واحدهای مسکونی‌مهر بدون سند‌و‌‌مدرک تحویل متقاضیان می‌شود

واحدهای مسکونی‌مهر بدون سند‌و‌‌مدرک تحویل متقاضیان می‌شود

http://www.bananews.irواگذاری‌های هزار واحد هزار واحد پروژه‌های مسکونی‌مهر در شرایطی سرعت گرفته که کلید‌های مسکن‌مهر بدون سند و مدرک معتبر بابت اثبات مالکیت این واحدها، تحویل متقاضیان می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساده‌ترین سندی که هنگام فروش یک واحدمسکونی به خریدار ارائه می‌شود عبارت است از یک برگه رسمی «پایان‌کار» که نشان می‌دهد واحدمسکونی فاقد خلاف‌ساختمانی است. همچنین ارائه پایان‌کار به خریدار به منزله این است که سند اصلی واحدمسکونی– سند محضری- در سازمان ثبت‌ اسناد آماده صدور و تحویل به مالک آپارتمان است.

اما این شیوه رایج در فروش ملک، عملاً در واگذاری‌های مسکن‌مهر کنار گذاشته شده به طوری که هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از ساکنان مسکن‌مهر به غیر از کلید واحد، ابزار دیگری برای نمایش مالکیت‌شان ندارند.

در برخی از شهرهای جدید اطراف تهران بعد از گذشت یک‌‌سال از زمان تحویل واحدهای مسکونی‌مهر به متقاضیان، هنوز مدارک مالکیت برایشان صادر نشده است طوری که خانوارهای ساکن در این واحدها ادعا می‌کنند که «مهمان دولت هستند».

در پروژه‌های مسکن‌مهر از آنجا که به هر واحد‌مسکونی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تعلق می‌گیرد، اولین سندی که باید قبل از واگذاری این واحدها، به متقاضیان ارائه شود، دفترچه اقساط بانکی است تا بلافاصله پس از تحویل واحد، بازپرداخت تسهیلات آغاز شود. این در حالی است که در شهر جدید پرند برای پروژه ۱۱۰۰ واحدی صنعتی‌سازی که سال گذشته افتتاح رسمی شد، هیچ اقدامی برای صدور دفترچه اقساط وام‌ها انجام نشده است و در عین حال نشانه‌ای از عملیات صدور سندمحضری برای این واحدها نیز به چشم نمی‌خورد.

مقامات بانک پرداخت‌کننده تسهیلات مسکن‌مهر در این باره می‌گویند به ازای هر ماه تاخیر در صدور دفترچه اقساط، سود وام مسکن‌مهر ۱۲ درصد محاسبه خواهد شد.

نرخ سود وام مسکن‌مهر در حالت عادی به صورت قرض‌الحسنه -۴درصد- است اما تا زمانی‌که مسوولان هر شهر مشخصات ساکنان مسکن‌مهر را برای صدور دفترچه اقساط به بانک‌مسکن تحویل ندهند، نرخ سود این وام به صورت دوران مشارکت‌ -۱۲درصد- محاسبه می‌شود.

به این ترتیب تاخیرهای غیرموجه در برخی شهرهای جدید بابت صدور دفترچه اقساط و سندمحضری برای واحدهای مسکونی‌مهر اگرچه در ظاهر، فرصتی است برای ساکنان این واحدها تا دیرتر اقساط ماهانه تسهیلات را بپردازند، اما با توجه به اینکه کنتور سود دوران مشارکت در این مدت کار می‌کند و رقم نهایی بازپرداخت را سنگین‌ و سنگین‌تر می‌کند، عملا به ضرر افراد تمام خواهد شد.

محاسبات اولیه نشان می‌دهد به ازای یک‌سال تاخیر در صدور دفترچه اقساط، حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان به مبلغ بازپرداخت، اضافه می‌شود.

یک مقام مسوول مسکن‌مهر درباره علت تاخیر در صدور دفترچه اقساط به «دنیای‌اقتصاد» گفت: مدیران مسکن‌مهر باید پیگیری‌ پدرانه نسبت به تعیین تکلیف اسناد و مدارک متقاضیان مسکن‌مهر و مالکیت آنها نسبت به این واحدها داشته باشند.

نامه رییس سازمان‌ملی زمین‌ درباره مسکن‌مهر

رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن اخیرا در نامه‌ای به مسوولان استانی وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه مسکن‌مهر، توصیه اکید کرده که «واحدهای مسکونی‌مهر را بدون دفترچه اقساط بانکی، تحویل متقاضیان ندهند». این توصیه مقام مسوول کل زمین‌های ۹۹ساله، در پی واگذاری تعداد قابل توجهی از این واحدها بدون دفترچه اقساط بانکی در برخی شهرها، اعلام شده است.

صدور دفترچه اقساط بانکی برای واحدهای مسکونی‌مهر به این معنی است که وام مسکن‌مهر به متقاضیان منتقل شده و بازپرداخت اقساط تسهیلات بدون جریمه و دیرکرد توسط متقاضیان آغاز خواهد شد. همچنین با صدور دفترچه اقساط بانکی برای متقاضیان مسکن‌مهر قبل از تحویل واحد به آنها، عملا سیستم بانکی می‌تواند از محل بازپرداخت وام‌ها، برای پرداخت وام جدید به ساخت‌وسازها، تامین اعتبار کند. علی اصغر مهرآبادی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن در نامه خود به مدیران کل مسکن و شهرسازی استان‌ها، بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده که به موجب آن همه مسوولان مسکن‌مهر موظفند قبل از تحویل واحدهای مسکونی‌مهر خاتمه‌یافته به متقاضیان واجد شرایط، نسبت به فروش اقساطی تسهیلات مسکن‌مهر و صدور دفترچه اقساط بانکی برای این واحدها، اقدام کنند.

به گزارش بنانیوز به نقل از دنیای اقتصاد، متن نامه علی اصغر مهرآبادی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن به شرح زیر است:

«پیرو بخشنامه شماره ۵۶۰۳/ ۶۰۰ مورخ ۳۱ /۳/ ۹۰ در خصوص ضرورت تحویل فوری واحدهای تکمیل شده مسکن‌مهر به متقاضیان، باید قبل از تحویل واحدهای تکمیل‌شده به متقاضیان واجدشرایط نسبت به صدور دفترچه اقساط و تنظیم سند فروش اقساطی تسهیلات ضمن هماهنگی با بانک عامل اقدام شود و از در رهن قرار گرفتن سند اعیان واحدمسکونی از طریق بانک عامل اطمینان حاصل شود.»

    نظرات