هشدار: حمله نقدینگی به بازار مسکن و احتمال جهش در قیمتها  از اواسط بهار ۱۳۹۱

هشدار: حمله نقدینگی به بازار مسکن و احتمال جهش در قیمتها از اواسط بهار ۱۳۹۱

http://www.bananews.ir/بنانیوز- بازار سرمایه در کشور غالبا تحت تاثیر موجهای کاذب اقتصادی قرار میگیرد. در شرایط احساسی، همه با هم تصمیم میگیرند که در بازاری سرمایه گذاری نمایند و در چنین شرایطی است که بحران، کمبود، جهش قیمتها، تورم، و ... پیش می آید. بازار مسکن نیز از این امر مستثنا نیست، و مردم هر وقت تصمیم گرفته اند که در بازاری سرمایه گذاری کنند، آن بازار با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. شرایط حاکم بر سکه و ارز نیز در ماههای اخیر، تا حدود زیادی نشات گرفته از چنین عملکردهایی بوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگر بخواهیم نگاهی به بازار مسکن بیاندازیم؛ با یک تحلیل ساده از جهشهای موجود در این بازار، متوجه می شویم که به صورت دوره ای، نقدینگی، بازار مسکن را هدف قرار داده است. در آخرین جهش قیمتهای مسکن، این نقدینگی به سبب انحراف وامهای بنگاههای زودبازده و جاری شدن آن به بازار مسکن حاصل شد و جهش بزرگی را در قیمت مسکن ایجاد کرد. پس از آن دوره و با محدود شدن وامهای پرداختی، حرکت قیمت مسکن، هماهنگ با جهت تورم عمومی بوده است ولی در جهش اخیر بازار سکه و ارز (افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت سکه، و ۸۰ درصدی قیمت ارز) تاکنون بازار مسکن عکس العمل خاصی را نشان نداده است.

به نظر می رسد از اواسط فصل بهار نقدینگی جدیدی وارد بازار شود، که مسکن، متصورترین هدف برای آن به شمار می رود.

بنا به اعلام بانک مرکزی، توزیع چهار و نیم میلیون قطعه سکه از ۲۹ فروردین ماه آغاز می شود. این سکه ها در واقع سرمایه گذاری مردم برای دسترسی به سود حاصل از فروش این سکه ها می باشد و لزوما هیچ کس سکه های مصرفی پیش خرید نکرده است و منتظر تحویل این سکه های پیش خرید شده است تا بلافاصله بتواند این سرمایه خود را در بازار دیگری سرمایه گذاری نماید. یعنی از پایان فروردین ماه، تزریق چهار و نیم میلیون سکه، یعنی رقمی بیش از ۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (سی تریلیون ریال) آغاز می شود.

به نظر می رسد یکی از بهترین گزینه ها برای هجوم چنین سرمایه عظیمی، بازار مسکن خواهد بود. لذا باید منتظر التهابهای مجدد در بازار مسکن از اواسط بهار ۱۳۹۱ باشیم، مگر اینکه تمهیداتی در این زمینه توسط بانک مرکزی برای جذب مجدد این سرمایه اندیشیده شود که گزینه هایی مانند تحویل اوراق مشارکت بجای سکه های پیش خرید شده، تداوم مجدد پیش فروش سکه، و ... خواهند بود.

مهندس مهدی وجودی

    نظرات