اهداف طرح مسکن ویژه

اهداف طرح مسکن ویژه

http://www.bananews.ir/رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در تشریح جزئیات طرح «مسکن‌ویژه» گفت: با بررسی‌هایی که سال گذشته درباره خاصیت تقاضا در بازار مسکن تهران انجام گرفت، مشخص شد در طول سال معمولا حجم مشخصی از تقاضا که اندازه آن معادل ۱۰۰ هزار واحد مسکونی است، به قصد خرید وارد بازار می‌شوند؛. به همین خاطر برای سال جاری قرار است فارغ از آنچه بخش خصوصی می‌سازد، گروهی از انبوه‌سازان با دریافت زمین‌ دولتی حداقل ۵۰ هزار واحد مسکونی با «قیمت متوسط» در چند نقطه پایتخت احداث کنند که برای فروش این واحدها «حریم قیمتی» نیز تعیین شده است.

طراح برنامه ساخت مسکن‌ویژه در تهران نحوه اجرای این طرح و اثرگذاری آن بر قیمت مسکن را اعلام کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جزئیات تازه از اجرای طرح مسکن‌ویژه در تهران نشان می‌دهد ساخت‌وسازهایی که با این مجوز در پایتخت احداث می‌شوند از دو ویژگی منفی سایر ساخت‌وسازهای مسکونی معاف هستند.

ویژگی اول در عرضه مسکن‌ویژه تعیین حریم قیمتی است که محیط آن ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت روز مسکن در تهران در نظر گرفته شده است و ویژگی دوم نیز ممنوعیت احتکار واحدها است به این صورت که در نیمه مسیر ساخت‌ این واحدها، عملیات پیش‌فروش برگزار می‌شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه طرح تازه وزارت راه‌وشهرسازی برای احداث مسکن‌ویژه، اجرای همان خواسته‌ای است که انبوه‌سازان اواخر سال گذشته از دولت داشتند، به دنیای‌اقتصاد گفت: با بررسی‌هایی که سال گذشته درباره خاصیت تقاضا در بازار مسکن تهران انجام گرفت، مشخص شد در طول سال معمولا حجم مشخصی از تقاضا که اندازه آن معادل ۱۰۰ هزار واحدمسکونی است به قصد خرید وارد بازار می‌شوند و اگر دولت بتواند قبل از ورود آنها، از طریق واحدهای مسکونی در اختیار خود، عرضه را تنظیم کند، عملا نوسان قیمت مسکن تحت کنترل قرار می‌گیرد.

دخالت عمدی دولت در ساخت‌وساز

ایرج رهبر افزود: برای سال جاری قرار است دولت در ساخت‌وسازهای مسکونی شهر تهران دخالت عمدی داشته باشد به این صورت که فارغ از آنچه بخش خصوصی در مناطق شهری می‌سازد، گروهی از انبوه‌سازان با دریافت زمین‌ دولتی از وزارت راه‌وشهرسازی حداقل ۵۰ هزار واحدمسکونی با «قیمت متوسط» در چند نقطه پایتخت احداث خواهند کرد و موظف می‌شوند در میانه عملیات ساختمانی، واحدها را به متقاضیان پیش‌فروش کنند.

این در حالی است که در سایر ساخت‌وسازهایی که ماهانه در تهران توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اجباری به فروش آنی وجود ندارد و تعداد قابل توجهی از این واحدها، ماه‌ها از بازار عرضه دور نگه داشته می‌شود تا رشد قیمت منافع بیشتری را نصیب سازنده یا مالک ساختمان کند.

رهبر موقعیت ساخت واحدهای مشمول طرح مسکن‌ویژه را متناسب با موقعیت زمین‌های دولتی آماده ساخت، عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون ۵ نقطه تهران که پراکندگی خاصی نیز دارد، برای ساخت مسکن‌ویژه تعیین شده و با اختصاص زمین، به زودی کار ساخت‌وساز شروع می‌شود.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران که به نمایندگی از این صنف، در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی درباره طرح مسکن‌ویژه، حضور دارد، درباره قیمت فروش این واحدها نیز تصریح کرد: قیمت فروش بعد از امضای قرارداد ساخت واحدها و برآورد قیمت زمین دولت، تعیین می‌شود اما حریمی که برای قیمت این واحدها تعیین شده ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت روز واحدهای مسکونی فروشی در تهران است. رهبر علت تعیین حریم قیمتی را ایجاد زمینه برای دنباله‌روی بازار از این قیمت‌ها و فرونشاندن قیمت‌های حبابی عنوان کرد.

نام ۵ محل

در حالی که مسوولان مسکن کشور پیش از این تنها به ساخت و ساز ۱۰ هزار واحد در تهرانسر و سپس نزدیک به چهار هزار واحد در منطقه ۴ تهران در قالب طرح مسکن ویژه اشاره کرده بودند رییس انجمن انبوه‌سازان تهران از ادامه این ساخت و سازها در مناطق دیگری از غرب، شمال شرق و شرق تهران خبر داد.

