ساخت ۱۵۵ کیلومتر خط‌آهن در سال ۹۰

ساخت ۱۵۵ کیلومتر خط‌آهن در سال ۹۰

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ضمن تشریح مشوق‌های وزارت راه برای جذب سرمایه بخش خصوصی گفت: با وجود توانایی ساخت سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن، امسال ۱۵۵ کیلومتر مسیر ریلی در کشور ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیداحمد صادقی در گفت‌وگو با فارس درباره مشوق‌های شرکت ساخت و وزارت راه برای جذب بخش خصوصی و مردم در فروش اوراق مشارکت، جذب فاینانس و BOT، اظهار داشت: ما به بخش خصوصی تضمین داده‌ایم که تمامی کارهای مربوط به دولت و امور اداری، پس از حضور آنها در سرمایه‌گذاری به راحتی اجرا می‌شود؛ مجوزهای لازم اخذ شده و تسهیلات مورد نیاز پیگیری می‌شود و فاینانس نیز مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب جلب مشارکت بیشتری توسط سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذاران خارج از کشور داشته باشیم تا تفاهم‌نامه‌های زیادی منعقد شود.

وی خاطرنشان کرد: در این باره تفاهم‌نامه‌های متفاوتی با سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی منعقد کرده‌ایم که هنوز به انعقاد قرار داد منجر نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از انتشار حدود۷۰۰ میلیارد تومان دیگر از اوراق مشارکت وزارت راه و شهرسازی در طرح‌های حمل و نقل، از ۲۵ اسفند‌ماه خبر داد.

* ساخت ۱۵۵ کیلومتر خط‌‌آهن در سال ۹۰

صادقی در خصوص توانایی ساخت سالانه یک هزار کیلومتر خط آهن در کشور، اظهار داشت: کشور ایران از نظر توان مهندسی و پیمانکاری هیچ مشکلی ندارد و در صورت تأمین منابع مالی می‌توانیم سالانه حتی بیش از یک کیلومتر خط آهن در کشور بسازیم و حتی می‌توانیم این رقم را به سالانه یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گزینه ساخت با بهره‌برداری متفاوت است، اظهار داشت: ممکن است خط‌آهنی ساخته شود اما قطعه‌ای از مسیر تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسد، اما در کل سالانه ۴۵۰ الی ۵۰۰ کیلومتر خط‌آهن در کشور ساخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خاطرنشان کرد: اما آنچه طی یک سال اخیر موفق به بهره‌برداری از آن شدیم، حدود ۱۵۵ کیلومتر خط آهن در سال جاری بوده است.

* پروژه‌های ریلی مهم ساخته شده در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌هایی که طی سال‌ جاری در شرکت ساخت به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۳۳ کیلومتر بزرگراه، راه اصلی، آزادراه و راه‌آهن ساخته شد که اعتبار این پروژه‌ها ۱۲ هزار و ۷۶ میلیارد ریال بود.

صادقی با بیان اینکه امسال حدود ۱۵۵ کیلومتر راه‌آهن با اعتبار ۲ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال ساخته شد، گفت: از مهم‌ترین این خطوط ریلی، راه‌آهن اراک ـ ملایر به طول ۹۰ کیلومتر و اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال، راه‌آهن مراغه ـ ‌میاندوآب به طول ۴۸ کیلومتر و اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال و راه‌آهن خرمشهر ـ شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر و اعتبار ۴۱۱ میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: همچنین خط آهن اصفهان ـ شیراز که در سال ۸۸ مورد بهره‌برداری ناتمام قرار گرفت به اتمام رسید؛ ایستگاه این مسیر ریلی آماده نبود که با تلاش مستمر در سال جاری موفق شدیم هم خود ایستگاه و هم راه ارتباطی آن به طول ۷ کیلومتر را راه‌اندازی کنیم.

صادقی خاطرنشان کرد: ایستگاه راه‌آهن تهران یکی از بزرگترین، زیباترین و مدرن‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن در کشور است.

 

    نظرات