بازار هنراصفهان، شاهکار معماری عهد صفوی، در آستانه نابودی

بازار هنراصفهان، شاهکار معماری عهد صفوی، در آستانه نابودی

http://www.bananews.ir/'بازار هنر' اصفهان، یکی از زیباترین بازارهای دنیا و از شاهکار های معماری اصفهان، در۴۶ سال گذشته مرمت نشده و هم اینک در کشاکش تصمیم گیری مسئولان برای مرمت آن در آستانه نابودی است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ساخت بازار هنر یکی از شاهکارهای معماری صفوی از سال ۱۱۱۶ هجری قمری آغاز شد و در سال ۱۱۱۸ پایان یافت.

این بنا همراه مدرسه'امام جعفر صادق(ع)' و کاروانسرای 'مادر شاه' که امروز تبدیل به مهمانسرای 'عباسی' شده است،هر سه یک مجموعه وقفی محسوب می شوند.

این بازار در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی از طرف اداره اوقاف کل اصفهان بازسازی شد.

بازار هنر در گذشته بدلیل ارتفاع هشت متری خود، 'بازار بلند اصفهان' نامیده می شد اما امروز بدلیل فروش صنایع دستی به آن 'بازار هنر' می گویند.

این بازار دارای دو طبقه است که طبقه بالا مخصوص کارگاه ها و انبار و طبقه پایین مخصوص عرضه کالاست.

پشت بام بازار با پوشش کاهگل بر روی پایه هایی از گل که فقط روکار آجری نازکی به قطر۱۰ سانتیمتر دارد،بشدت سنگین است زیرا شالوده ای در کار نیست و پایه ها روی ساختمانهای قدیمی،حوض ها و مجاری آب که در سطح زمین قرار دارد، بنا شده است.

همچنین طبقه شمال شرقی بازار پوششی ندارد و بنا به مشاهده خبرنگار ایرنا، پشت بام و سقف این بازار در بخشی از نقاط تخریب شده و حتی فروریخته است.

رییس شورای بازار هنر در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت:حدود شش سال است که با میراث فرهنگی و اداره اوقاف اصفهان درباره رسیدگی به این بنا مکاتبه می کنیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

'اسدالله شاه میوه' با بیان اینکه بیش از۴۰ سال است این بازار مرمت نشده است، افزود:بااینکه مرمت این بنا برعهده متولیان ابنیه است کسبه بازار حاضرند قسمتی از این هزینه ها را تقبل کنند تا زودتر به نتیجه برسد.

وی گفت:یکی از معماران خبره با بازدید از سقف بازار هنر، هزینه مرمت آن را حدود۶۰ میلیون تومان برآورد کرده است.

رییس شورای بازار هنر اظهار داشت: با اداره اوقاف توافق کرده ایم که هزینه مرمت را به صورت مشارکتی۵۰ درصدی بپردازیم که این امر مشروط به دریافت مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی است.

وی تصریح کرد: اگر میراث فرهنگی، کمک مالی نمی کند حداقل مجوز بدهد تا ما این کار را انجام دهیم یا یک ناظر و کارشناس برای نظارت بر مرمت بنا تعیین کند.

وی از وضعیت سقف بازار اظهار نگرانی کرد و گفت: از لحاظ قانونی ما اجازه دخل و تصرف در بنا را نداریم و پاسخی نیز از سوی مسوولین مربوطه دریافت نمی کنیم.

کارشناس روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به ایرنا گفت: دخل و تصرف این اداره در مرمت ابنیه از لحاظ قانونی مشکل دارد و جرم محسوب می شود.

'حامد جعفرزاده' افزود: ما همواره آمادگی خود را برای کمک مالی برای مرمت بناهای موقوفه اعلام کرده ایم اما میراث فرهنگی با ما همکاری نمی کند.

وی با انتقاد از همکاری نکردن میراث فرهنگی در باره بناهای موقوفه گفت: با وجود این، اداره اوقاف آماده همکاری با میراث فرهنگی است.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز به ایرنا گفت: طرح مرمت بازار هنر و برآوردهای هزینه آن اعلام شده است و اداره اوقاف اصفهان و کسبه باید بعد از تامین اعتبار لازم برای مرمت اقدام کنند.

'شهرام امیری' افزود: کارشناس میراث فرهنگی باید تعیین شود و کارشناس های پیشنهادی اوقاف نیز باید تایید شوند.

امیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره زمان مرمت این بنا اظهار داشت: تا زمانی که اعتبار مالی لازم برای بنا از سوی کسبه و اداره اوقاف تامین نشود اقدامی برای مرمت این بنا صورت نمی گیرد.

امیری توضیح بیشتری در باره این موضوع ارایه نکرد.

در حالی که به گفته کسبه بازار هنر اصفهان، هر روز تکه ای از آجرهای سقف بازار بر زمین می افتد و نگرانی بابت تخریب آن افزایش می یابد مشخص نیست کشاکش موجود بر سر تامین هزینه و مرمت بازار چه زمانی پایان می یابد تا از نابودی این شاهکار معماری عصر صفوی جلوگیری شود.

 

 

    نظرات