احداث ساختمانهای فاقد بتن استاندارد در حال افزایش است

احداث ساختمانهای فاقد بتن استاندارد در حال افزایش است

http://www.bananews.ir/عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: حجم ساختمانهایی که بدون در نظر گرفتن استاندارد بتون ساخته می‌شود در اصفهان در حال افزایش است و هزینه بسیاری برای ساخت ساختمانی که عمر آن ۲۰ ساله بیشتر نیست، صرف می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرتضی بیشه در جمع اعضای کمیسیون آموزش توجه به فرهنگ‌سازی اقتصاد را یکی از دستور کارهای کمیسیون آموزش اتاق برشمرد و اظهار داشت: پروژه‌ای به نام رها (مثلث رسانه،هنر و اقتصاد) در اتاق بازرگانی ایران مطرح و پس از بررسی به مرحله اجرا در می‌آید در این پروژه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مؤلفه‌های اقتصادی از اهداف اصلی است.

وی خواستار توجه رسانه‌ها و حوزه‌های علمیه به مقوله تولید شد و تصریح کرد: اتاق بازرگانی تلاش می‌کند که با برگزاری جلسات و ارائه آمار و مستندات شرایط تولید استان را برای این دو نهاد تأثیرگذار مشخص کند.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: حجم ساختمان‌هایی که بدون در نظر گرفتن استاندارد بتون ساخته می‌شود در حال افزایش است و هزینه بسیاری برای ساخت ساختمانی که عمر آن ۲۰ ساله بیشتر نیست، صرف می‌شود.

وی خواستار برگزاری همایشی تخصصی برای بررسی استفاده از بتن در صنعت ساختمان شد و اذعان داشت: اتاق بازرگانی آماده برگزاری همایش‌های تخصصی برای بررسی مسائل تأثیرگذار در بخش‌های مختلف است.

بیشه خواستار نظارت موسسه استاندارد به منظور تایید فعالیت مسئول کنترل کیفی شد و گفت: اگر موسسه استاندارد نظارت فعال بر مدیریت کیفیت واحدهای تولیدی داشته باشد منجر به تولیدات مرغوب و با کیفیت می‌شود.

وی افزود: در مدیریت کارخانه‌‌های تولیدی در مقیاس کوچک و بزرگ ضعف‌هایی وجود دارد که اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد اصلاح شود اثرگذارتر از هر فعالیت بهبودی است.

شرکت‌های خصوصی از دریافت LC محرومند

مصطفی رناسی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان در جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان در جمع اعضای این کمیسیون اظهار داشت: در سالی که به نام تولید ملی از سوی بالاترین مقام رسمی کشور نام‌گذاری شده انتظار وقوع اتفاقات خاص در حوزه تولید می‌رفت که تحولی مشاهده نمی‌شود.

وی اجرای قوانین مصوب مجلس توسط دولت را عامل رفع بیش از ۳۰ درصد مشکلات تولید کنندگان عنوان کرد و تصریح کرد: قانون رفع موانع تولید و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار همواره نقش مهمی در رفع مسائل صنعتگران دارد که دولت آنان را اجرا نمی‌کند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان اجرای پرداخت اعتبارات اسنادی (LC) به شرکت‌های داخلی از سوی بانک‌ها را عامل مهم در تأمین مالی شرکت‌های خصوصی ذکر کرد و گفت: این اعتبار برای شرکت‌های دولتی گشایش می‌یابد و شرکت‌های خصوصی از دریافت آن محروم‌اند و برای تأمین نقدینگی خود مجبور به استقراض از بانک‌ها با درصد بالایی هستند.

وی برقراری شرایط ویژه برای قراردادهای صنعتی را خواستار شد و اظهار داشت: در شرایطی که هزینه قیمت تمام شده پروژه‌ها در حال افزایش است باید از شرایط فورسماژور استفاده شود.

روناسی با اشاره به گفته رئیس بانک مرکزی مبنی بر اتخاذ سیاست سه قفله شدن خزانه بانک‌ها گفت: اتخاذ سیاست سه قفله شدن بانک‌ها برای تولید به معنای فشردن گلوی صنعت در سال تولید ملی است.