ایرج رهبر به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: براساس توافق به عمل آمده میان وزارت راه و شهرسازی و انبوه سازان قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ویژه شهر تهران در شهر جدید پردیس، حکیمیه، منطقه ۲۲ شهر تهران، تهرانسر و چیتگر ساخته شود که از این تعداد در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت حداقل ۵۰ هزار واحد در پردیس قطعی شده است و نحوه توزیع سایر واحدها در مناطق ذکر شده در ادامه جلسات تکمیل طرح مشخص می‌شود.

قیمت ساخت چقدر است؟

رهبر با اشاره به تفاوت عمده طرح مسکن ویژه شهر تهران با پروژه‌های مسکن مهر به «دنیای اقتصاد» گفت: در راستای انجام همزمان مراحل آماده‌سازی و ساخت، تامین تاسیسات و زیرساخت‌های مورد نیاز همزمان با روند ساخت و ساز از سوی انبوه سازان صورت می‌گیرد و به این ترتیب اگرچه وزارتخانه‌های مربوطه نقشه‌های کار را تایید می‌کنند اما عملا از فرآیند تامین زیرساخت‌ها و خدمات رسانی حذف می‌شوند.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: کلیه مراحل اجرا و تخصیص بودجه برای تامین این زیرساخت‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی تقبل شده است.

وی در خصوص قیمت ساخت هر متر مربع از این واحدها تصریح کرد: نظر اولیه مسوولان وزارت راه و شهرسازی بر مبنای هر مترمربع کمتر از ۴۰۰ هزار تومان است که این رقم با محاسبه هزینه تامین تاسیسات و آماده سازی عددی در حدود ۴۵۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

رهبر تاکید کرد: البته این رقم با توجه به متفاوت بودن هزینه‌ها در مناطق اعلام شده هنوز به توافق نهایی نرسیده است.

کامل‌تر و بهتر از مسکن‌مهر

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران در خصوص مزایای اجرای طرح مسکن ویژه شهر تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه در این طرح انبوه‌ساز به صورت همزمان عملیات آماده‌سازی، تامین تاسیسات و ساخت را انجام می‌دهد سرعت عمل در ساخت‌وساز افزایش می‌یابد و تاخیر در واگذاری واحدها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

رهبر گفت: از سوی دیگر یکنواختی ایجاد شده در طرح مسکن مهر با احداث این واحدها از بین می‌رود و گروه‌های مختلف متقاضی با بازار متنوع تری مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: با این وجود، مسوولان مسکن کشور باید برای جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی در تامین بودجه و اعتبار مورد نیاز مربوط به اجرای این طرح، نهایت دقت عمل را به خرج دهند، تا روند انجام کار دچار وقفه یا مشکل خاصی نشود.

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: از دیگر مزایای این طرح، تحویل واحدها با امکانات کامل تر از مسکن مهر است، ضمن اینکه مصالح به کار رفته در این واحدها به مراتب مرغوب‌تر خواهد بود.

تهران، منبع اصلی تحول قیمت مسکن

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران ضمن تشریح هدف اصلی ساخت مسکن ویژه در تهران یادآور شد: با توجه به اینکه در حال حاضر تهران اصلی‌ترین منبع تغییر و تحول قیمت مسکن در کشور محسوب می‌شود تزریق این واحدها به بازار مسکن پایتخت می‌تواند نقش موثری در آرامش التهاب این بازار ابتدا در تهران و سپس در کل کشور داشته باشد.

وی تاکید کرد: تثبیت قیمت مسکن در شهر تهران آرامش بازار مسکن در کل کشور را به همراه خواهد داشت.

رهبر با اشاره به اینکه واحدهای مسکن مهر، ویژه شهر تهران بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت روز مسکن در هر یک از این مناطق به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود گفت: پرداخت اقساطی قیمت ساخت و زمین از سوی خریدار، مزیت دیگر این طرح محسوب می‌شود.

وی در خصوص قیمت ساخت و واگذاری این واحدها تصریح کرد: قیمت ساخت بدون در نظر گرفتن زمین برای خریداران بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود و بهای زمین نیز در مناطق مختلف از سوی دولت تعیین شده و به صورت اقساطی از خریداران دریافت می‌شود.

رهبر با اشاره به اینکه ساخت و عرضه مسکن در شهر تهران با هدف اصلی مقابله با التهاب احتمالی در بازار خرید و فروش و اجاره بها در سال جاری و سال‌های آینده آغاز شده است تصریح کرد: ورود این واحدها که به مراتب با مشخصاتی بهتر از مسکن مهر به بازار عرضه می‌شود به طور قطع منجر به کنترل قیمت مسکن در تهران خواهد شد.

ابهام در قیمت ساخت مسکن مهر ۹۱

رییس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در خصوص قراردادهای ساخت مسکن مهر در سال ۹۱ اظهار کرد: تاکنون توافق مشخصی در خصوص تعیین قیمت ساخت مسکن مهر در سال ۹۱ با مسوولان مسکن کشور به عمل نیامده است.

وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز در شرایط کنونی با نرخ ۳۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع امکان پذیر نیست به «دنیای اقتصاد» گفت:‌ همچنان بر مبنای آنالیز قیمتی ارائه شده به وزارت راه‌و‌شهرسازی معتقدیم ساخت‌وساز در سال ۹۱ بیش از ۴۵۰ هزار تومان برای هر مترمربع هزینه دارد.

 

 

    نظرات