افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ایران

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در ایران

http://www.bananews.ir/قیمت مصالح ساختمانی در حالی در بازار داخلی با افزایش مواجه شده‌ است که قیمت آنها در بازارهای جهانی روند نزولی را تجربه می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تازه‌ترین گزارش جدید مرکز آمار ایران از افزایش قیمت مصالح ساختمانی ۱۰ تا ۵۱ درصدی در سال ۹۰ حکایت دارد، این در حالی که قیمت مصالح ساختمانی در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شده است.

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مهر گفت: در بسته نظارتی –سیاستی مسکن مجلس به منظور کاهش قیمت مسکن بهای مصالح ساختمانی که در سطح جهانی نیز کاهش یافته، باید به طور ویژه در بسته حمایتی دولت قرار بگیرد تا اقشار ضعیف و متوسط کشور بیش از این فشار را تحمل نکنند و وزارتخانه های مرتبط باید مصالح ساختمانی ارزانقیمت عرضه کنند.

فتحی پور خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنم قیمت مسکن ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرف دو ماه آینده کاهش یابد و به خریداران توصیه می کنم تا قیمتها واقعی نشده، اقدام به خرید مسکن نکنند.

در همین زمینه محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران نیز در گفتگو با مهر افزود: قیمت‌های سیمان ، میلگرد به ویژه فولاد به طور گسترده ای در سه ماهه گذشته کاهش قابل ملاحظه ای را در سطح جهانی تجربه کردند اما به دلیل ساختار استفاده از درآمدهای نفتی و نقدینگی غیرمنطقی کشور، بهای جهانی مصالح ساختمانی در کشورمان بطور منطقی کاهش نیافته است.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم ضمن تائید کاهش بهای جهانی مصالح ساختمانی، گفت باید در کشور این قیمت ها اعمال شود ودولت از محل درامد هدفمندی یارانه ها برای افزایش عرضه مصالح ساختمانی ارزانقیمت استفاده کند.

در همین رابطه، سعی کردیم نگاهی به کاهش بهای مصالح ساختمانی در کشورهای مختلف که پس از افت بهای جهانی نفت رخ داده، داشته باشیم:

۱- در کشور چین، بهای فولاد به ترتیب در ماه می و آوریل سالجاری میلادی، در مقایسه با همین ماه در سال گذشته به دلیل افزایش تولیدات و کاهش بهای جهانی نفت با افت قابل توجه ۲۵٫۲ و ۳۲٫۱ درصد روبرو بوده و هر تن سنگ آهن در آخرین روزهای ماه ژوئن نسبت به ماه آوریل از ۱۴۲٫۵ دلار در هر تن در بازار پکن به ۱۰۸ دلار در هر تن رسیده است.

۲- شاخص بهای مصالح ساختمانی در کشور اسپانیا طی ۵ ماهه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷٫۸ درصد کاهش پیدا کرده به طوریکه هر کیلو میلگرد ۸ آجدار کلاف افت ۳۸٫۹ درصدی داشته و به کیلویی ۲ دلار و ۱۲ سنت رسیده است.

۳- بهای مصالح ساختمانی درکشورهای حوزه خلیج فارس افت قابل ملاحظه ای داشته و میانگین بهای جهانی سیمان از ۴۱ درهم در هرتن، یعنی به قیمت آزاد ۲۰ هزار تومان به ۲۸ درهم در هر تن یعنی حدود ۱۴ هزار تومان در بازار ابوظبی رسیده است.

۴- شاخص قیمت های میلگرد ساختمانی ترکیه در طی ۲ ماه آوریل و می سال ۲۰۱۲ نسبت به همین دو ماه در سال ۲۰۱۱، ۱۲٫۲ درصد کاهش داشته و به ۴۹۰ دلار در هر تن رسیده است که دلیل اصلی آن کاهش بهای جهانی نفت و افت تقاضای مسکن است.

۵- همچنین شاخص بهای مصالح ساختمانی در نیویورک طی ۵ ماهه ابتدایی سالجاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱٫۴ درصد کاهش داشته و بیشترین افت، سهم سیمان بوده است.

در پایان باید گفت؛ نظارتها بر عوامل عرضه کننده مصالح ساختمانی می تواند تعزیراتی شود و حتی همانطور که برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند، بانکها می توانند با قیمتهای ارزان مصالح ساختمانی به تولید و کاهش قیمت مسکن کمک کنند.

 

 

 

 

    نظرات