سه اهرم برای مهار مسکن

سه اهرم برای مهار مسکن

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهر تهران از لحاظ «وسعت» و «جمعیت متقاضی مسکن» رتبه اول را در اختیار دارد، اعلام کرد: معتقدیم برای پاسخگویی به تقاضا در بازار مسکن باید از همه گزینه‌ها استفاده کرد و در عین حال افزایش عرضه را محور قرار داد؛ به همین منظور برای مدیریت بازار مسکن در سال‌جاری استفاده از سه اهرم کنترلی در دستور کار است که برآیند به‌کارگیری آنها تسلط بر قیمت مسکن خواهد بود. علی نیکزاد گام اول تحول در بازار مسکن تهران را ۱۵۰ هزار واحد مسکونی‌مهر اطراف پایتخت و تحویل بخش عمده آنها در طول سال۹۱ دانست و گام دوم را احداث مجموعه‌ای از آپارتمان‌های مورد تقاضای دهک‌های میان‌درآمدی روی زمین‌های دولتی داخل شهر تهران عنوان کرد و گفت: قصد جدی داریم این واحدها را در نقاط مشخصی احداث کنیم و با قیمتی کمتر از نرخ واحدهای موجود عرضه کنیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به رکورد بی‌سابقه ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران طی سال گذشته تاکید کرد: بررسی‌های انجام‌شده درباره اثرگذاری مسکن‌مهر بر قدرت خانه‌دار شدن خانوارها نشان می‌دهد این طرح باعث شد تعداد کل واحدهای مسکونی کشور ۲۷ درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزیر راه و شهرسازی با تشریح عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حوزه مسکن، اعلام کرد: اجرای پرحجم طرح مسکن مهر باعث شد تعداد واحدهای مسکونی شهری و روستایی کشور ۲۷ درصد افزایش پیدا کند که این سهم در مقایسه با کل واحدهای مسکونی موجود، در طول دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

علی نیکزاد در گفت‌وگوی تفصیلی با دنیای‌اقتصاد، چشم‌انداز بازار مسکن تهران را مطابق سیاست‌هایی که توسط دولت برای این کلان‌شهر در نظر گرفته شده تحلیل کرد و با تاکید بر اینکه مسکن مهر بزرگ‌ترین طرح ملی- عمرانی محسوب می‌شود که در ابعاد ۴/۴ میلیون واحد مسکونی تاکنون جلو رفته است، افزود: تا پیش از شروع طرح مسکن مهر، به استناد آمارهای رسمی نفوس و مسکن، در کل شهرهای کشور ۱۱ میلیون و ۴۳۲ هزار واحد مسکونی شهری قابل استفاده وجود داشت، اما این ظرفیت در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ تحت تاثیر ساخت‌وسازهای مسکن مهر معادل ۵/ ۲ میلیون واحد مسکونی شهری افزایش پیدا کرد با این تفاوت که واحدهای جدید با قیمت تمام شده همراه با تسهیلات قرض‌الحسنه تحویل بازار مصرف شده است. در روستاها نیز ۴ میلیون و ۴۸۲ هزار واحد بوده که در حال حاضر ۶/ ۱ میلیون واحد روستایی در دست ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مسکن مهر که تاکنون به آن اشاره نشده، حذف واسطه‌گری‌های مرسوم بازار مسکن از این طرح است. در بازار مسکن طرف تقاضا برای دسترسی به واحد مسکونی نوساز باید مراحل مختلفی را طی کند که مرحله اصلی آن تلاش برای رضایت سازنده یا انبوه‌ساز به فروش با قیمت دلخواه خریدار است، اما در مسکن مهر با مدیریتی که دولت برعهده گرفت و همکاری خوبی که انبوه‌سازان ارائه کردند، واحدها براساس قیمت تمام شده و بدون واسطه به دست متقاضیان واجد شرایط می‌رسد که مطابق گزارش‌هایی که درباره تاثیر مسکن مهر بر قدرت خانه‌دار شدن متقاضیان به دست ما رسیده، عرضه این واحدها کمک قابل توجهی به بازار مسکن کرده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: قیمت ساخت و عرضه مسکن مهر در کل کشور طی سه سال گذشته به‌رغم تورم عمومی در سبد هزینه خانوار و رشد قیمت سایر کالاها و خدمات مصرفی، به میزان ناچیزی رشد کرد و تحت تاثیر این اقدام مشترک دولت و انبوه‌سازان، آنچه امروز تحت عنوان مسکن‌مهر تحویل خانوارها می‌شود ارزان‌تر از واحدهای مسکونی مشابه در بازار است که البته در مقایسه با آپارتمان‌های کلان‌شهری همچون تهران، قیمت مسکن مهر تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد.

