چالشهای ارزی منطقه ۱ آزادراه تهران- شمال
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال با بیان اینکه به دلیل عدم صدور مجوز معاونت نظارت راهبردی برای تأمین منابع مالی ارزی از بودجه، بانک عامل مربوطه پول به چینیها نمیدهد، از انعقاد قرارداد جدید با چینیها خبر داد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباسعلی آببر در گفتوگو با فارس ضمن بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران - شمال پایان سال ۹۲ به اتمام خواهد رسید، اظهار داشت: این منطقه ۳۲ کیلومتری از سال ۸۱ تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این در حالی است که برای اتمام باید تأمین منابع در موعد مقرر انجام شود.
وی افزود: پیمانکار قطعه یک آزادراه، شرکت STA چینی است که به صورت EPCF پروژه را اجرا میکند.
مدیر عامل شرکت آزادراه تهرانشمال با بیان اینکه در این قطعه شرکت چینی ۸۰۰ نفر کارگر فعال چینی و ایرانی دارد، ادامه داد: از ۲۹ کیلومتر تونل این منطقه ۲۲ کیلومتر آن احداث شده است.
وی با بیان اینکه اگر مشکل فاینانس و تحویل اراضی نداشته باشیم، این قطعه آزادراه انتهای سال ۹۲ به بهرهبرداری میرسد، گفت: طبق قرارداد تملک اراضی برعهده وزارت راه و شهرسازی است؛ ۳۵ درصد معارضان ملکی منطقه یک کماکان برطرف نشده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال خاطرنشان کرد: در مناطق سولقان، سنگان و لانیز ۳۵ درصد تملک اراضی باقی مانده است.
* پیمانکار چینی با ارسال صورت وضعیت هم موفق به دریافت پول از بانک عامل نشد
آببر تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۵ میلیون دلار نقد و آماده در بانک تجارت در چین است و هیچ نیازی به LC (اعتبارات اسنادی) ندارد، پیمانکار صورت وضعیت ارائه میدهد و بانک تجارت در ازاء آن پول را پرداخت میکند.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال یادآور شد: این در حالی است که بانک تجارت ۶ ماه پیش نامهای ارسال کرد با این مضمون که "پرداخت صورتحساب پیمانکار را انجام نمیدهد زیرا ماده ۶۲ را نگرفته است".
وی یادآور شد: پس از این مورد اینجانب با نماینده وزارت راه در آزادراه تهران ـ شمال (بیگدلی) به بانک تجارت رفتیم و مذاکره کردیم که بدان دلیل که پیمانکار خارجی است، ۱۷ میلیون دلار دیگر پرداخت شود که آنها پذیرفتند، زیرا پیمانکار خارجی بود، بنابراین ۱۷ میلیون دلار دیگر پرداخت شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال با بیان اینکه اما هماکنون با ارسال صورت وضعیت هم بانک پولی پرداخت نمیکند، اضافه کرد: چهارمین صورت وضعیت پیمانکار چینی پرداخت نشد زیرا بانک اعلام کرد تا ماده ۶۲ اجرایی نشود، پولی پرداخت نمیکند بنابراین پیمانکاری که پول نگرفته است نمیتواند این قطعه را در سال ۹۲ به اتمام برساند.
* اخذ مجوزهای قانونی مربوط به استمرار سرمایهگذار چینی در منطقه یک (ماده ۶۲)
وی اضافه کرد: منطقه یک با مشکل فاینانس مواجه بود زیرا ماده ۶۲ تمدید نشده بود، اما در شرف رفع این مشکل هستیم.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال گفت: عدم صدور اصلاحیه ماده ۶۲ که قبلاً سازمان مدیریت باید ابلاغ میکرد از مشکلات پیش رو بود، اما این مورد به وزارت راه ابلاغ شده است.
آببر خاطرنشان کرد: حدود دو سال است که ماده ۶۲ باید تصویب و ابلاغ شود، اما با وجود نامههای وزیر راه و شهرسازی به سازمان مدیریت، هنوز چندان این مسئله اجرایی نشده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ شمال گفت: ماده ۶۲ مجوز سازمان مدیریت است که طبق آن تأمین منابع مالی از محل بودجه کشور در بخش ارزی انجام میشود.
این گفتههای آببر در حالی عنوان میشود که تکمیل عملیات اجرایی در آزادراه تهران ـ شمال از سال گذشته وارد مرحله جدیدی شد و با پیگیری مستمر و مذاکرات متعدد با بنیاد مستضعفان و بازدیدهای مکرر معاونان و مدیران ذیربط وزارت راه و شهرسازی جهت حل بعضی از مشکلات معوقه از جمله آزادسازی اراضی و رفع موانع و مشکلات مربوطه تأمین منابع داخلی و اخذ مجوزهای قانونی مربوط به استمرار سرمایهگذار چینی در منطقه یک (ماده ۶۲) و نیز زمینه اجرایی شدن منطقه ۲ و ۳ اقدامات اساسی انجام گرفت.
* قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری با چینیها تمام شد/از خرداد امسال قرارداد جدید بستیم
وی با بیان اینکه قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری با چینیها از سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ شمسی) تا اردیبهشت امسال (۱۳۹۱) بود، گفت: این قرارداد با چینیها باز باید تمدید شود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال ادامه داد: هر قراردادِ پیمانکاری، بدون استثنا مدت پیمان دارد که در روز اول در پیمان قید میشود و طرفین وظایفی دارند، زیرا قرارداد یک طرفه نیست.
وی افزود: در این قرارداد بنیاد مستضعفان و وزارت راه در مقابل چینیها یکی هستند؛ ما به چینیها اعلام کردیم که LC را در فلان تاریخ باز میکنیم و تملک اراضی را انجام میدهیم اما این کار انجام نشد، بنابراین مدت زمان قرارداد چینیها برای ساخت منطقه یک که تا اردیبهشت ۹۱ مهلت داشت، به دلیل عدم تزریق نقدینگی ارزی و تملک اراضی، به اتمام رسید و هماکنون باید دوباره با آنها قرارداد ببندیم و این درحالی است که تملک اراضی را در قطعه یک هنوز به اجرا نرساندهایم.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال ادامه داد: حتی در این قرارداد ما (وزارت راه و بنیاد)، به نفع خودمان، به چینیها اجازه دادیم که اگر اجرا به دلیل عدم تملک اراضی یا عدم تأمین نقدینگی ارزی تا ۶ ماه هم به تأخیر بیافتد، مشکلی نداشته باشد.
* چینیها پیشنهاد لایحه تأخیرات را ارائه دادهاند
آببر توضیح داد: زیرا اگر مهلت قرارداد به اتمام رسید و شرایط برآورده نشد، پیمانکار لایحه تأخیرات میدهد و اعلام میکند با توجه به تأخیرات مثلاً یک سال دیگر باید قرارداد تمدید شود.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهرانشمال در مورد قیمت جدید قرارداد اظهار داشت: این نرخ هر چه تصویب شود، همان مقدار خواهد بود اما به هر حال که چینیها پیشنهاد لایحه تأخیرات را ارائه دادهاند.
نظرات