بلوک‌بندی قیمت مسکن از اواخر فروردین

بلوک‌بندی قیمت مسکن از اواخر فروردین

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است سال ۹۱، چون سال به بار نشستن سیاست‌های مسکن مهر با تحویل تمام واحدهای مسکونی مهر است یقیناً بازار مسکن کنترل خواهد شد و افتتاح ۳۰۰ هزار مسکن در تهران تا پایان امسال، نوید کنترل قیمت و اجاره مسکن را می دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالفضل صومعلو معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش بینی خود از بازار مسکن در سال جاری گفت: چون سال ۹۱ سال شکوفایی بخش مسکن و سال به محصول نشستن سیاست‌های مسکن با تحویل تمام واحدهای مسکونی مهر در مناطق شهری است یقیناً بازار مسکن کنترل خواهد شد.

وی افزود:در حال حاضر در تهران روند خوبی برای افتتاح‌های مسکن مهر است بطوریکه تا پایان امسال ۳۰۰ هزار مسکن مهر به بهره برداری می رسد و این افتتاح‌ها می‌تواند نویدبخش کنترل بازار مسکن باشد.

صومعلو یک پیش بینی دیگری برای اجاره بهای تهرانی ها داشت و آن این بود که چون نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرده این نگرانی مستأجران را کاهش داده که پول پیش بیشتری نسبت به اجاره ماهانه پرداخت کنند و موجران نیز با خیال راحت تری پول پیش را در بانکها سپرده گذاری کنند.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین از نهایی شدن طرح بلوک بندی قیمت و اجاره مسکن تهران خبر داد و گفت:این طرح از اواخر فروردین ماه جاری آغاز می شود و در این طرح برای اطلاع مشاوران املاک تهران از تعداد املاک معامله‌شده در هر بلوک به قیمت‌های حداقل، میانگین و حداکثر ثبت می‌شود و این اطلاعات براساس سامانه املاک و مستغلات استخراج و پس از جانمایی بر روی نقشه تهران دراختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

گفت و گوی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با ابوالفضل صومعلو معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی را با هم می خوانیم:

*افتتاح ۳۷۲ هزار مسکن مهر در سه ماه اول و تا پایان سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار

برای ورود به بحث آخرین وضعیت مسکن مهر را تشریح کنید

صومعلو:در سال گذشته ۳۱۰ هزار واحد مسکونی مهر افتتاح شد و با توجه به اینکه یک برنامه زمان‌بندی وجود داشت، مقرر شد که واحدهایی که در کل کشور به مرحله نازک‌کاری رسیده است در سه ماهه اول سال ۹۱افتتاح شوند و واحدهایی که در مرحله سفت‌کاری بودند را در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به بهره‌برداری برسانیم. و کلیه واحدهایی که در مرحله اسکلت و سقف بودند اینها را در ماه‌های مهر، آبان و آذر افتتاح کنیم و تعدادی از واحدهای مسکونی که در مرحله پی‌سازی هستند را در دی، بهمن و اسفند ۹۱ به بهره‌برداری برسانیم.

در واقع یک میلیون و ۸۷۰ هزار واحد مسکونی برنامه اصلاحی سال ۸۹ و ۹۰ بوده است که اینها با میانگین ۱۰۰ درصد به بالا از مرحله پی‌سازی عبور کرده‌اند.

در سه ماهه اول سال جاری ۲۷۲ هزار واحد مسکونی به افتتاح می‌رسد و در سه ماهه دوم ۴۴۵ هزار واحد مسکونی و در سه ماهه سوم ۲۴۶ هزار واحد مسکونی در سه ماهه چهارم ۴۶۵ هزار واحد مسکونی به افتتاح می‌رسد؛ یعنی در مجموع این یک میلیون ۶۰۰ هزار واحد مسکونی شهری تا پایان سال ۹۱ به مرحله بهره‌برداری و تحویل می‌رسد.

*کنترل بازار مسکن در سال جاری

با افتتاح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی که به آن اشاره کردید تصور می‌شود که سال جاری با توجه به این همه واگذاری مسکن ما باید شاهد کنترل قیمت و ثبات در بازار مسکن باشیم.

صومعلو: با توجه به اینکه بخش مسکن در سال ۸۹ به خاطر سیاست تولید بیشتر برای اولین بار بعد از انقلاب یک روند تورم معکوس داشت و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و بازارهای رقیبی که در اثر سیاست‌های کلان و متغییرهای اقتصادی رخ داد یک تغییراتی در سال ۸۹ در بخش مسکن رخ داد که علی‌رغم همه این مسائل بازار مسکن، بازار نسبتاً ملایم و آرامی بود. چرا که مردم رشد شتابان ساخت مسکن مهر و سیاست‌های حمایتی دولت را در افتتاح‌ها و واگذاری‌ها می‌بینند.اما چون در سال ۹۱ سال شکوفایی بخش مسکن است و سال به محصول نشستن سیاست‌های مسکن با تحویل تمام واحدهای مسکونی مهر در مناطق شهری است یقیناً بازار مسکن کنترل خواهد شد.

*سیاست امسال ما مسکن مهر خودمالکی و بافت فرسوده/ در مسکن مهر خودمالکی قرار است فقط تسهیلات پرداخت کنیم

قرار بود وزارت راه و شهرسازی با انبوه‌سازان قراردادی برای ساخت مسکن مهر به امضاء برسانند که ظاهراً وزارتخانه بر روی قیمت ۳۰۰ هزار تومان تأکید دارد و انبوه‌سازان قیمت ۴۵۰ هزار تومان پیشنهاد داده‌اند.

