نقشه منطقه‌ای اجاره‌بها در تهران

نقشه منطقه‌ای اجاره‌بها در تهران

www.BanaNews.irنقشه پرواز تاریخی اجاره‌بهای مسکن در تهران که تابستان سال گذشته به‌رغم مقاومت اجاره‌نشین‌ها انجام شد، هم‌اکنون منتشر شده و محتوای آن، از صعود مبالغ از دیوار تحمل بازار اجاره حکایت دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ایران روز گذشته ارقامی را که موجران پایتخت پارسال در فصل داغ اسبا‌ب‌کشی به مستاجران تحمیل کردند، را اعلام کرد.

براساس این گزارش رسمی، تهرانی‌ها در تابستان۹۰ به طور متوسط ماهانه ۸۲۵ هزار تومان برای اجاره یک واحدمسکونی با مساحت ۷۵ مترمربع، هزینه پرداخت کرده‌اند.

این مبلغ که در مناطق جنوبی پایتخت بین ۴۵۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان در نوسان بوده است در شرایطی از مستاجران اخذ شده که توان مالی آنها برای پرداخت اجاره‌بها حدود ۵۲۵ هزار تومان به ازای هر ماه بوده است.

پیش‌تر سامانه مجازی معاملات مسکن در تهران که امکان اعلام توان مالی مستاجر به موجر را در سامانه ایجاد کرده است، درباره قدرت اجاره‌نشینی در پایتخت گزارش داده بود: در نیمه اول سال۹۰ متقاضیان اجاره مسکن در شهر تهران با بودجه ماهانه متوسط ۵۲۵ هزار تومان اقدام به جست‌وجوی آپارتمان کرده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مرکز آمار میزان رشد اجاره‌بها در تابستان سال گذشته را ۱۴درصد عنوان کرده که این میزان نرخ رشد در مقایسه با نرخ تورم ۵/۲۱ درصدی سال ۹۰ نشان می‌دهد اجاره‌بها کمتر از سایر کالاها و خدمات پرمصرف افزایش داشته است اما گلایه‌ اجاره‌نشین‌ها از این نرخ به ظاهر پایین زمانی مورد تایید قرار می‌گیرد که قدرت خرید خانوارهای مستاجر برای خرید انواع کالا و خدمات محاسبه شود.

در حال حاضر تنها کالایی که در سبد هزینه خانوار دسترسی به آن با حداقل حقوق ماهانه -۳۶۰ هزار تومان- غیرممکن است، «اجاره‌ آپارتمان» است که با فرض عدم تغییر نرخ‌ها در سال جاری و پرداخت مبالغ تابستان سال گذشته، اجاره‌نشین‌ها در تهران باید حداقل ۲ برابر حداقل‌ دستمزدشان را جور کنند تا بتوانند یک آپارتمان متراژ متوسط -۷۵ مترمربع- را کرایه کنند. (در حال حاضر بیشترین متراژی که از طرف مستاجرها در بازار جست‌وجو می‌شود و به اجاره می‌رود ۷۵ مترمربع است) نقشه منطقه‌ای اجاره‌بهای واقعی مسکن در تهران که از روی قراردادهای اجاره تابستان گذشته توسط مرکز آمار ایران استخراج و تهیه شده، نشان می‌دهد: اجاره هر مترمربع واحدمسکونی در تهران حداقل ۱۱ هزار تومان است که این مبلغ برای آپارتمان‌های لوکس شمال تهران از ۴۲ هزار تومان نیز فراتر می‌رود و در مناطق مرکزی پایتخت از ۷ هزار تومان کمتر نخواهد بود.

براساس آخرین یافته‌های مرکز آمار ایران از بازار اجاره تهران، هم‌اکنون گرا‌ن‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای متعلق به مناطق یک‌ و سه پایتخت است و واحدهای مسکونی مناطق دو و پنج و هفت در رده‌های بعدی گران‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای قرار می‌گیرند.

افت منطقه۲، صعود منطقه۳

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» مرکز آمار علاوه بر اجاره‌بها، نقشه قیمت خرید مسکن را نیز منتشر کرده است.

در تابستان گذشته در حالی که هر مترمربع واحدمسکونی در شهر تهران به طور میانگین با قیمت دو میلیون تومان فروخته شده، در اغلب مناطق میانگین قیمت بین ۵/۱ تا ۷/۱ میلیون تومان در نوسان بوده است.

در معاملات سال گذشته رتبه قیمتی مناطق نیز تا حدودی جابه‌جا شده است به طوری که منطقه یک همچنان گران‌ترین نقطه تهران است اما منطقه دو که پیشتر قائم‌مقام منطقه یک بود حالا جای خود را به منطقه۳ داده و خودش در رتبه سوم گران‌ترین نقطه پایتخت قرار گرفته است.

بعد از مناطق یک، سه و دو، ‌آپارتمان‌های واقع در منطقه ۶ بیشترین ارزش را در مقایسه با سایر نقاط تهران در اختیار دارند.

پنجمین نقطه گران تهران نیز منطقه ۴ است.

علت حضور املاک مسکونی منطقه۶ در لیست گرا‌ن‌ترین‌ها به کاربری دوگانه این املاک و نزدیکی آنها به مراکز شغلی پایتخت‌نشینان مربوط می‌شود.

از آپارتمان‌های منطقه ۶ عمدتا به شکل واحدهای اداری بهره‌برداری می‌شود که همین طرز استفاده، قیمت آنها را افزایش داده است.

همچنین به خاطر ترافیک خیابان‌ها و هزینه سوخت، این روزها بخش زیادی از تهرانی‌ها ترجیح می‌دهند نقاط مرکزی شهر را برای سکونت انتخاب کنند که این علت نیز بر گرانی املاک منطقه مرکزی تهران –منطقه۶- بی‌تاثیر نبوده است.

قیمت زمین

در تابستان گذشته بازار زمین در تهران دستخوش تغییرات قیمتی شد.

در این مدت هر مترمربع زمین مسکونی در تهران به طور متوسط یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به تابستان سال قبل از آن ۲۵ درصد با افزایش روبه‌رو شده بود.در بازار زمین، در مناطقی که بافت‌فرسوده محسوب می‌شود، قیمت زمین از نرخ میانگین فراتر رفته است به طوری که در منطقه۱۳ هر متر مربع زمین حدود دو میلیون فروخته شده است.

همچنین در منطقه ۶ ارزش زمین مسکونی با قیمت‌ها در منطقه یک برابری می‌کند.

 

    نظرات