محل اجاره آپارتمان نمایندگان مجلس

محل اجاره آپارتمان نمایندگان مجلس

http://www.bananews.ir/آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس می‌گویند: مقرر شده با اعتبار مجلس برای هر نماینده معادل ۱۰۰ میلیون تومان بابت رهن‌کامل آپارتمان در تهران اختصاص پیدا کند.اما این رقم از سوی برخی نماینده‌ها ناکافی عنوان شده است!

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)  آخرین آمار رسمی مربوط به اجاره‌بها متعلق به مرکز آمار است که برای تابستان سال گذشته اعلام شد و در آن میانگین رهن‌کامل یک واحد ۱۰۰متری در شهر تهران ۵/ ۳۶ میلیون تومان عنوان شده است.

بنابراین هم‌اکنون میانگین رهن‌کامل آپارتمان در تهران در بدترین حالت –با فرض رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته- ۵۹ میلیون تومان است و چنانچه نرخ تعزیراتی دولت – نرخ رشد ۱۵درصد- مبنا قرار گیرد میانگین رهن کامل یک واحدمسکونی ۱۰۰متری باید حدود ۴۲ میلیون تومان باشد. گذشته از نرخ میانگین اجاره‌ که فاصله فوق‌العاده زیادی با «۱۰۰ میلیون» دارد، در خیابان‌های اطراف مجلس، هم‌اکنون رهن‌کامل آپارتمان از ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند و حتی در خیابان‌های مرکزی پایتخت رهن‌کامل حدود ۵۰ میلیون تومان از سوی بنگاه‌ها اعلام می‌شود. نکته جالب اینکه، در خیابان‌های تجریش، زعفرانیه، فرمانیه و محله‌هایی از این دست، رهن‌کامل آپارتمان ۱۰۰ متری نوساز با امکانات، در مرز ۹۰ تا ۹۵ میلیون در نوسان است! با این اعداد، آیا بودجه ۱۰۰ میلیون برای رهن مسکن باز هم کم است؟ البته باید توجه داشت که نمایندگان معمولا در منزل خود پذیرای بسیاری از موکلان خود هستند.

در این باره دنیای اقتصاد با مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت‌و‌گویی داشته که در زیر می خوانید:

بالاخره میزان رهن در نظر گرفته شده برای مسکن نمایندگان جدید از سوی مجلس مشخص شد؟

مجلس وظیفه دارد برای نمایندگانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند خانه سازمانی تامین کند؛ اگر این کار را نکند نماینده باید در کجا ساکن شود؟ اما چون مجلس خانه سازمانی ندارد بازهم وظیفه دارد تا با اختصاص مبلغی برای نمایندگان خانه اجاره کند که در سال‌های قبل هم این کار را انجام می‌داد؛ امسال اما قرار شده مجلس در مناطق مرکزی شهر مثل اطراف مجلس، انتهای بزرگراه صیاد شیرازی یا میدان فاطمی برای نمایندگان مسکن رهن کند.

اما گویا این مبلغ ۱۰۰ میلیون تومانی که مجلس برای تامین مسکن نمایندگان درنظر گرفته است با اعتراض نماینده‌ها روبه‌رو شده، قضیه چیست؟

نه، هیچ کس اعتراضی به این موضوع نکرده است.

ولی نمایندگان در روزهای اخیر در این باره مصاحبه و اعتراض خود را بیان کرده‌اند!

نماینده مسوول امور مالی نیست که بخواهد اعتراض کند این وظیفه مجلس است که برای نماینده مسکن تامین کند؛ بیش از ۷۰ درصد مراجعان حوزه‌های انتخابیه به مجلس به خاطر نداشتن توان مالی در منزل نماینده ساکن می‌شوند این در حالی است که در دوره قبل بسیاری از نمایندگان از جمله خود من ظرف مدت سه سال، چهار بار اسباب کشی کردم!

به نظر خود شما، این ۱۰۰ میلیون برای رهن کافی است یا خیر؟

اصلا من نباید بگویم که کافی است یا کافی نیست. مجلس باید تامین کند و نماینده کاری به کار میزان رهن نداشته باشد.

پس چرا بعضی از نمایندگان اعتراض کرده‌اند و این مبلغ را ناکافی دانسته‌اند؟

اگر اعتراضی هم بوده اشتباه کرده‌اند.

 

 

    نظرات