پیش‌بینی جابه‌جایی ۲٫۵ میلیون مسافر نوروزی با ۷۰ شناور

پیش‌بینی جابه‌جایی ۲٫۵ میلیون مسافر نوروزی با ۷۰ شناور

http://www.bananews.ir/مدیرکل بنادر ‌و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه نوروز امسال ۷۰ فروند شناور ۲٫۵ میلیون مسافر را ‌جابه‌جا می‌کنند، گفت: شناور‌ها و هلی‌کوپتر‌های تجسس و نجات نیز در این ایام در خدمت ایمنی سفر‌های دریایی هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی‌اکبر صفایی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ۹۷ درصد کل مسافرت‌های دریایی کشور در محدوده استان هرمزگان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح نوروزی حمل و نقل دریایی از ۲۵ اسفندماه آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: کمیته حمل و نقل دریایی به ریاست اداره کل بنادر و دریانوردی تشکیل می‌شود، اما فرمانداری‌های شهرستان‌های ساحلی، منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد کیش، هلال احمر، مجموعه‌های حمل و نقل زمینی و ریلی و سایر ارگان‌ها نظیر تعاونی‌ها و مالکان شناورها عضو این کمیته هستند.

صفایی یادآور شد: حضور و استقرار افسران کنترل و بازرسی بنادر استان در تمام مجموعه‌های بنادر مسافری از جمله محورهای مهم طرح نوروزی است.

وی با تأکید بر اینکه مسافرت‌های دریایی استان هرمزگان ۹۷ درصد کل مسافرت‌های دریایی کشور را تشکیل می‌دهد، گفت:‌ مسیرهای دریایی مسافری استان هرمزگان شامل بندر باهنر ـ بندر شهید ذاکری قشم، بندر شهید حقانی ـ بندر شهید ذاکری قشم، بندر شهید حقانی ـ جزیره هرمز، بندر پهل ـ بندر لافت، بندر لنگه ـ جزیره کیش، بندر چارک ـ جزیره کیش و بندر آفتاب ـ جزیره کیش است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: با همکاری و مساعدت شهرداری دو دستگاه اتوبوس مجهز در راستای انتقال مسافران از بندر حقانی به بندر شهید باهنر در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: ‌با توجه به میزان تقاضا برای استفاده از خط مسافری مذکور، تعداد شناورها نیز در این مسیر افزایش پیدا می‌کند که در همین راستا طی تعطیلات نوروز ‌چندین شناور دیگر نیز به این خط اضافه می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه از ۴۷ کنوانسیون دریایی ایران عضویت ۲۷ کنوانسیون را در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: تا بهمن ماه امسال تعداد ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تردد دریایی در بنادر استان هرمزگان انجام شده است که این رقم به نسبت مشابه سال ۸۹ رشد ۲۹ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان سواحل زیبا و ناشناخته‌ای دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، سواحلی نظیر جزیره هندورابی بسیار زیبا است که بسیاری از توریست‌ها از وجود چنین ساحل زیبایی اطلاعی ندارند.

* تشکیل کمیته حمل و نقل دریایی/انجام عملیات امداد و نجات از دریا و هوا

صفایی با اشاره به اینکه در بحث حمل و نقل دریایی نوروزی دو گزینه مدنظر قرار گرفته است، از تشکیل کمیته حمل و نقل دریایی استان خبر داد و گفت: با مصوبه‌‌های این کمیته تمامی بنادر استان از نظر امکانات و تسهیلات موجود به کمک فرمانداری و مناطق آزاد تجهیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر بحث ایمنی حمل و نقل دریایی است، گفت: تمامی مجموعه‌های نیروهای اداره کل برای ایام نوروز آماده‌باش هستند و سر کار حضور دارند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این آماده باش‌ها نه تنها برای کنترل مسیرهای مسافری دریایی در ایام نوروز است، بلکه برای دیگر موضوعات دریایی نیز توسط شناورهای مختص سازمان در دریا حضور داریم.

وی یادآور شد: شناورهای در مسیرهای دریایی مستقر می‌شوند تا عملیات کنترل و بازرسی را انجام ‌‌دهند؛ این شناور‌های تجسس و نجات ضمن آنکه هدایت شناورهای مسافری را برای جلوگیری از بروز هرگونه سانحه و حادثه برعهده دارند، برای نجات جان سرنشینان در مواقع اضطراری آماده هستند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: با وجود شناور‌‌ها و هلی‌کوپتر‌‌های تجسس و نجات، اگر حادثه‌ای رخ داد آمادگی کامل داریم تا از هوا و دریا ‌عملیات امداد و نجات را انجام دهیم.

وی با اشاره به تشکیل سرویس‌های خدماتی شناور‌ها توسط سامان بنادر، یادآور شد: هم‌اکنون برخی از شناورها به سرویس‌های خدماتی ما پیوسته‌اند که شناورهای نگین و برخی شناورهای حمل و نقل مسافری از این قبیل هستند؛ این مورد موجب ایجاد شرایط مناسب برای آنها شده است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: قطعاً تا ایام نوروز شناورها و ظرفیت‌های بیشتری از بخش‌های دیگر به خصوص نیروی دریایی، به ما ملحق خواهد شد تا سفر ایمنی برای هموطنان فراهم شود.

* ۷۰ فروند شناور در قالب ۳هزار صندلی برای جابجائی ۲٫۵ میلیون مسافر

صفایی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز همچنین ظرفیت و شرایط مناسب برای حمل و نقل دریایی از بعد ظرفیت شناوری فراهم خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کل استان بیش از ۳۵ فروند شناور مسافری تردد می‌کنند، اما در ایام نوروز این ظرفیت به دو برابر افزایش می‌یابد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه در ایام نوروز پیش‌بینی می‌کنیم ۲٫۵ میلیون نفر مسافر توسط حمل و نقل مسافری در استان هرمزگان جابه‌جا شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های شناورها متفاوت است و برای ایام نوروز بیش از ۳ هزار صندلی در اختیار مسافران نوروزی خواهد بود.

وی یادآور شد: ‌کمبود ظرفیت ایجاد شده را از طریق شناورهای داخلی و خارجی استاندارد برای ایام نوروز جبران می‌کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از خروج ۸۰ فروند شناور غیراستاندارد از چرخه حمل و نقل دریایی استان خبر داد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ شناور برای هر نوبت سفر دریایی در مسیرهای دریایی استان پیش بینی شده است.

* ساخت ۶۰ درصد بنادر کوچک چندمنظوره در استان هرمزگان

مدیرکل بندر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به ساخت بنادر کوچک چندمنظوره در استان، خاطرنشان کرد:‌ ۴۰ نقطه در استان هرمزگان آماده است تا بنادر کوچک چندمنظوره در آنها احداث شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۱۷ بندر کوچک در این استان بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، خاطرنشان کرد ۶۰ درصد بنادر کوچک چندمنظوره در استان هرمزگان ساخته خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: تا چندی پیش قیمت ساخت هر بندر کوچک حدود ۴ میلیارد تومان برآورد شده بود، اما این رقم هم‌اکنون به دلیل افزایش هزینه‌ها توسط پیمانکار افزایش یافته است.

 

    نظرات