طرح برتر معمار کاشانی در زیباسازی مکه اجرایی می‌شود

طرح برتر معمار کاشانی در زیباسازی مکه اجرایی می‌شود

http://www.bananews.ir/طرح برتر معمار کاشانی در مسابقه زیباسازی مکه مکرمه با ارسال دعوتنامه توسط کارگروه اجرایی این مسابقه در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا در می‌آید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طراح برتر مسابقه زیباسازی مکه مکرمه امروز در گفت‌وگو با فارس در کاشان اظهار داشت: طی مذاکرات انجام شده درخواست همکاری برای اجرای طرح و انتخاب اینجانب به عضویت کارگروه اجرایی طرح در مکه مکرمه اعلام شده است.

محمدرضا کرباسچی افزود: طرح اینجانب به عنوان«دیوارهای وحدت‌آفرین» در فراخوان طرح‌های زیباسازی مکه مکرمه سال گذشته توسط داوران بین‌المللی حائز رتبه اول در بین ۴۴۲ شرکت کننده از ۲۴ کشور جهان شد.

وی برگزاری مسابقه زیباسازی مکه به نام«لحب مکه» تحت سرپرستی امیر مکه با هدف تبدیل جای جای این شهر امن به موزه فرهنگ و هنر اسلامی از طریق فراخوان بین‌المللی اینترنتی را یادآور شد و گفت: مقامات سعودی ۱۲ سایت برای شرکت‌کنندگان طرح در چهار بخش اهدای جوایز ۳۰، ۲۵ و ۲۰ هزار دلاری پیش‌بینی کرده‌اند.

طراح برتر مسابقه زیبا سازی مکه مکرمه افزود: طرح «دیوارهای وحدت‌آفرین» در زمره طرح‌های ۳۰ هزار دلاری قرار گرفت که از نظر اهمیت خبری هم با استقبال فراوان رسانه‌های عربستان مواجه شد و روزنامه‌های عکاظ و الریاض از جمله رسانه‌هایی هستند که به این طرح به صورت جامع پرداخته‌اند.

کرباسچی تصریح کرد: این طرح با الهام گرفتن از آیه ۳۸ سوره یاسین که می‌فرماید "والقمر قدرنه منازل حتی عاد کالعرجون‌القدیم" برای زیباسازی پل عزیزیه در مکه مکرمه ارائه شد

وی با بیان اینکه، مبنای بعضی احکام اسلامی از جمله حج و روزه‌داری مسلمین بر پایه ماه قمری است، عنوان کرد: به همین دلیل در این طرح مراحل سیر تکوین ماه از ابتدای ماه قمری تا انتها با استفاده از هنر معماری و نورپردازی که به معماری نور موسوم است با الهام از آیه قرانی مستدل بر این سیر بر دیواره پل عزیزیه به تصویر کشیده می‌شود.

طراح برتر کاشانی زیباسازی مکه مکرمه در ادامه خاطرنشان کرد: سیر تکوین ماه با نورپردازی برای عابران و وسایط نقلیه که وارد پل می‌شوند به گونه‌ای بسیار زیبا و جذاب طراحی شده که طلوع ماه(هلال اول ماه) را در مدخل ورودی و غروب آن(هلال شب سی‌ام) را در هنگام خروج مشاهده می‌کنند.

کرباسچی با تأکید بر انتخاب این طرح از بین دیگر طرح‌ها به دلیل استفاده از استنادات قرآنی گفت: این طرح نکته مهم و اساسی در شرع اسلام مبنی بر انجام امور شرعی در زمان و مکان خاص آن را با زبان زیبای هنر معماری بیان می‌کند.

 

    نظرات