قیمت آهن در بورس بدون تغییر ثبت شد

قیمت آهن در بورس بدون تغییر ثبت شد

http://www.bananews.ir/رینگ کالاهای صنعتی دیروز بدون تغییر قیمت محسوس فلزات سپری شد و گرچه این بار ذوب‌آهن هم در بین عرضه‌کنندگان قرار داشت، اما کم شدن میزان تقاضا اجازه نداد بازار پر هیاهو باشد. گرچه بر سر دلایل کم‌شدن میزان تقاضا اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد، اما مهم، نبودن آن است و در مرحله بعدی دلایل نبود تقاضا و جست‌وجو برای راه‌حل آن. البته بیشتر فعالان و کارشناسان بازار بر سر نبود تقاضا به دلیل مصوب نشدن بودجه‌های عمرانی و در پی آن تخصیص نیافتن این بودجه‌ها توافق نظر دارند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در این میان بسیاری نوسان نرخ ارز و همچنین مشخص نبودن شرایط آینده را باعث بی‌ثباتی و در نتیجه پایین آمدن میزان خرید می‌دانند، کاهش میزان واردات فولاد طبق آمار و اطلاعات گمرک نیز صحه‌ای بر این موضوع است. به نظر می‌رسد گره خوردن مسائل اقتصادی و سیاسی باعث شده همه در انتظار باشند و با وجود آنکه در حال حاضر تقاضا برای محصولات فولادی به حدی پایین آمده که تولید داخلی پاسخگوی نیاز است، اما باز هم مسائل حاشیه‌ای بازار پر‌رنگ‌تر از اصل جلوه داده می‌شود.

در همین رابطه، محمود الهی‌فر، مدیر‌عامل کارگزاری سی ولکس کالا در خصوص نوسان نرخ ارز و در نتیجه بی‌ثباتی بازار فولاد گفت: اگر نرخ ارز پایین بیاید قیمت تمام شده واردات کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها در بازار داخلی از هیجانات ناشی از نوسان در امان می‌ماند و بازار به ثبات می‌رسد.

وی در مورد مبادلات رینگ کالای صنعتی و کالاهایی مانند طلا و سیمان گفت: مبادلات سیمان به دلیل اینکه قیمت‌گذاری روی آن صورت گرفته هنوز نتوانسته جذابیتی برای متقاضیان داشته باشد و از سویی با توجه به افزایش میزان تولید نسبت به تقاضا این رینگ می‌تواند شاهد رقابت باشد که در حال حاضر این طور نیست.

وی ادامه داد: مبادلات طلا نیز در رینگ کالاهای صنعتی همزمان با نوسان جهانی افت‌و‌خیز را تجربه می‌کند، از این رو متقاضیان خود را دارد.

در همین حال، یک معامله‌گر رینگ فلزات با اشاره به اینکه وضعیت بازار فلزات در بورس آرام بوده و قیمت‌ها کاملا مطلوب است به «فارس» گفت: مشکل اصلی بازار آهن‌آلات کاهش تقاضا است و نرخ ارز هیچ اثر مستقیمی در قیمت‌ها ندارد.

محمد رضا محمدی در خصوص عرضه‌های رینگ فلزات اظهار کرد: دیروز در عرضه سبد میلگرد مخلوط قیمت‌ها بدون تغییر معامله شد، ولی برای سبد میلگرد تیرآهن طول کوتاه مخلوط با رقابت حدود یک تا دو درصدی معامله شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش دلار طی روز‌های اخیر امکان افزایش قیمت در هفته آینده وجود دارد یا خیر؟ ادامه داد: ارز به صورت مستقیم هیچ اثری در قیمت فلزات ندارد؛ زیرا تولیدات داخل که از دلار تاثیری ندارد، کالا‌های وارداتی نیز به هر میزان که بخواهند محصولی را وارد کنند از ارز یک هزار و ۲۲۶ تومانی استفاده می‌کنند، بنابراین افزایش قیمت دلار نباید تاثیری در قیمت‌ها داشته باشد.

این معامله‌گر رینگ فلزات بورس کالا خاطرنشان کرد: فلز مثل کالای قاچاق نیست که افزایش ارز روی آن تاثیر داشته باشد؛ ولی از نظر روانی روی بازار تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین وقتی ارزش دلار افزایش می‌یابد به تناسب آن تقاضا نیز رشد می‌کند و وقتی تجار می‌بینند تقاضا بالا رفته قیمت کالا‌های خود را اندکی افزایش می‌دهند.

محمدی با اشاره به اینکه وضعیت فلزات در بورس آرام است و شرکت ذوب‌آهن برای حفظ بازار خود قیمت‌ها را متناسب با کشش بازار تغییر می‌دهد، بیان کرد: در حال حاضر ‌مشکل اصلی بازار فلزات کاهش تقاضا است و این باعث شده قیمت‌ها کاهش یابد؛ البته قیمت‌ها مطلوب بوده و در کف قرار دارد، اما تقاضا نیست.

وی در خصوص دلایل عدم‌تقاضا در بازار گفت: یکی از موارد موثر عدم‌تصویب بودجه‌ها است؛ زیرا هنوز بودجه پروژه‌های عمرانی تصویب نشده و در نتیجه پولی نیز دریافت نکرده‌اند. همچنین مصرف آهن‌آلات در کشور سالانه ۲۰ میلیون تن است که بیشتر در مصارف صنعتی و پروژه‌ها استفاده می‌شود و مصارف ساختمان بخش اندکی از این میزان را تشکیل می‌دهد.

محمدی در پایان در خصوص شایعه اقدام برخی برای به کف رساندن قیمت‌های رینگ فلزات به منظور استفاده از مواد اولیه ارزان گفت: این شایعه را کاملا تکذیب می‌کنم و کسی به زور اقدام به پایین آوردن قیمت‌ها نکرده و تنها کاهش تقاضا دلیل اصلی افت نرخ‌ فلزات است.

روز گذشته ۵ هزار و ۲۰۰ تن تختال شرکت فولاد هرمزگان متعلق به فولاد مبارکه در بورس با قیمت هر کیلوگرم ۸۰۰ تومان به فروش رسید. به نظر می‌رسد با توجه به طرح توسعه فولاد مبارکه و مازاد تولید اسلب در این شرکت شاهد تداوم عرضه تختال در بورس کالا باشیم این در حالی است که قیمت‌گذاری این محصول براساس ورق HC بوده و ۸۵ درصد قیمت این ورق است که می‌تواند تامین‌کننده مواد اولیه شرکت‌هایی چون فولاد اکسین، کاویان و گیلان باشد.

از سویی روز گذشته ذوب‌آهن دو سبد از محصولات خود را در بورس عرضه کرد که سبد میلگرد آن تغییر قیمتی نسبت به آخرین عرضه نداشت؛ اما سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد رشدی حدود ۳۰ تومان را نسبت به آخرین عرضه در بر داشت. محصولات فولاد آلیاژی و امیرکبیر خزر نیز به دلیل به توافق نرسیدن خریدار و فروشنده مورد مبادله قرار نگرفت. در سایر عرضه‌های رینگ صنعتی نیز آلومینیوم در برخی محصولات کاهش قیمت را تجربه کرد.

 

 

    نظرات