حرکت بازار مسکن بر روی ریل

حرکت بازار مسکن بر روی ریل

http://www.bananews.ir/در حالی که مسوولان و برنامه‌ریزان حوزه‌ی مسکن اعلام میزان افزایش اجاره‌بها در دو ماهه اول سال را بحران‌ساز دانسته و اجرای پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و طرح ویژه مسکن را عامل کنترل و تعدیل در بازار مسکن می‌دانند، شواهد و اظهارات بنگاه‌های معاملات مسکن و کارشناسان حاکی از رشد اجاره‌بها و قیمت مسکن است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زمانی که از برخی دست‌اندرکاران حوزه مسکن میزان رشد اجاره‌بها در ماه‌های اول سال ۹۱ را جویا می‌شویم، اعلام افزایش آن را بحران‌ساز می‌دانند.

براساس اظهارات مسوولان و برنامه‌ریزان در این حوزه اقدامات انجام گرفته نظیر اجرای پروژه‌ی مسکن مهر و طرح ویژه مسکن از سیاست‌های تاثیر‌گذار بر بازار مسکن است.

این درحالی است که براساس اظهارات بنگاه‌های معاملات املاک و مراجعان به بنگاه‌ها، قیمت و اجاره‌بها مسکن نسبت به سال گذشته تغییراتی داشته است.

این درحالی است که بیت‌الله ستاریان _ کارشناس اقتصاد مسکن _ معتقد بود در نیمه‌ی نخست پارسال شاهد افزایش ۳۰ درصدی و در شش ماهه‌ی دوم نیز شاهد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن و اجاره‌بها بودیم.

این کارشناس می‌گوید: هیچ‌ سالی در فروردین‌ماه شاهد افزایش قیمت مسکن نبودیم، ولی امسال فقط ۱۵ درصد در فروردین‌ماه قیمت مسکن و اجاره‌بهای آن رشد داشته است.

به اعتقاد ستاریان کسانی که در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کرده بودند، در حال حاضر تقاضای خود را پس گرفته‌اند و مجددا متقاضی مسکن‌هایی در داخل شهر شده و این خود مجددا عاملی برای افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است.

هر چند به اعتقاد مسوولین، پرداختن به موضوع افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن بحران‌ساز است، ولی عدم توجه به آن نیز حال و روز بازار مسکن را مساعد نمی‌کند.

در آستانه‌ی فصل نقل و انتقالات، بیم از میزان افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن وجود دارد و باید دید مسوولان امر برای هدایت بازار مسکن به مسیر صحیح چه برنامه‌هایی دارند.

البته روز گذشته وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد کرد که چنانچه عده‌ای بخواهند با ایجاد جو روانی در فصل نقل و انتقالات در بازار اجاره التهاب آفرینی کنند با استفاده از ابزارهای قانونی با آنها برخورد می‌کنیم.

او همچنین تاکید کرد که اتفاق خاصی در بازار مسکن کشور نیافتاده است که به سبب آن برخی‌ها بخواهند قیمت‌ها را بالا ببرند.

 

    نظرات