سازمان تجارت جهانی بوئینگ آمریکا را محکوم کرد

سازمان تجارت جهانی بوئینگ آمریکا را محکوم کرد

http://www.bananews.ir/سازمان تجارت جهانی شرکت هواپیما سازی بوئینگ آمریکا را در مورد دریافت ۵ میلیارد دلار یارانه غیر قانونی از دولت واشنگتن محکوم کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از آسوشیتد پرس، اتحادیه اروپا پیش از این شکایتی را بر ضد شرکت بوئینگ آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده بود . سازمان تجارت جهانی پس از رسیدگی به این شکایت اعلام کرد دولت آمریکا بیش از ۵ میلیارد دلار یارانه غیر قانونی به بوئینگ پرداخت کرده است و پرداخت این کمک مالی از سوی واشنگتن نقش آشکار قوانین تجارت بین الملل به شمار می رود .

شرکت ایرباس اروپا پیش از این به شدت از اعطای کمکهای مالی دولت آمریکا به بوئینگ انتقاد کرده بود . این در حالی است که شرکت بوئینگ آمریکا نیز شرکت ایرباس اروپا را به دریافت بیش از ۱۸ میلیارد دلار کمک مالی غیر قانونی از کشورهای اروپایی طی ده سال گذشته متهم کرده است .

پرونده شکایت این دو شرکت از یکدیگر در سازمان تجارت جهانی به هفت سال پیش مربوط می شود و در این مدت هر کدام از این شرکتها مدعی پیروزی در این دعوای حقوقی شده اند .

بر اساس این گزارش اتحادیه اروپا همچنین شرکت بوئینگ را متهم به دریافت ۱۹٫۱ میلیارد دلار کمکهای مالی دولتی طی سالهای ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ میلادی متهم کرده است .

شرکت بوئینگ آمریکا اکنون شش ماه فرصت دارد تا به حکم سازمان تجارت جهانی اعتراض کند . شرکت بوئینگ تلویحا دریافت ۳ میلیارد دلار کمک مالی غیر قانونی از دولت واشنگتن را تایید کرده است و این خبر خوبی برای مقامهای اتحادیه اروپا و شرکت ایرباس به شمار می رود .

کارل دی گاچت کمیسر تجاری اتحادیه اروپا نیز ضمن انتقاد شدید از سیاستهای تجاری آمریکا تاکید کرد پرداخت کمکهای مالی غیر قانونی به شرکت بوئینگ از سوی واشنگتن موجب کاهش ۴۵ میلیارد دلاری فروش ایرباس طی سالهای گذشته شده است .

وی تصریح کرد شرکت بوئینگ بدون کمکهای مالی دولت آمریکا نمی توانست پروژه بزرگ دریم لاینر ۷۸۷ را اجرا کند .

 

    نظرات