سدسازی به شکل فعلی تیشه به ریشه محیط زیست می‌زند

سدسازی به شکل فعلی تیشه به ریشه محیط زیست می‌زند

http://www.bananews.irرئیس انجمن دیده‌بان کوهستان گفت: امروزه سدسازی در کشورمان شکلی به خود گرفته که حتی سرچشمه‌های رودخانه‌ها را زیر آب برده‌ایم که ادامه این روند آشکارا تیشه به ریشه کشاورزی و دامداری کشور می‌زند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: سد سازی به عنوان یک رشته ساختمانی پول ساز و کاری که جلوه های نمایشی برجسته ای دارد پیشه خوبی برای گروهای اجتماعی فرادست به شمار می رود تا هم درآمد عالی داشته باشند و هم در جامعه جلوه فروشی کنند.

به گفته وی، ازآنجا که سد سازان، هزینه های هنگفت طرح های خود را از محل درآمد های عمومی به دست می آورند، خواه ناخواه، بخشی ازکار آنان حساب پس دادن به مردم و بیان حقیقت ها به آنهاست که در این زمینه، شیوه مهندسی افکار عمومی و القای یک نیازمندی مانند لازمه های زندگی در جایی دیگر بسیار کار ساز است.

محمدی اظهار داشت: البته در مواردی، کمترین نشانی از حقیقت در توجیه ساخت سد دیده نمی شود، اما در مواردی هم که درباره نیاز کشور به آب و برق یا اشتغال سخن می گویند، تمام واقعیت را بیان نمی کنند.

وی با گلایه از مسئولین وزارت نیرو اظهار کرد: عده‌ای دوست دارند مسئله آب و محیط زیست و احداث سد بر روی رودخانه‌ ها را یک بحث تخصصی جلوه دهند و مردم را از این مسائل دور کنند. اما واقعیت چیز دیگری است و سرنوشت آب چیزی نیست که فقط افراد خاصی بتوانند در مورد آن اظهار نظر کنند. بلکه یک کشاورز هم چون معیشت و زندگی‌اش به آب بستگی دارد حق اظهارنظر دارد.

محمدی افزود: ما باید به محیط زیست به طور کلی و سد سازی به صورت خاص، به عنوان یک پدیده اجتماعی نگاه کنیم.

به اعتقاد این فعال محیط زیست، در مسائل زیست محیطی تنها نشست و جلسه کافی نیست بلکه باید تلاش کرد و اگر لازم شد مباحث را از طریق اقامه دعوی حقوقی در دادگاه پیگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به سدهای احداث شده در خوزستان تاکید کرد: همانگونه که بر همگان روشن است بزرگترین و پر آب‌ترین رودخانه‌های کشور (کارون، کرخه و دز) در استان خوزستان جاری هستند و در طول این چند سال سدهای بسیاری با هدف تحول در بخش کشاورزی این استان بر روی این رودخانه‌ها ساخته شده است و هزینه‌های هنگفتی نیز در این راه به کار گرفته شد که با وجود این امر، متاسفانه هنوز در بخش کشاورزی استان خوزستان هیچ تغییری نسبت به سال‌های گذشته و دورتر رخ نداده است.

به گفته محمدی، امروزه سدسازی در کشورمان شکلی به خود گرفته است که حتی سرچشمه‌های رودخانه‌ها را زیر آب برده‌ایم. با این روندی که وزارت نیرو در پیش گرفته است آشکارا تیشه به ریشه کشاورزی و دامداری کشور می‌زند.

 

 

    نظرات