صومعلو: یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در مناطق شهری از مرحله اسکلت گذشته است که به مرحله سفت‌کاری و نازک‌کاری رسیده است.پس بنابراین ما این واحدهای مسکونی را تمام خواهیم کرد. سیاست ما در سال ۹۱ نیز مسکن مهر خودمالکی و بافت فرسوده است. فعلاً در صورت نیاز اگر اعلام شود ما تفاهم‌نامه سه‌جانبه را امضاء خواهیم کرد. در مسکن مهر خودمالکی قرار است فقط تسهیلات پرداخت کنیم و ساخت و ساز رقابتی خواهد شد.

* افزایش ۵ میلیونی به وام خرید مسکن تأثیر خوبی در جهت رفاه مردم به وجود نمی‌آورد

منتفی شدن افزایش ۵ میلیون تومان به سقف وام خرید مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

صومعلو: به اعتقاد دفتر برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن و مجموعه دفاتر تخصصی بخش مسکن این ۵ میلیون مؤسسان تأثیر خوبی در جهت رفاه مردم به وجود نمی‌آورد احتمال داشت این ۵ میلیون تومان موجب افزایش قیمت می‌شد. به همین دلیل کارگروه مسکن این موضوع را فعلاً منتفی کرد.

*پیش بینی کنترل و ثبات قیمت و اجاره در تهران

پیش‌بینی شما از بازار مسکن (اجاره و قیمت) در سال جاری به خصوص در تهران چیست؟

صومعلو: در حال حاضر در تهران روند خوبی برای افتتاح‌های مسکن مهر است که در شهرهای جدید استان تهران ۳۲ هزار واحد مسکونی در سه ماهه اول سال جاری، ۳۷ هزار واحد مسکونی در سه ماهه دوم، ۱۵ هزار واحد مسکونی در سه ماهه سوم و ۲۹ هزار واحد مسکونی در سه ماهه چهارم افتتاح خواهد شد.در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۱۶۰۰ واحد مسکونی در سه ماهه اول، ۱۷۰۰ واحد مسکونی در سه ماهه دوم، ۱۸۰۰ واحد مسکونی در سه ماهه سوم و ۳۰۰۰ واحد مسکونی در سه ماهه چهارم افتتاح خواهیم داشت.

در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر نیز سه هزار واحد مسکونی در سه ماهه اول، ۲۷ هزار واحد مسکونی در سه ماهه دوم، ۱۱ هزار واحد مسکونی در سه ماهه سوم و ۲۷ هزار واحد مسکونی در سه ماهه چهارم افتتاح خواهد شد. در مجموع نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در استان تهران برنامه‌ریزی شده است که افتتاح شود.

این افتتاح‌ها می‌تواند نویدبخش کنترل بازار مسکن باشد. از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه نرخ سود بانکی افزایش پیدا کرده این نگرانی مستأجران را کاهش داد که پول پیش بیشتری نسبت به اجاره ماهانه پرداخت کنند.و موجران ترجیح خواهند داد که پول رهن را گرفته و آن را با آرامش در بانک گذاشته و از سود آن استفاده کنند.

*طرح تعزیرات ۷ تا ۹ درصدی اجاره بها برای تهران سیاست خوبی بود

آیا طرح تعزیرات ۷ تا ۹ درصدی اجاره بها برای تهران در سال ۹۰ در سال ۹۱ نیز اجرا می‌شود؟

صومعلو: این کار هم خوب جواب داد و اکثراً هم به ما اعلام کردند که این سیاست خوبی بود. ما یک بسته سیاستی آماده کردیم که در دل این بسته سیاست استفاده از قانون تعزیرات بود که آن هم به کمک ما آمد که ما از آن فصل بحران عبور کردیم.

*وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به دخالت در بازار مسکن ندارد

فارس: آیا در سال ۹۱ از این‌گونه طرح‌ها برای اجاره‌ بها خواهید داشت؟

صومعلو: من فکر می‌کنم که وزارت راه و شهرسازی علاقه‌ای به دخالت در بازار مسکن ندارد اما اگر قیمت‌ها به شدت افزایش یابد و افرادی بخواهند به قصد سوداگری آرامش بازار مسکن را برهم بزنند، آن موقع تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

*اجرای طرح بلوک‌بندی از اواخر فروردین

طرح بلوک‌بندی چطور، آیا در سال ۹۱ اجرا می‌شود؟

صومعلو: خوشبختانه طرح بلوک‌بندی به مرحله نهایی رسیده است. در این طرح برای اطلاع مشاوران املاک تهران از تعداد املاک معامله‌شده در هر بلوک به قیمت‌های حداقل، میانگین و حداکثر ثبت می‌شود و این اطلاعات براساس سامانه املاک و مستغلات استخراج و پس از جانمایی بر روی نقشه تهران دراختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.در مجموع حدود ۳۰ هزار و ۵۰۰ بلوک شناسایی شده است و در این سامانه از سامانه شرکت پست و کدپستی و سامانه املاک و مستغلات استفاده شده است تا بتوانیم این قیمت‌ها را بر روی نقشه آن بلوک‌ها پیاده کرده و اطلاعات آن را به مشاوران املاک داده تا آنها اطلاعات را دراختیار مردم قرار دهند.این طرح از اواخر فروردین‌ماه جاری آغاز می‌شود.

 

    نظرات