تحویل حجمی آب در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

تحویل حجمی آب در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه

http://www.bananews.ir/معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از آغاز اجرای طرح تحویل حجمی آب در ۳۶ روستای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) جواد محمودی صبح شنبه در جمع خبرنگاران از اجرای طرح تحویل حجمی آب در ۳۶ روستای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: با انجام مطالعات میدانی و برگزاری جلسات توجیهی با کشاورزان و تشکیل تعاونی آببران با مشارکت بهره برداران دشت زرینه رود میاندو‌آب، مرحله نخست طرح تحویل حجمی آب در ۱۰ هزارهکتار از زمینهای این دشت اجرا می شود.

وی گسترش فرهنگ مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر دانست و ضمن تاکید بر اهمیت ساماندهی و اصلاح روش آبیاری در بخش کشاورزی، اظهار داشت: اصلاح شیوه های سنتی و کم بازده آبیاری در بخش کشاورزی یکی از ضرورتهای اساسی بوده که علاوه بر افزایش راندمان تولید در کمک به بهبود شرایط دریاچه ارومیه نقش موثری دارد.

وی با تشریح برنامه های مدیریت ارشد استانی در ارتقا کمی و کیفی بخش کشاورزی آذربایجان غربی، گفت: با اعطای کمکهای دولتی طرح اصلاح روش آبیاری مزارع استان بطور جدی در حال اجر بوده و با اختصاص اعتبارات مورد نیاز در یک برنامه کوتاه مدت در باغات و مزارع حوضه آبریز دریاچه ارومیه تکمیل می شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی وجود چاههای غیر مجاز در تخریب برخی از کانالهای شبکه توزیع آب در بین مزارع و اجرا نشدن طرح تجهیز و نوسازی اراضی در داخل شبکه را از عمده مشکلات حوزه آبخیز دریاچه ارومیه دانست و گفت: برای حفظ سفره های آب زیرزمینی که یکی از منابع اصلی تامین آب مورد نیاز دریاچه است، باید توجه جدی شود.

دریاچه ارومیه که طی دهه اخیر با انواع مشکلات دست و پنجه نرم کرده و به اعتقاد کارشناسان نفسهای آخرش را می کشد، از دو سال گذشته تابستانها به رنگ سرخ گراییده و علامت هشدار برای نجات این زیست بوم را به صدا در می آورد.

افزایش دمای هوا و نزدیک شدن آغاز فصل تابستان امسال نیز آغاز کابوسی دوباره برای دومین دریاچه شور جهان است بطوریکه از هم اکنون مانند دو سال گذشته با کاهش سطح آب، افزایش میزان غلظت نمک و برخی عوامل زیست محیطی رنگ دریاچه ارومیه سرخ شده است.

این در حالی است که طی دو سال گذشته بخشهای محدودی از آب سطح دریاچه سرخ می شد که امسال با گذر از میانگذر دریاچه ارومیه می توان مشاهده کرد که تقریبا همه سطح دریاچه ارومیه سرخ شده و این علامت هشداری نسبت به بحرانی بودن وضعیت و لزوم توجه ویژه به احیای این تالاب بین المللی است.

در این راستا طی سالهای گذشته موضوع نجات دریاچه ارومیه یکی از اولویتهای اصلی دولت بوده که با تشکیل کارگروه ویژه احیای دریاچه ارومیه، طرحهای بارورسازی ابرها، انتقال بین منطقه ای آب، افزایش تسهیلات اجرای طرحهای آبیاری نوین در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، عدم اجرای سد جدید به تصویب رسید، طرحهایی که هم اکنون در مرحله آغاز عملیات اجرایی و یا تعیین پیمانکار برای اجرا هستند.

وجود چاههای غیر مجاز در تخریب برخی از کانلهای شبکه توزیع آب در بین مزارع و اجرا نشدن طرح تجهیز و نوسازی اراضی در داخل شبکه از عمده مشکلات حوزه آبخیز دریاچه ارومیه بوده و برای حفظ سفره های آب زیرزمینی که یکی از منابع اصلی تامین آب مورد نیاز دریاچه است، باید توجه جدی شود.

ازسال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون رقوم ارتفاعی سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سالهای اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۲ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دایمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و... نیز به خطر می افتد.

 

 

    نظرات