وی از همکاری کمیسیون صنعت و معدن اتاق اصفهان با دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه اصفهان خبر داد و اذعان داشت: کمیسیون تلاش دارد که دانش دانشگاه را در کنار تجربه صنعتگران تلفیق کند تا اقتصاد استان توسعه پیدا کند.

اصفهان قطب اقتصاد بین‌الملل با تاکید بر اقتصاد ایران شد

سید کمیل طیبی رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه اصفهان در این جلسه گفت: دانشگاه اصفهان با توجه به وجود نیروی متخصص اقتصادی به عنوان قطب اقتصاد بین‌الملل با تاکید بر اقتصاد ایران شناخته شد.

وی توجه به نوآوری، رقابت، کیفیت، و دانش فنی را عناصر مفهوم قطب علمی برشمرد و تصریح کرد: این قطب متشکل از گروهی از اعضای هیئت علمی در یک موسسه با توان علمی بالاست که با برتری نسبی در یک زمینه علمی و تخصصی در علوم بنیادی به فعالیت می‌پردازند.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه اصفهان مزیت‌های موجود در استان با توجه به قطب صنعتی این استان را از عوامل انتخاب این قطب دانست و افزود: قطب‌های علمی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که ردیف بودجه ویژه‌ای از سوی وزیر اختصاص یافته است که ایجاد این قطب سبب نزدیک شدن دانشگاه به صنعت می‌شود.

وی تنظیم قرارداد بین دانشگاه و واحدهای صنعتی برای بررسی فرصت‌های جدید اقتصادی را از بخش‌های اجرایی این قطب ذکر کرد و ارتباط با انجمن اقتصاد کره جنوبی و ژاپن را از فعالیت‌های صورت گرفته این قطب برشمرد.

طیبی ادامه داد: هر فعالیت اقتصادی بخواهد شکل بگیرد باید دید اقتصادی داشته باشد و بخش خصوصی تا زمانی که در طرح‌های پژوهشی هزینه نکند، اقتصاد فعال و پویا در کشور شکل نمی‌گیرد.

طیبی ایجاد بخش تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده نام برد و مشخص ساختن مزیت‌های اقتصادی استان پس از بررسی اولویت را مهم ارزیابی کرد و گفت: فرصت‌ها و چالش‌های استان باید در امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری در صنایع کارخانه‌ای استان اصفهان به عنوان موضوع همکاری دانشگاه اصفهان و اتاق بازرگانی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری استان اصفهان می‌تواند تحلیل نظری و تجربی از طریق شاخص‌سازی برای بررسی مزیت نسبی واحدهای تولیدی ایجاد کند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اگر بتوانیم ۶۰ درصد فعالیت شرکت‌ها را در بازار کشورهای نوظهور متمرکز کنیم برای اقتصاد ایران سرنوشت‌ساز می‌شود.

ایجاد مرکز تحقیقات فولاد ایران در دستور کار کمیسیون فولاد اتاق بازرگانی قرار گرفته است

سیروس موتمن دیگر عضو کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه ضمن ارائه گزارش از فعالیت کمیته ایجاد مرکز تحقیقات فولاد تصریح کرد: چهار مرکز بین‌المللی تحقیقات فولاد مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته تا از تجارب آن برای ایجاد مرکز تحقیقات فولاد ایران استفاده شود.

در ادامه این نشست حسین انصاری دیگر عضو کمیسیون در این جلسه ضمن انتقاد از ورود خط تولید فولاد چینی به کشور گفت: گشایش اعتبارهای متعدد برای افرادی که هیچ تخصصی در زمینه فولادسازی ندارند نوعی هدر دادن منابع ارزی کشور است که امروز به وفور مشاهده می‌شود.

وی ایجاد مرکز تحقیقات فولاد را عامل مهم در صرفه‌جویی ارزی کشور دانست و افزود: این مرکز می‌تواند خطوط تولید فولاد با استفاده از توان داخلی را در کشور راه‌اندازی کند.

 

 

    نظرات