مرمت حمام اتحادیه ارومیه

مرمت حمام اتحادیه ارومیه

http://www.bananews.ir/مسئول دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان غربی از آغاز فاز جدید مرمت حمام اتحادیه ارومیه خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین بحرینی در گفتگو با مهر از آغاز مرحله سوم مرمت حمام تاریخی اتحادیه ارومیه خبر داد و افزود: برای اجرای این طرح ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اختصاص یافته است.

وی با اعلام اینکه این مرحله از مرمت ها بصورت پیمانی انجام می شود، افزود: زیرسازی، ایزولاسیون، سبک‌ سازی و آجرفرش پشت ‌بام، کف ‌‌سازی و مرمت گنبدهای داخل حمام، سنگفرش حیاط‌ها و اجرای کاشی سنتی دیوارها از اقداماتی است که در این مرحله در دستور کار قرار دارد.

بحرینی با بیان اینکه در فازهای قبلی مرمت حمام، کاشی و سنگ های فرسوده برداشته شده است، ادامه داد: کار خاک‌ برداری و نخاله ‌برداری در محوطه حمام مربوط به فاز قبلی مرمت آن در حال انجام است.

مسئول دفتر فنی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در ادامه همچنین گفت: کلیسای سورپ سرکیس خوی تا پایان تیر ماه امسال مرمت می شود.

بحرینی با اشاره به اینکه برای مرمت و ساماندهی این بنا ۲۳۰ میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است گفت: معماری کلیسای سورپ سرکیس از معماری سنتی کلیساهای ارامنه اقتباس شده و شیوه‌های نوگرایانه معماری دوره ساخت (پهلوی دوم)، تاثیری بر شکل ‌گیری و اصول ساخت کلیسا نداشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه مرمت پشت بام کلیسا با انجام زیرسازی مناسب و ایزولاسیون آغاز شده است، ادامه داد: مرمت بخش های صدمه دیده دیوارهای کلیسا در بخش های آجری و سنگی، انجام بندکشی، ایجاد سرویس بهداشتی در محوطه کلیسا از جمله کارهای انجام شده در سال ۹۰ است.

حمام اتحادیه ارومیه یکی از حمام های زیبا وبزرگ وتاریخی شهر ارومیه بوده که به نام یکی از معتمدان شهر که بانی آن بوده نامیده می شود، این حمام در سال ۱۳۳۵ هجری قمری ساخته شده و دارای دو گنبد بزرگ برروی طاق های جناغی است که زیر این گنبد حوض بزرگی قرار دارد وبه سبک حمام های ایرانی ساخته شده است.

این حمام واقع در خیابان عسگرآبادی (بعثت جدی) و در ادامه بازار راسته غلامخان بوده بطوریکه این راسته زمانی از راسته های بازار به شمار می رفت ودر اثر خیابان کشی تخریب و از رونق افتاد، این حمام هم با شرایط آن زمان در داخل بازار شاخته شده بود.

به احتمال زیاد این حمام همان حمامی است که در سیاحت نامه ابراهیم بیگ حاجی زین العابدین مراغه ای آمده است.

کلیسای سورپ سرکیس در شمال غربی شهر خوی و در محله قدیمی امامزاده قرار دارد.

تاریخ ساخته شدن این بنا به دو دوره متفاوت در سده چهارم میلادی نسبت داده می‌شود اما تعمیراتی اساسی در دوره صفویه بر روی آن انجام شده است و شکل فعلی کلیسا محصول آن است.

 

 

    نظرات