معافیت مالیاتی در بازار مسکن

معافیت مالیاتی در بازار مسکن

http://www.bananews.ir/معاون امور مسکن وزیر راه‌وشهرسازی از پیگیری برای تصویب «معافیت واحدهای مسکونی‌ دست‌اول از پرداخت مالیات نقل‌وانتقال» از طریق مجلس خبر داد و گفت: ظرف روزهای آینده نامه‌ای با امضای وزیر خطاب به کمیسیون اقتصادی مجلس با مضمون احیای ماده۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم که چندین سال است اجرای آن کنار گذاشته شده، به این کمیسیون ارسال می‌شود و در صورت تصویب آن، اولین فروش آپارتمان‌های نوساز که مستقیم از سازنده به بازار عرضه می‌شوند از مالیات پنج درصدی معاف خواهند شد. کمیسیون اقتصادی مجلس قصد دارد طرحی چندمنظوره برای کنترل بازار مسکن با مالیات، به صحن ارائه کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزارت راه ‌و شهرسازی برای تکمیل طرحی که مجلس قصد دارد آن را در روزهای آینده برای مقابله با خانه‌های خالی تصویب کند، پیشنهاد مکملی را مطرح کرده که در صورت پیگیری نمایندگان مجلس، هزینه عرضه و خرید واحدهای مسکونی نوساز کاهش می‌یابد.

معاون امور مسکن وزارت راه‌وشهرسازی از ارائه نامه رسمی از سوی وزیر به کمیسیون اقتصادی مجلس برای تکمیل طرح کنترل مالیاتی معاملات مسکن خبر داد و گفت: این نامه به‌زودی به کمیسیون ارسال می‌شود.

ابوالفضل صومعه‌لو در این باره گفت: در این نامه از نمایندگان مجلس خواسته‌ایم اولین نقل‌وانتقال ملکی افراد به خصوص برای واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت را از دریافت مالیات نقل‌وانتقال معاف کنند. صومعه‌لو تصریح کرد: مطابق ماده۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم که سال۶۶ ابلاغ شد، اولین نقل‌وانتقال واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت به مدت ۱۰ سال از زمان ابلاغ این قانون از مالیات معاف بودند و ما دوباره قصد داریم این قانون را احیا کنیم.

با عفو مالیاتی نقل‌وانتقال خانه‌های دست‌اول، هزینه خرید مصرفی مسکن برای افرادی که اولین‌بار صاحب‌خانه می‌شوند کاهش می‌یابد و از این مهم‌تر، سازنده‌ها و انبوه‌سازان که سالانه حجم قابل توجهی آپارتمان ساخته و به فروش می‌رسانند تحت تاثیر معافیت از پرداخت مالیات نقل‌وانتقال، برای عرضه بیشتر تحریک خواهند شد. در حال حاضر از نقل‌و انتقال ملک (چه نوساز و چه دست دوم) معادل ۵ تا ۱۰ درصد قیمت منطقه‌ای مالیات گرفته می‌شود.

معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: وزارت اقتصاد هنوز به طور صریح منتفی شدن قانون دریافت مالیات از خانه های خالی را به ما ابلاغ نکرده است.

خانه‌دارها انصراف دهند

معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی در  گفت‌وگو با دنیای اقتصاد ضمن بیان اینکه براساس دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور پالایش مجدد اعضای تعاونی‌های مسکن مهر کارگروهی به منظور بررسی دوباره صلاحیت متقاضیان تشکیل شده است، گفت: با توجه به برخی گزارش‌های رسیده از شهر جدید پرند مبنی بر تخلف برخی متقاضیان غیر واجد شرایط دریافت مسکن مهر، قرار شد صلاحیت متقاضیان یکبار دیگر مورد پالایش قرار بگیرد. صومعلو با رد احتمال ریزش شدید ثبت‌نام شدگان مسکن مهر در طرح پالایش مجدد توضیح داد: با توجه به اینکه متولدان شهر تهران از پالایش مجدد معاف شده‌اند، تنها افرادی که با ارائه اجاره‌نامه‌های نامعتبر اقدام به ثبت‌نام کرده بودند مشمول پالایش دوباره شده اند که تعداد آنها چندان قابل توجه نیست. وی ضمن هشدار به متقاضیان مسکن مهر که قبلا از امکانات دولتی زمین و مسکن استفاده کرده‌اند یا از سال ۸۴ تاکنون ملکی به نام آنها بوده است گفت: ممکن است هم اکنون نتوان تمام افراد متخلف را تشخیص داد اما با تکمیل بانک جامع املاک و مستغلات کشور توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که هنگام صدور سند مسکن مهر به آن استناد خواهد شد، مالکان متخلف مسکن مهر مشخص خواهند شد. صومعلو ادامه داد: بنابراین، مالکان متخلف حتی اگر اعیان را هم واگذار کرده باشند با مشکلات حقوقی عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند. از این رو متقاضیان دقت کنند که حتی در صورت تخلف در دریافت مسکن مهر در زمان صدور سند که ممکن است سال‌ها بعد از دریافت مسکن مهر و سکونت در آن یا در زمان واگذاری آن باشد مشکلات بسیاری متوجه آنها می‌شود. صومعلو همچنین در جمع خبرنگاران از برگزاری نشست مسکن مهر در روزهای دهم و یازدهم مهر ماه سال جاری خبر داد. وی با بیان اینکه این نشست با هدف بررسی ابعاد مهم و تاثیرگذار طرح مسکن مهر از جنبه‌های مختلف برگزار می‌شود، افزود: این نشست با محوریت چهار موضوع مسکن مهر، رویکردها، دستاوردها و راهکارها، مسکن مهر و توسعه شهری، مسکن مهر و نظام تامین مالی و مسکن مهر، صنعتی سازی و مقررات ملی تدوین شده است.

    نظرات