بازاریابی، بزر‌گ‌ترین چالش بخش گچ

بازاریابی، بزر‌گ‌ترین چالش بخش گچ

http://www.bananews.ir/دومین و بزر‌گ‌ترین همایش ملی گچ کشور با محوریت اکتشاف و استخراج ذخایر گچ، بهینه سازی در صنایع فرآوری گچ، تنوع محصولات و بازار محصولات گچی در تالار دانش دانشگاه سمنان برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir برگزاری این همایش گامی‌مثبت برای تامین اهدافی نظیر تهیه، تدوین و جمع‌بندی اولویت‌های فعالان صنعت گچ، برقراری ارتباط بین صنعت گچ با مجامع دانشگاهی، فراهم ساختن زمینه مناسب برای ارائه آخرین دستاورد‌های علمی‌– پژوهشی و صنعتی پیرامون موضوع گچ در کشور، ارتقای سطح دانش فنی از لحاظ روش‌های تولید، تنوع محصول و کیفیت است.

استان سمنان به دلیل دارا بودن ۵۵معدن گچ و ۴۲ واحد گچ که بیش از شش درصد گچ جهان و ۸۰درصد از گچ کشور را تولید می‌کند برای میزبانی این همایش برگزیده شد.

بازاریابی معضل بخش گچ کشور

دکتر علی خیرالدین، رییس دانشگاه سمنان در این همایش معضل بخش گچ کشور و استان را مقوله بازاریابی دانست وبا تاکید بر زیر بخش‌های فناوری‌های نوین یکی از اهداف این همایش را گردهمایی تمامی صاحب نظران این صنعت در کانون هماهنگی دانش و صنعت گچ کشور دانست.

کانون‌ها مسوول هماهنگی و سیاست‌گذاری استفاده از علم

معاون فناوری معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری نیز در این همایش با اشاره به سال تولید ملی گفت: در سال ۹۱ باید

مهم‌ترین هدف همه ما افزایش تقاضای محصولات داخلی و کاهش تقاضای محصولات خارجی باشد.

آقامیری با تاکید بر اینکه باید ورود کالا‌ها با ارزش افزوده را کم کرده و صادرات کالا با ارزش افزوده را افزایش دهیم، افزود: علم باید در کنار کارخانه، تولیدکننده، صادرکننده و معدن قرار بگیرد و دانشگاه‌ها به عنوان محلی که در آن همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند باید زمینه‌ای را فراهم کنند تا صنعت هم راستای علم دنیا پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۶۰کانون هماهنگی دانش وصنعت در کشور فعال و ۱۰کانون دیگر هم در دست تشکیل هستند، اظهار کرد: این کانون‌ها مسوولیت هم‌افزایی، هماهنگی، سیاست‌گذاری استفاده از علم در صنعت را دارند.

وی افزود: اگر در بحث گچ و نمک و موارد دیگری که استان سمنان توان و پتانسیل آن را دارد، طرح کلانی برای ایجاد حرکت و شتاب در بحث پیشرفت علم و بهره‌گیری صنعت مطرح شود با تمام توان آمادگی حمایت و پشتیبانی از آنها به خصوص در بخش خصوصی را اعلام می‌کنیم.

یک برند مشترک با محوریت گچ سمنان

سلیمانی، مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور نیز با اشاره به ایجاد برند مشترک برای صادرات گچ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه محصول گچ ما به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود و در این میان گچ سمنان بیشترین سهم را دارد، ما این پیشنهاد را داده‌ایم که یک برند مشترک با محوریت گچ سمنان در کشور ایجاد شود به این جهت که گچ کشور با یک برند وارد بازارهای جهانی و بین‌المللی شود.

وی در ادامه بر اجرایی شدن برنامه‌های خوشه صنعتی تاکید و اظهار کرد: امید است که تمامی‌این برنامه‌های توسعه خوشه‌ای تاپایان سال ۹۱ اجرا شوند تا نتایج آن را مشخص و ارزیابی کنیم.

ضرورت ساماندهی خطوط تولید

استاندار سمنان نیز در این همایش بابیان اینکه مقدار زیادی از گچ تولید شده در استان به شکل سنتی برداشت و فرآوری می‌شود، گفت: خطوط گچ کارخانه‌ها نیاز به ساماندهی و نوسازی دارند.

برگزاری جشنواره ملی فناوری گچ

دبیر اجرایی همایش گچ نیز گفت: حضور پر رنگ مسوولان دولتی و دستگاه‌های اجرایی در این همایش نشان دهنده اهمیت صنعت گچ سمنان در کشوراست.

وی نوید برگزاری جشنواره ملی فناوری گچ را در آبان ماه امسال داده و افزود: امید است افرادی که طرح‌های نوینی در زمینه گچ دارند در این جشنواره شرکت داده شوند و طرح‌های خود را در زمینه‌های مختلف گچ ارائه دهند. نجفی در ادامه با بیان اینکه هرساله کنفرانس جهانی گچ با حضور دانشمندان بزرگ این عرصه برگزار می‌شود و امسال نیز این همایش در استانبول ترکیه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در نظر داریم که به نمایندگی کانون و دانشگاه در این همایش شرکت کنیم وبا توجه به اینکه صاحبان صنایع و سردمداران تکنولوژی دنیا به ارزش و اهمیت گچ در ایران اذعان دارند در آنجا درخواست برگزاری همایش بین‌المللی گچ در ایران طی سال‌های آینده را بدهیم.

حیدریان، دبیر تدوین استاندارد ملی گچ نیز با بیان اینکه در کل کشور ۳ آزمایشگاه مرجع در زمینه گچ وجود دارد، گفت: یکی از این آزمایشگاه‌ها در سمنان است.

وی در زمینه استاندارد سازی صنعت گچ گفت: به طور کل اداره استاندارد، ۱۴ پروانه در زمینه واحد‌های تولیدی گچ صادر کرده که ۲ پروانه در سال ۹۱ صادر شده است.

وی در خصوص اقدامات در دست اجرای استاندارد در زمینه گچ افزود: مهم‌ترین طرح در دست اقدام طرح توسعه استانداردسازی است. در این طرح استاندارد واحدهای گچ اجباری است.

 

 

    نظرات