آتش سوزی سال گذشته پلدختر با بطری و دبه‌های آب خاموش شد

آتش سوزی سال گذشته پلدختر با بطری و دبه‌های آب خاموش شد

http://www.bananews.ir/فرماندار پلدختر گفت: به علت نبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز آتش سوزی سال گذشته پلدختر با بطری و دبه‌های آب خاموش شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فریدون رشیدی صبح امروز در جلسه ستاد بحران و اطفا حریق شهرستان پلدختر با اشاره به اینکه در آتش سوزی سال گذشته این شهرستان که بیش از ۹۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در آتش سوخت و بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال به منابع طبیعی خسارت وارد شد، گفت: به علت نبود امکانات و تجهیزات در این حادثه با بطری‌ها و دبه‌های ۲۰ لیتری آب به مقابله با آتش سوزی برخاستیم.

وی افزود: برای مهار این آتش سوزی از بالگرد هوانیروز کرمانشاه کمک گرفته شد، که بالغ بر یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال هزینه سورتی پرواز شد.

فرماندار پلدختر با اظهار تأسف از نبود تجهیزات مهار حریق در استان لرستان و شهرستان پلدختر گفت: در آتش سوزی سال گذشته در کوه‌های مهله و تنوم این شهرستان در ماه مبارک رمضان بیش از هشت ساعت منتظر ورود بالگرد به منطقه بودیم.

وی افزود: اگر استان لرستان و شهرستان پلدختر به تجهیزات و امکانات اطفا حریق مجهیز بود، در همان ساعات اولیه آتش مهار و از وارد شدن خسارت جلوگیری می‌شد.

رشیدی افزود: شهرستان پلدختر به لحاظ توپوگرافی نیازمند اعتبار، امکانات، تجهیزات، تقویت و آموزش نیروی انسانی است تا شاهد آتش سوزی به این وسعت و حجم نباشیم.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: متوسط بارندگی امسال شهرستان پلدختر ۱۲۷ میلی‌متر بود، که این نشان از کم آبی است و باغداران و کشاورزان را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

علی خادمی اظهار داشت: برای رفع مشکل آب باغات یکپارچه زیودار که افتخار جهاد کشاورزی است، با خرید پمپ مشکلات باغات پایین دست را باید حل کرد و در این رابطه مکاتباتی صورت گرفته است.

وی افزود: قبل از آنکه این مشکل به بحران اجتماعی و تعارضات تبدیل شود، باید حل شود و ضرورت دارد، از پمپ و موتور دوم استفاده شود، تا مردم احساس نگرانی نداشته باشند.

در ادامه مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پلدختر گفت: در آتش سوزی سال گذشته در این شهرستان نیروهای انسانی اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر ۶۰ ساعت اضافه کار و هشت ساعت مأموریت دریافت کرده‌اند، که این موضوع روحیه و توان نیروها را تحلیل می‌برد و علاقه و رغبتی به ادامه فعالیت در جنوبی‌ترین بخش شهرستان که دمای آن در تابستان به ۶۰ درجه می‌رسد را ندارند.

سیاوش میرزایی از مسئولان استان خواستار حمایت و تقویت این اداره در جهت مهار آتش‌سوزی با اختصاص اعتبارات لازم شد.

در ادامه فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان لرستان در این جلسه گفت: شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت، چگنی، خرم‌آباد و الشتر از شهرستان‌های بحرانی استان از لحاظ آتش سوزی می‌باشند که از همه مهم‌تر شهرستان پلدختر است، که باید به این شهرستان توجه جدی صورت گیرد.

الهیار خدایی سوری افزود: باید در راستای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی نعمتی خدادادی و الهی برای ما و نسل‌های آینده است که باید در حفظ آن بکوشیم، تصریح کرد: رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما برای فرهنگ‌سازی در این خصوص نقش مهمی دارند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان لرستان کافی نبودن اعتبارات و کمبود نیرو را از مهم‌ترین مشکلات فرا روی اداره منابع طبیعی عنوان کرد و از مسئولان عالی استان خواست به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.

 

    نظرات