نیکزاد افزود: در کنار مسکن مهر، فعالیت‌های ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری باعث شد در سال‌های ۸۹ و ۹۰ ساخت‌وسازهای مسکونی رکورد بی‌سابقه‌ای را به ثبت برساند، به‌طوری که در شهر تهران سال گذشته آمار صدور پروانه ساختمانی از مرز ۲۰۰ هزار واحد مسکونی عبور کرد که این حجم ساخت‌وساز در تاریخ فعالیت‌های ساختمانی در تهران سابقه نداشته است.

وزیر راه و شهرسازی درباره بازار مسکن تهران گفت: شهر تهران به لحاظ وسعت و جمعیت و تعداد تقاضای مسکن، رتبه اول را دارد، به همین خاطر دولت برای این شهر برنامه‌ریزی خاصی انجام داده است. برای تامین مسکن دهک‌های کم‌درآمد ساکن تهران هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید اطراف پایتخت مراحل پایانی احداث را می‌گذراند که عمده این واحدها امسال صاحبانش را در خود ساکن خواهد کرد.

نیکزاد همچنین افزود: برای دهک‌های میان‌درآمدی که قدرت پرداخت نسبتا بیشتری در مقایسه با متقاضیان مسکن مهر دارند، برنامه جدیدتری در نظر گرفته‌ایم که همچون مسکن‌مهر بنا داریم با استفاده از زمین‌های دولتی، برای این گروه نیز واحدهای مسکونی با قیمت تمام‌شده تامین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در این باره به مسکن‌ویژه اشاره کرد و گفت: معتقدیم برای پاسخگویی به تقاضا در بازار مسکن و کنترل اوضاع باید از همه گزینه‌ها استفاده کرد، اما تقویت و افزایش عرضه مسکن ارزان‌قیمت باید در محور کارها باشد که خوشبختانه همکاران من در وزارت راه و شهرسازی با همه همت و توان خود تلاش می‌کنند مطابق مجوزهایی که قانون به ما داده، در مسیر تامین مسکن با قیمت تمام شده گام بردارند.

نیکزاد تصریح کرد: برای بازار مسکن تهران در سال ۹۱ انتظار سه مدل تحول وجود دارد. در گام اول بهره‌برداری و واگذاری بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی مهر در نقاط اطراف تهران در دستور کار مدیران وزارتخانه قرار دارد.

در گام دوم تحول، قصد جدی داریم مجموعه‌ای از واحدهای مسکونی را در نقاط مشخصی از شهر تهران روی زمین‌های دولتی با مشارکت انبوه‌سازان احداث کنیم که قیمت عرضه این واحدها کمتر از قیمت سایر واحدهای مسکونی موجود در تهران است، لیکن تفاوت‌هایی با مسکن مهر دارد که به موقع، شرایط واگذاری این واحدها را اعلام خواهیم کرد، اما نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که هدف ما از احداث این واحدها افزایش تولید و عرضه مسکن با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان واقعی و مدیریت بازار مسکن است.

گام سوم تحول در بازار مسکن شهر با عرضه مناسب واحدهای در حال ساخت است.

علی نیکزاد با جمع‌بندی درباره بازار مسکن تهران گفت: برآیند سه نوع تحولی که امسال در بازار مسکن تهران به وقوع می‌پیوندد بر قیمت مسکن مسلط خواهد شد، اما در عین حال برای مقابله با رفتارهای تنش‌زا در بازار گزینه‌های دیگری نیز روی میز قرار دارد که در زمان موردنیاز از آنها استفاده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی درباره برنامه مسکن مهر در کل کشور نیز گفت: از ۵/ ۲ میلیون واحد مسکونی مهر که ساخت آنها در شهرهای کشور جریان دارد تاکنون نزدیک به نیم میلیون واحد افتتاح شده است و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شهری نیز تا پایان سال ۹۱ تحویل می‌شود.

نیکزاد تصریح کرد: تاکید جدی دولت این است که ساخت‌وسازهای مسکن مهر تا پایان این دولت به اتمام برسد تا امکان برنامه‌ریزی برای دولت‌های بعد وجود داشته باشد. اما ما کارمان را در این برنامه به‌صورت مضاعف افزایش دادیم و قصد داریم حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد جدید مسکن مهر بسازیم که از این رقم ۱۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده، ۱۸۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۶۰۰ هزار واحد نیز در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود. ۳۰۰ هزار واحد هم در روستاهای کشور امسال به اتمام می‌رسد.

نیکزاد با اشاره به طرح مهر ماندگار که در دولت دنبال می‌شود، گفت: از ۸۰۰ پروژه اساسی، ملی و اثرگذار که در قالب طرح مهر ماندگار تا پایان دولت دهم در همه استان‌ها به بهره‌برداری می‌رسد ۱۶۵ طرح (۱۷۵ پروژه) در حوزه راه و شهرسازی است که این پروژه‌ها شامل بنادر، فرودگاه‌ها، آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، خطوط ریلی، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های اداری و راه‌های روستایی است.

 

 

    نظرات