پل هوایی کنگان روی زمین ماند

پل هوایی کنگان روی زمین ماند

www.bananews.irاجرا نشدن دومین پل هوایی شهر کنگان، خطرات زیادی را برای دانش‌آموزان و عابران پیاده که قصد عبور از عرض خیابان را دارند ایجاد کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در سالهای اخیر شاهد احداث پل‌های هوایی در اکثر نقاط پر رفت و آمد شهرها هستیم که تاثیر مستقیمی در کاهش تلفات جانی افرادی که از عرض خیابان عبور می‌کنند، داشته است.

احداث دومین پل هوائی شهرستان کنگان یکی از طرح‌هایی است که مدتها از احداث فونداسیون و خریداری وسایل و تجهیزات این پل هوایی می‌گذرد ولی این پل هنوز هم روی زمین مانده است و احداث نشده است.

این طرح بدون مطالعه قبلی آغاز شده و در زمانی که بخشی از طرح اجرا شده و تجهیزات این پل هوایی خریداری شده بود، مسئولان اجرایی این طرح با ممانعت اداره برق با این طرح مواجه می‌شوند و اجازه اجرای این طرح به آنها داده نمی‌شود.

این در حالی است که یکی از ملزومات طراحی و اجرای یک طرح، مطالعه قبلی و گرفتن استعلامهای لازم از نهادهای اجرایی مانند برق، مخابرات، آب و گاز است ولی در این طرح شاهد چنین روندی نبوده‌ایم.

یکی از گروه هایی که بیشترین ضربه را از عدم اجرایی شدن این پل هوایی خورده‌اند، دانش‌آموزان و مربیان مدارس همجوار محل احداث این پل هوایی هستند که یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح نیز به خاطر همین مدارس است.

رفت و آمد دانش‌آموزان یک معضل جدی است

مدیر دبستان شهید محمد عاشوری محله گلستان(گوده) در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تقدیر از پیگیری مسئولان شهرستان کنگان برای ایجاد پل هوایی روبروی این مدرسه گفت: پس از انتقال دبستان به مکان جدید، مشکل رفت و آمد دانش آموزان از مدرسه به خانه و بالعکس به یک معضل جدی تبدیل شده است.

حسین حاجی زاده گفت: با اینکه مراقبت زیادی برای تردد دانش آموزان از عرض خیابان انجام می‌دهیم اما تا کنون چندین بار شاهد صحنه تصادفاتی بوده‌ایم که دانش آموز را چند ماهی از درس دور کرده و مشخص نیست فردا چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد.

وی به بروز برخی از حوادث به علت اجرا نشدن این پل هوایی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون این مسیر خسارت جانی در بر نداشته و تصادفاتی که در این محل روی داده است، همگی جرحی بوده است.

چه کسی پاسخگو است

مدیر دبستان شهید محمد عاشوری ادامه داد: از همه دست اندرکاران این طرح تشکر ویژه‌ای دارم اما در صورت وقوع حادثه‌ای تلخ، چه کسی پاسخگوی تعلل در ایجاد این پل هوایی خواهد بود.

حاجی زاده اضافه کرد: پس از حضور در مدرسه جدید خیلی از برنامه‌های ما اعم از برگزاری مسابقات، جشن‌ها و مراسمات، کلاس‌های تقویتی و استفاده از کتابخانه و … به هم ریخت و ای کاش به این مدرسه نقل مکان نکرده بودیم.

وی با اشاره به مشکلی که سد راه برپایی دومین پل هوایی بندر کنگان شده، گفت: هزینه ایجاد پل هوایی از سوی شهرداری تامین شد و آبان ماه سال گذشته بود که قطعات این پل هوایی خریداری و برای نصب در محل مذکور استقرار یافت.

وی به برنامه زمان‌بندی اجرای این پل هوایی اشاره کرد و افزود: با اینکه قرار بود دهه فجر سال گذشته این پروژه افتتاح شود، اما اداره برق جلوی ایجاد این طرح را گرفت.

مدیر این دبستان به حریم شبکه‌های هوایی برق اشاره کرد و اظهار داشت: دلیل جلوگیری از پیشرفت این طرح ورود پل به حریم هوایی شبکه‌های برق اعلام شده است.

حریم هوایی شبکه‌های برق، سد راه احداث پل

شبکه‌های هوایی برق دارای حریم‌های مختلفی هستند که بر اساس میزان ولتاژ این شبکه این حریم‌ها بر حسب متر تعیین می‌شوند و در این حریم‌ها، انجام برخی از کارها از جمله ساخت و ساز و ایجاد اسکلت‌های فلزی ممنوع است.

چیزی که زمان اجرای این طرح هیچ توجهی به آن نشده است، موضوع حریم‌ شبکه‌های برق است که به علت عدم مطالعه و گرفتن استعلام در این زمینه، از اجرای آن جلوگیری شده است.

رئیس اداره برق شهرستان کنگان نیز در ارتباط با علت توقف این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همواره پیش از اجرای هر طرح، مطالعات آن صورت گرفته و تمام جوانب را در نظر می گیرند.

محمد فولادی اضافه کرد: به جای اینکه از این طرح به عنوان یک وسیله امن برای عبور و مرور عابران استفاده شود، در صورت عدم رعایت فاصله پل با حریم شبکه، امکان برق گرفتگی وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: فاصله تا حریم تاسیسات شبکه برق باید حداقل سه متر و در حوزه شهری فاصله عرضی تا شبکه باید ۲٫۵ متر باشد که در اجرای این طرح به این موضوع توجه نشده است.

شبکه هوایی برق اصلاح می‌شود

رئیس اداره برق شهرستان کنگان ادامه داد: نگهداری و حفاظت از سیم‌های هوایی بسیار راحت‌تر از کابل‌های زمینی است ولی به دلیل لزوم ایجاد پل هوایی در آن محل رایزنی‌هایی با استان صورت پذیرفت.

فولادی بیان داشت: با پیگیریهای مداوم فرماندار شهرستان و اداره برق کنگان از طریق مدیر عامل استان، از درآمدهای استانی درصدی به اصلاح این قسمت اختصاص یافت و طرح تهیه و به پیمانکار تحویل داده شد.

وی به بیان خصوصیات جابجایی شبکه‌های برق هوایی اشاره کرد و گفت: باید از دو طرف خیابان در محل استقرار پل، کابل‌های هوایی برق قطع شده و به صورت زمینی به شبکه متصل شوند.

رئیس اداره برق کنگان گفت: چون ایجاد این طرح اتصالات شبکه را بالا می برد، امکان افزایش خطا نیز معاقبا بالا خواهد رفت و مشکلات نگهداری از آن نیز افزایش خواهد یافت.

یک میلیارد ریال برای اصلاح شبکه‌های برق هزینه می‌شود

فرماندار شهرستان کنگان نیز در ارتباط با این مشکل به خبرنگار مهر گفت: امیدواریم با راه اندازی این پروژه در محله گلستان(گوده) بندر کنگان مشکل عبور و مرور دانش آموزان از مدرسه تا محل زندگی‌شان رفع شود.

تیمور یزدان شناس اظهار داشت: اعتباری که برای اصلاح این طرح در نظر گرفته شده حدود ۱۰۰ میلیون تومان برآورد شده است که از محل اعتبارات استانی تامین شده است.

هر چه بر زمان متوقف ماندن این طرح اضافه شود، احتمال بروز خطر برای دانش‌آموزان و عابران پیاده از این محور نیز بیشتر می‌شود و تسریع در اجرای این طرح می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

گزارش: مصطفی صفایی- مهر

 

 

    نظرات