کلنگ زنی اولین پروژه انتقال آب خزر توسط رئیس جمهور

کلنگ زنی اولین پروژه انتقال آب خزر توسط رئیس جمهور

http://www.bananews.ir/معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از آغاز کلنگ زنی فاز اول انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور از طریق انجام بزرگترین طرح لوله گذاری انتقال آب توسط رئیس جمهور در روز آینده خبر داد و گفت: فاز اول پروژه از ساری تا سمنان ۲۴ ماهه تکمیل می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمد رضا عطارزاده امروز در یک نشست خبری به تشریح گزارش جدید آبی کشور پرداخت و گفت: امسال در وضعیت کلی بارشها تاکنون ۱۶۱ میلیمتر بارندگی داشتیم که این عدد درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد بهبود یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید بر اینکه به نسبت به درازمدت ۴۶ ساله بارندگی ها ۲۲ درصد منفی است، اظهار داشت: حجم آب معادل برف نیز ۲۰ درصد منفی شده است.

عطارزاده با بیان اینکه در حوزه دریای خزر نسبت به درازمدت و سال قبل وضعیت بارش ها بهبود یافته است، تصریح کرد: در حوزه خلیج فارس وضعیت منفی، دریاچه ارومیه مثبت ، فلات مرکزی کشور مثبت ، مرز شرقی منفی و سرخس نیز نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو از ذخیره ۴۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعبی آب در مخازن سدها خبر داد و افزود: تاکنون ۴۷٫۴ درصد از حجم کل ذخیره سدها آب وجود دارد و ورودی آب نسبت به سال گذشته ۹ درصد بهتر شده است.

وی با تاکید بر افزایش خروجی ۲۹٫۳ درصدی سدها نسبت به سال گذشته گفت: در برخی مناطق در حال حاضر مشکلات آبی داریم ولی برای تامین آب شرب به صورت کلی مشکلی وجود نخواهد داشت.

عطارزاده با اشاره به اقدامات مناسبی که در سال گذشته برای جذب منابع مالی جدید و همچنین منابع سالیانه پروژه های ملی صورت گرفت اظهار داشت: در ابتدای سال گذشته سد کارون ۴ و در پایان سال گتوند به بهره برداری رسید .

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اعلام ایجاد ۱۲٫۵ میلیارد متر مکعب مخازن جدید آب در سال گذشته گفت:حدود ۱۵ سد به بهره برداری رسید که البته ۴ سد افتتاح نشد و ۷ سد آبگیری شد. ۱۱ تصفیه خانه فاضلاب نیز در سال ۹۰ ساخته و به بهره برداری رسید و عملیات مربوط به ۷ تصفیه خانه آب نیز تکمیل شد.

وی از اجرای دو طرح بزرگ آبرسانی بین حوزه ای از قمرود برای شهر قم و سد کمال صالح برای اراک سخن گفت و افزود: همچنین عملیات آبرسانی نیز به دو هزار روستا در سال ۹۰ نهایی شد.

عطارزاده با تاکید بر اینکه تهاتر اموال وزارت نیرو برای پرداخت بدهی های پیمانکاران و همچنین تکمیل مطالعات جامع آب کشور برای بررسی کمبودها و اضافات در کنار تخصیص آب حوزه های آبریز کشور جهت مصارف استانی نیز در سال ۹۰ پیگیری شد و در سال جاری نیز تکمیل خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به راهکارهای تکمیل نیاز و بهره برداری از آب مازاد حوزه های آبریز برای آبرسانی به مناطق مختلف کشور اظهار داشت: هم اکنون دو دهم درصد کل آب شیرین دنیا در ایران است اما جمعیت کشور معادل ۱٫۳ درصد کل دنیا است.

وی صیانت از آبهای زیرزمینی، ساخت مخازن و کنترل سیلاب ها در فصول آبی را یکی از راهکارهای مهم تعادل بخشی در حوزه های آبریز دانست و تاکید کرد: بازچرخانی آب ، بهره گیری از پساب ها در فاضلاب ها و تصفیه خانه های شهری آب نیز مورد توجه است که هم اکنون در ۲۲۰ شهر اجرا می شود.

عطارزاده همچنین از انتقال بین حوزه ای آب به عنوان یکی از روش های مهم تامین آب شرب و حل بحران ها خبر داد و گفت: در حوزه استفاده از آبهای مرزی کشور نیز اقدامات خوبی شده و در استفاده از آبهای لب شور ، شور و تلخ هم جهت مصارف مختلف سدهای ویژه ای در ایران احداث شده است.

وی یکی از روش های تامین آب شرب را ایجاد آب شیرین کن ها دانست و اظهار داشت: طرح بهره گیری از آب های دریای خزر و خلیج فارس و همچنین دریای عمان به عنوان یکی از راهکارهای اساسی شیرین سازی و انتقال آب در حال حاضر عملیاتی خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با اعلام آغاز کلنگ زنی فاز اول خط انتقال آب دریای خزر به مرکز کشور در روز آینده بیان داشت: این عملیات از ساری توسط رئیس جمهور کلنگ زنی خواهد شد.

عطارزاده با بیان اینکه شیرین سازی آب دریای شمال و جنوب کشور برای آبرسانی به فلات مرکزی ایران جهت استفاده های شرب، صنعتی و کشاورزی صنعتی حاصل مطالعات دو ساله ای بود که در این زمینه انجام شد و در آینده ای نزدیک گام های موثری در این زمینه برداشته می شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی دولت از منابع غیر آبی برای آغاز اجرای عملیات انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران گفت: تکمیل فاز اول این پروژه تا سمنان که به صورت ۲۴ ماهه پیش بینی شده است نیاز به ۳ هزار میلیارد تومان منابع دارد که در این رابطه به دنبال جذب سرمایه گذار برای تکمیل پروژه در فاز اول هستیم.

وی تامین آب شرب و صنعتی شهرهای حاشیه حوزه فلات مرکزی ، توسعه صنایع ، رشد اشتغال، توسعه شهرهای حاشیه کویر و توسعه کشاورزی صنعتی از اهداف این طرح برشمرد و گفت: پیمانکار این طرح عظیم کشور که در ۹ خط اجرا می شود قرارگاه خاتم الانبیا است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از انتقال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به مرکز کشور و انتقال یک میلیون متر مکعب از جنوب ایران به مناطق مختلف کشور را هدف سالیانه این طرح برشمرد و گفت: این اقدام از طریق شیرین سازی آب در کنار دریا و انتقال آن با خطوط انتقال آبرسانی به مناطق مختلف کشور انجام می شود البته در برخی نقاط نیاز به پمپاژ آب خواهیم داشت.

وی فاز اول این طرح را از غرب دریای خزر به سمت سمنان، گرمسار، قم، کاشان و نهایتا اصفهان اعلام کرد و گفت: اولین اقدام رساندن آب به سمنان است که اجرا خواهد شد.

عطارزاده همچنین قیمت هر متر مکعب آب در این طرح بزرگ را ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این اقدام یکی از روشهای تامین آب مورد نیاز در مناطق خشک کشور است اما طبق مصوبه دولت فقط برای مصارف صنعتی، شرب و کشاورزی صنعتی خواهد بود.

 

    نظرات