منبع ۱۰۰۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در بودجه دولتی ۹۱

منبع ۱۰۰۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در بودجه دولتی ۹۱

http://www.bananews.ir/مسوولان مدیریت شهری کلانشهر تهران موانع پیش روی دستیابی به سند چشم انداز ۱۴۰۴ را در اولین همایش ملی مدیریت شهری بررسی کردند. در این بررسی از یک سو تصمیم‌گیری‌های یکسویه و سطحی نگری و بدفهمی‌ مهم ترین چالش‌های مدیریت شهری عنوان شد که از سوی شهردار تهران به نقد کشیده شد و از سوی دیگر تحقق نیافتن محورهای برنامه چهارم و احتمال تحقق نیافتن اهداف برنامه پنجم توسعه و تخصیص نیافتن منابع و درآمدهای بودجه مجموعه شهرداری در حوزه مدیریت شهری دیگر موضوعی بود که از سوی معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهردار تهران مورد بحث قرار گرفت.

از برنامه عقب هستیم

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدباقر قالیباف شهردار تهران با تشریح موانع پیش روی مدیریت شهری گفت: اگر رویه فعلی را در تصمیم‌گیری‌ها ادامه دهیم، هرگز به افق سند چشم‌انداز نخواهیم رسید، چرا که امروز پس از گذشت بیش از شش سال از زمان اجرای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، باید حدود ۳۵ درصد مسیر را طی کرده باشیم، اما به این نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و تنها می‌خواهیم مسائل کشور را با گفتار درمانی حل کنیم.

او اضافه کرد: اگر به ابتدای قرن گذشته برگردیم بی‌توجهی به مدیریت و بهره‌وری به عنوان دو عامل اثرگذار در اقتصاد بوده که باعث می‌شود اگر قیمت نفت ۱۰ دلار یا ۱۲۰ دلار باشد هیچ تاثیری بر اقتصاد و معیشت و سرانه مردم نداشته باشد.

۵۰ درصد شهرداری تهران آزاد شود

تصمیم‌گیری‌های یک سویه و از بالا به پایین در همه سطوح یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری بود که شهردار تهران با اشاره به آن افزود: امروز شاکله بزرگ و ساختار گسترده‌ای در حوزه‌های اداری وجود دارد که باید کنترل شود. این واقعیت تلخ در مجموعه شهرداری هم وجود دارد، به طوری که اگر ۵۰ درصد نیروهای شهرداری امروز آزاد شوند نه تنها هیچ مشکلی در روند کارها رخ نمی‌دهد، بلکه کارها روان‌تر هم خواهد شد.

او ادامه داد: در مقیاس دولت ملی نیز از این موضوع رنج می‌بریم و این مساله ناشی از بدفهمی و استفاده غلط از تئوری‌های علمی در حوزه اجرا است.

او مدیریت واحد شهری را نگاهی غلط در مدیریت شهری توصیف کرد و گفت: تصور می‌کنیم که همه چیز باید در اختیار یک دستگاه باشد، در حالی که ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه شهری باشیم که با مدیریت واحد تفاوت ماهوی دارد.

شهرداری تهران از برنامه عقب نیست

در این مراسم مناف‌هاشمی ‌معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهردار تهران با ارائه گزارشی به دورنمای منابع و درآمدهای بودجه سال ۱۳۹۱ شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: در جداول بودجه امسال مجموعا ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع و ۴ هزار میلیارد تومان درآمد برای شهرداری‌ها در نظر گرفته شده، این در حالی است که بسیاری از ردیف‌های درآمدی مثل جرائم رانندگی در سال‌های گذشته هنوز وصول نشده است. او با اشاره به نتایج اجرای برنامه چهارم و پنجم توسعه (در سال‌های اجرا شده) اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از محورهای برنامه چهارم توسعه مثل توجه به توسعه منطقه‌ای و کلان شهرها محقق نشده است و علاوه بر این الزامات تحقق سند چشم انداز در مدیریت شهری نیز خروجی مناسبی ندارد.

رانت برای مردم یکسان شد

هاشمی‌در حاشیه همایش روز گذشته در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران چقدر به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک شده است، اظهار کرد: فکر می‌کنم در شهرداری تهران خیلی از برنامه چشم‌انداز عقب نیستیم اتفاقا در بعضی موضوعات هم جلو افتادیم؛ چرا که در اجرای برنامه منتظر منابع یا تکالیفی که باید از سوی دولت به ما می‌رسید نبودیم ما در شهر تهران با هماهنگی و تعاملی که داشتیم فکر می‌کنیم که وضعیت بد نیست.

او تدوین برنامه شهر تهران را یکی از موفقیت‌های مدیریت شهری تهران عنوان و در توضیح اجرایی شدن برنامه جامع شهر تهران تصریح کرد: برای اولین بار این برنامه به شکل سیستمی‌ در حال اجرا است؛ به عنوان مثال هر فردی به عنوان شهروند از طریق سایت شهرداری تهران می‌تواند با کد نوسازی متوجه شود که به او چند طبقه تراکم ساخت داده می‌شود. بنابراین نظرات سلیقه‌ای و نقش آدم‌ها حذف می‌شود و رانت برای همه مردم یکسان خواهد بود این نیست که عده‌ای با داشتن اطلاعات تخلف کنند.

 

 

 

    نظرات