‌ای و نتیجه آن مرگ و میر است.

وزیر سابق بهداشت بیان داشت: نکته آزاردهنده در تلفات جاده‌ای و ترافیکی این است که با توجه به افزایش سرعت خودروها میزان مرگ‌ها در صحنه حادثه افزایش یافته است.

لنکرانی با بیان اینکه ۲۵ درصد تصادف‌های جاده‌ای متاثر از مصرف الکل و مواد مخدر است ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که باید در جامعه ما به آن توجه شود تغییر نگاه‌ها نسبت به رانندگی و بهبود رفتار رانندگی است.

 

    نظرات