همکاری نیروی دریایی در ساخت کشتی تحقیقاتی

همکاری نیروی دریایی در ساخت کشتی تحقیقاتی

http://www.bananews.ir/فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محورهای فعالیت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی علاوه بر همکاری در ساخت کشتی تحقیقاتی همکاری هایی در زمینه آموزش و تامین نیروی انسانی با این موسسه دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) امیر دریادار دکتر حبیب الله سیاری امروز در همایش ملی اقیانوس شناسی با اشاره به وسعت اقیانوسها و مرزهای خشکی در دنیا افزود: میزان خشکی در نیمکره شمالی ۱۱۶ میلیون کیلومتر مربع و در نیمکره جنوبی ۲۹ میلیون کیلومتر مربع است و در ایران نیز یک سوم مرزها آبی است.

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وضعیت ۱۵ کشور همسایه ایران اظهار داشت: از این تعداد کشور همسایه ایران ۳ کشور با ایران مرز زمینی، ۸ کشور مرز دریایی و ۴ کشور مرز زمینی و دریایی دارد.

وی با بیان آنکه ۹۳ درصد صادرات از ۳۱ درصد مرزهای آبی صورت می گیرد، ادامه داد: ۷ درصد از صادرات و واردات کشور از طریق ۶۹ درصد مرز خشکی و رودخانه ای انجام می گیرد ضمن آنکه کلیه صادرات نفتی کشور از طریق دریاها انجام می شود.

سیاری ایران را یک کشور دریایی توصیف کرد و یادآور شد: از این رو اقیانوس هند با وسعت ۷۰ میلیون کیلومتر مربع و به عنوان بزرگترین اقیانوس جهان برای کشور ایران حائز اهمیت است چرا که ۹۳ درصد صادرات و واردات کشور از طریق این اقیانوس انجام می گیرد.

وی با اشاره به وجود ۵ تنگه مهم در این اقیانوس خاطرنشان کرد: اقیانوس هند با قرار گرفتن ۵ تنگه مهم از ۸ تنگه مهم دنیا که شامل تنگه های مالاکا، سوئز، جبل الطارق، هرمز و باب المندب می شود از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که کلیه صادرات و واردات کشورها از این منطقه صورت می گیرد.

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به باور تئوریسین ها یادآور شد: به اعتقاد تئوریسن ها هر کشوری که بر شمال اقیانوس هند تسلط داشته باشد بر کل دنیا تسلط دارد از این رو نیاز است تا با تعامل سایر دستگاهها اقتدار خود را در حوزه های آبی از جمله اقیانوس هند توسعه دهیم.

سیاری با اشاره به توان دریایی کشور در حوزه های آبی یادآور شد: قدرت دریایی کشور سه حوزه ناوگان نظامی، صنایع علوم زیرساخت های دریایی و ناوگان تجاری را شامل می شود که برای اعمال قدرت در دریا نیاز به زیر ساخت های اطلاعاتی، تجهیزاتی، ارتباطات و پشتیبانی ملی داریم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه عملیات نیروی دریایی در تنگه هرمز استقرار داشته است، یادآور شد: با توجه به اهمیت حوزه اقیانوس هند وسعت استقرار نیروی دریایی به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش یافته و این امر موجب می شود تا نیروی دریایی به اطلاعات اقیانوس شناسی وسیعی در حوزه های دریایی دارد.

فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران این داده ها را شامل اقیانوس شناسی شیمیایی، اقیانوس شناسی زیستی، جغرافیایی، فیزیکی و هواشناسی داریایی دانست و اضافه کرد: در این راستا تعاملات خوبی با موسسه ملی اقیانوس شناسی داریم و انتظار می رود که این موسسه در حوزه های جمع آوری داده های اقیانوسی، مدل سازی های اقیانوسی و پیش بینی جریانهای اقیانوسی در کوتاه مدت و بلند مدت نیروی دریایی را یاری کند.

 

 

    نظرات