پیشنهاد پاکستان برای گشایش ۶ مسیر ترانزیت از طریق خاک ایران

پیشنهاد پاکستان برای گشایش ۶ مسیر ترانزیت از طریق خاک ایران

http://www.bananews.ir/پاکستان با هدف توسعه مبادلات تجاری بین اعضای اکو پیشنهاد گشایش ۶ مسیر ترانزیت از طریق خاک ایران و ترکیه را مطرح کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از پایگاه خبری داون، پاکستان پیشنهاد گشایش ۶ مسیر ترانزیت تجاری با ایران و ترکیه را به منظور افزایش حجم مبادلات بازرگانی در منطقه مطرح کرده است.

این مسیرها می توانند از طریق شهر مرزی تفتان در ایران گشوده شوند. این مسیرها شامل محورهای کراچی- تفتان، گوادار-گبد- تفتان، پیشاور- کویته-تفتان، لاهور- مولتان- تفتان، لاهور- کویته- تفتان و اسلام آباد- لاهور- راتودرو- تفتان هستند.

انور احمد خان، وزیر ارتباطات پاکستان ارائه پیشنهاد گشایش این مسیرهای تجاری را روز دوشنبه در اولین روز از نشست کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) تایید کرد.

در این نشست که در پاکستان برگزار می شود قرار است در خصوص موضوعاتی همچون مبادی و مسیرهای مرزی رسمی عبور، سیستم های ترانزیتی مشترک مورد توافق اعضا، شفاف سازی تعرفه های گمرکی، ساعات کار ایستگاه های مرزی، روش های تسهیل اعطای روادید به رانندگان وسائل نقلیه ترانزیتی و مواردی از این دست، بحث و گفتگو صورت گیرد.

وزارت ارتباطات پاکستان اعلام کرد، نهاد مسئول در زمینه بزرگراه های این کشور، در حال اجرای حدود ۱۰۰ پروژه به ارزش تقریبی ۷ میلیون میلیارد دلار برای رسیدن به این هدف است.

هدف از ایجاد این مسیرها، فراهم نمودن حلقه های ارتباطی بین کشورهای همسایه برای گسترش روابط دو جانبه و گسترش مبادلات تجاری است.

انور تاکید کرد که دامنه همکاری ها نباید محدود به بخش های دولتی کشورهای همسایه شود، زیرا امروز بخش خصوصی به موتور محرک رشد اقتصادی و تسهیل نیازهای مردم در بسیاری از بخش ها تبدیل شده است.

وی افزود، ما باید برای گسترش همکاری های مشترک بین بخش های دولتی و خصوصی، تلاش کنیم.

این مقام دولت پاکستان ابراز امیدواری کرد که گشایش این مسیرهای تجاری موجب فراهم کردن فرصت برای تحکیم روابط تجاری بین کشورهای همسایه شود.

 

    نظرات