عوارض ساخت افزایش یافت

عوارض ساخت افزایش یافت

http://www.bananews.ir/معاون شهردار تهران با استناد به مصوبه تازه شورای‌شهر، از افزایش عوارض ساخت‌وساز در پایتخت به میزان ۱۲ درصد خبر داد و اعلام کرد: بر مبنای این مصوبه، نرخ‌های جدید برای محاسبه عوارض و تراکم توسط شهرداری‌های مناطق ملاک عمل قرار می‌گیرد. افزایش نرخ عوارض از یک‌سو، یک واحد درصد از آنچه قرار بود سال گذشته زیاد شود، کمتر است و از سوی دیگر، حدود نصف نرخ تورم عمومی است که این شیوه تعیین نرخ، صرفا برای جلوگیری از رشد قیمت ساخت مسکن انتخاب شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون شهردار تهران با استناد به مصوبه تازه شورای‌شهر، از افزایش عوارض ساخت‌وساز در پایتخت به میزان ۱۲ درصد خبر داد و اعلام کرد: برمبنای این مصوبه، نرخ‌های جدید هم‌اکنون برای محاسبه عوارض و تراکم توسط شهرداری‌های مناطق ملاک عمل قرار می‌گیرد.

شهرداری‌تهران بعد از ۶سال ثبات در نرخ عوارض و تراکم، زمستان سال گذشته قصد کرد قیمت تراکم ساختمانی را ۱۳ درصد گران کند اما آستانه اجرای طرح تفصیلی در آن زمان و شایعه‌های بازار مسکن مبنی بر قفل شدن ساخت‌وساز به محض اجرای طرح، مدیران را از قصد خود منصرف کرد.

حالا افزایش نهایی نرخ عوارض از یک‌سو، یک واحد درصد از آنچه قرار بود سال گذشته تغییر کند، کمتر است و از سوی دیگر، حدود نصف نرخ تورم عمومی است که این شیوه تعیین نرخ صرفا از بابت جلوگیری از رشد قیمت ساخت مسکن انتخاب شده است.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: از آنجا که سهم عوارض در قیمت تمام‌شده ساخت مسکن حدود ۱۰ درصد است، افزایش نرخ عوارض در نهایت قیمت ساخت را یک درصد بیشتر می‌کند.

این در حالی است که برخی اعضای شورای‌شهر تهران که در جلسه تصویب افزایش نرخ عوارض ساخت با آن مخالفت کرده بودند، به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کردند: تاثیر روانی این افزایش، به مراتب بیشتر از تاثیر واقعی آن است.

شهرداری تهران از دو سال پیش درصدد بود تا با ارائه لایحه‌ای به شورای‌شهر تهران نرخ انواع عوارض شامل پروانه ساختمانی، پایان‌کار و تراکم را که حدود ۵ سال ثابت باقی مانده بود بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. هر چند مسوولان شهری این افزایش نرخ را واقعی‌شدن عوارض اعلام می‌کردند اما سازنده‌ها و فعالان بخش مسکن معتقد بودند، تاثیر آن مستقیما بر هزینه‌های ساخت‌وساز خواهد بود و می‌تواند قیمت تمام‌شده مسکن را متورم کند.

پس از حدود یکسال از تلاش مدیریت شهری، بالاخره نرخ عوارض ساختمانی با رشدی ۱۲ درصدی همراه شد تا هم به گفته مدیران شهری به قیمت واقعی خود نزدیک تر شود و هم با نرخی پائین تر از نرخ تورم به افزایش قیمت تمام شده مسکن منجر نشود.

علیرضا جاوید معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اعلام خبر افزایش ۱۲ درصدی عوارض ساختمانی از ابتدای سال ۹۱ به «دنیای اقتصاد» گفت: طبق مصوبه شورای شهر تهران نرخ عوارض ساختمانی امسال کمتر از نرخ تورم سال‌جاری با ۱۲ درصد افزایش اجرایی شده است.

پیش از تعیین نهایی رقم افزایش عوارض ساختمانی نیز شهردار تهران در نشستی اعلام کرده بود که تعیین مقدار عوارض ساختمانی بر اساس نرخ تورم باید به معنای افزایش این عوارض در صورت افزایش نرخ تورم پس از نقدی کردن یارانه‌ها باشد.

رای حداقلی شورا به افزایش عوارض ساختمانی

در حالی که مدیریت شهری افزایش نرخ عوارض ساخت‌وساز را واقعی شدن قیمت‌ها عنوان می‌کند و معتقد است: افزایش ۱۲ درصدی نرخ عوارض تنها یک درصد قیمت تمام شده ساخت‌وساز را بالا می‌برد، اما اعضای شورای شهر که لایحه افزایش نرخ عوارض ساختمانی را پس از چندین جلسه بحث و بررسی و بالاخره با صدور رای حداقلی به تصویب رساندند بار روانی ناشی از افزایش نرخ عوارض ساختمانی را بیش از رقم افزایش یافته می‌دانند و معتقدند: «افزایش ۱۲ درصدی هم زیاد بود».

حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران که یکی از مخالفان افزایش نرخ عوارض ساختمانی است در پاسخ به این سوال که علت انتخاب«۱۲ درصد» برای افزایش نرخ عوارض با توجه به نرخ تورم بالای ۲۰ درصد چه بود گفت: نرخ عوارض ساختمانی از سال ۱۳۸۲ بدون تغییر باقی مانده بود تا اینکه در سال ۱۳۸۵ نرخ‌ها ۵/ ۱۳ درصد افزایش یافت و امسال نیز دوباره با افزایش روبه‌رو شد. اما نرخ عوارض ساختمانی عددی نیست که آن را متناسب با تورم افزایش دهیم چون پارامتری است که بر قیمت مسکن بسیار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: به دنبال افزایش جزئی نرخ عوارض، بساز و بفروش‌ها یک بخش جزئی بر هزینه‌های خود اضافه می‌کنند و همین موضوع دلیلی است که درصدی بالاتر را روی قیمت تمام شده مسکن بیاورند.

او به مخالفت برخی از اعضای شورای شهر با افزایش نرخ عوارض اشاره کرد و افزود:با توجه به سوءاستفاده دلالان، اعضای شورا افزایش نرخ عوارض را نمی‌پذیرفتند گرچه ممکن است که این میزان افزایش نرخ، تنها یک درصد قیمت تمام شده مسکن را افزایش دهد، اما بار روانی آن منجر به فضاسازی‌هایی در بازار مسکن می‌شود که قیمت تمام شده را بالا می‌برد.

با پیشنهاد موافق نبودیم

محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی نرخ عوارض ساخت‌وساز اظهار کرد: لایحه پیشنهادی شهرداری از رقم مصوب شورای شهر بسیار بالاتر بود و برای مردم مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کرد اما شورای شهر با توجه به اینکه از یک سو در طول یکسال گذشته قیمت خرید وفروش و حتی اجاره رشد کرده است و از سوی دیگر افزایش نرخ عوارض بر روی تورم هم اثرگذار خواهد بود به این نتیجه رسید که نباید قیمت ساخت وساز بیش از حد معقول افزایش پیدا کند و چون رقم تورم عمومی بالا بود رقم ۱۲ درصد به تصویب نهایی شورا رسید.

او اضافه کرد: البته اگر می‌ خواستیم نرخ عوارض را باز هم ثابت نگه داریم با توجه به افزایش هزینه‌های شهرداری و قیمت نسبی عوارض دیگر، رقم نسبتا پائینی بود.

او تصریح کرد: البته از طرف دیگر شهرداری به اندازه ای که از مردم پول می‌گیرد باید به مردم خدمات رسانی کند وقتی این عوارض را افزایش می‌دهیم باید مطمئن باشیم که معادل آن خدمت به مردم داده می‌شود.

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش نرخ عوارض ساختمانی در شرایطی که شایعاتی درباره اثرات تورمی اجرای طرح تفصیلی بر بازار مسکن وجود دارد منجر به رکود ساخت‌وساز نخواهد شد؟ توضیح داد: به نظر نمی‌آید منجر به رکود شود چون نرخ افزایش یافته رقم بالایی نسبت به تورم بخش مسکن نیست. علاوه بر این پیش داوری‌هایی که راجع به طرح تفصیلی می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است موجب رکود یا افزایش قیمت‌ها شود قضاوتی است که تحلیل کارشناسی قوی درباره آن وجود ندارد و باید برای رویت تاثیر واقعی افزایش عوارض ساخت، حداقل تا پایان سال صبر کرد.

قیمت عوارض ساختمانی عمومی می‌شود؟

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از دستور شهردار تهران برای سیستمی شدن مکانیزم محاسبه عوارض ساختمانی در پی پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر تهران خبر داد.

معاون شهردار تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: بعد از پیشنهاد دکتر نجفی در جلسه کمیته راهبری طرح تفصیلی جدید تهران شهردار تهران دستور پیگیری اجرای مکانیزه عوارض ساختمانی را به معاونت شهرسازی و معماری ارائه کرد.

او ادامه داد: با این دستور و پیگیری معاونت شهرسازی امیدواریم بتوانیم تا پایان سال‌جاری مکانیزم سیستمی شدن محاسبه عوارض را اجرایی کنیم.

جاوید به شفافیت اطلاعات در سیستم طرح تفصیلی جدید تهران اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح برای اولین بار در تاریخ شهرداری مردم می توانند به راحتی به سایت شهرداری مراجعه کنند و از تمامی ضوابط و مکانیزم‌های اجرایی طرح با استفاده از دفترچه طرح تفصیلی که به طور کامل در سایت قرار گرفته مطلع شوند.

نجفی عضو شورای‌شهر پیشنهاد کرده بود قیمت و نرخ‌های عوارض ساخت‌وساز در همه محلات تهران، در سایت شهرداری اعلام عمومی شود تا همچون متن طرح تفصیلی که در سایت منتشر شده و همه پهنه‌ها و تعداد تراکم‌ها در آن مشخص است، قیمت تراکم نیز اعلام شود.

 

 

    نظرات